gestrekte lijn

Started by bij, August 06, 2012, 19:04:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bij

Het werpen gaat steeds beter, maar nu ervaar ik dat ik nog weleens mis sla omdat de lijn nog niet helemaal gestrekt is als als deze op het water komt. Hoe krijg ik de lijn  mooi gestrekt zodat ik direct contact heb met de vlieg en daardoor meer kan vangen.
Wie kan mij van advies voorzien.

Mr. Tinus

Het lijkt er op dat je bij de laatste zwaai niet goed genoeg afstopt. Een goede stop zorgt voor een rechte lijn.
En vooral ook niet te ver gooien. Liever dichterbij en zuiver, dan ver weg en een hoopje lijn op het water.
De afstand komt vanzelf rustig opbouwen

Maargoed zonder beeld materiaal slecht op afstand te beoordelen :-)

vliegvisgek

bij hoelang is de leader waar je mee vist  ;)

bij

Quote from: vliegvisgek on August 06, 2012, 19:33:07
bij hoelang is de leader waar je mee vist  ;)

de leader is ca. 125 cm lang. Gevlochten en in de winkel gekocht. Aan de leader een tippet van ca. 100 cm.


bij

Quote from: Mr. Tinus on August 06, 2012, 19:22:19
Het lijkt er op dat je bij de laatste zwaai niet goed genoeg afstopt. Een goede stop zorgt voor een rechte lijn.
En vooral ook niet te ver gooien. Liever dichterbij en zuiver, dan ver weg en een hoopje lijn op het water.
De afstand komt vanzelf rustig opbouwen

Maargoed zonder beeld materiaal slecht op afstand te beoordelen :-)

Hier kun je wel eens gelijk in hebben. Bij het werpen stop ik inderdaad niet af maar wijs de vlieg na. Ik zal de volgende keer dit eens proberen.
Dank je voor de tip.



vliegvisgek

zorg maar dat je 3tot4 meter hebt samen zul je zien dat het beter gaat te kort is ook erg lastig voor beginners ;) ;)

bij

Quote from: vliegvisgek on August 06, 2012, 20:36:42
zorg maar dat je 3tot4 meter hebt samen zul je zien dat het beter gaat te kort is ook erg lastig voor beginners ;) ;)

is zo'n lange leader met tippet niet er lastig met strippen. Het geheel blijft dan minimaal 5 tot 6 meter hangen zodat je weer opnieuw kunt werpen??
Raakt het dan ook niet snel in de knoop??


Rossie69

als het goed is en je werpt elke beweging het zelfde ? wat voor mij altijd lastig is,dat je dan zonder moeite de lijn strekt.

ach de vlieg moet meer op het water liggen dan in de lucht.

Strippen moet helemaal geen probleem wezen.

gebruik 2 a 3  de hengel lengte aan tippit.

BV

Spreek je over een verzwaarde of een onverzwaarde vlieg waarbij je overslag niet goed lukt.
Want bij het eerste is je worp te slap en bij het tweede je stop te zacht.


Rossie69

met nimf of streamer zal die zekers gestrekt gaan.
droge vlieg gaat het wat minder dan.


vliegvisgek

Quote from: bij on August 06, 2012, 21:28:56
is zo'n lange leader met tippet niet er lastig met strippen. Het geheel blijft dan minimaal 5 tot 6 meter hangen zodat je weer opnieuw kunt werpen??
Raakt het dan ook niet snel in de knoop??

nee hoor als je hem maar netjes op snelheid houd en de laatste worp iets tegen houd de lijn valt de vlieg altijd netjes recht vooruit oefenen
begin maar met nymphen droog is vaak te lastig of kleine streamers niet te zwaar want dan krijg je die vaak tegen je hoofd ::)

Rossie69

Jeroen komt ook wel door de te dikke kop van ons hahaha

Jan Bruins

Als je laatste achterwaartse worp niet goed strekt,
dan zal de voorwaartse worp ook niet strekken.
I don't drink water, fish f*ck in it...

vliegvisgek

Quote from: Rossie69 on August 06, 2012, 22:42:57
Jeroen komt ook wel door de te dikke kop van ons hahaha

henk als ik voor afstanden ga dan lig ik op de grond raak ik die dikke kop niet zo gauw maar ja die dikke reet wel weer  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

henk mooie gek hoe gaat het put vissen met uw ;)

Rossie69

laatste vangst was 40 stuks niet meer gevist sinds dien :)

oja 7 stuks met de Kingfishers bij de heare.
wat een drama put.


vliegvisgek

ja henk laatste keer geweeest 6 weken terug na tijd van ruim 1 jaar dacht wil het toch weer proberen ving er 2 waarvan 1 van bijna 7 kilo dat was
het niemand ving vis niemand ben dan ook naar 2 uur al gestopt ving de grote na de eerste worp al smiddag,s daarna geen beet gezien
vis uitgezet ving gelijk 1 klein 250 grams forelletjeeeeee en daarna geen vis meer gezien op 5 aals dingen na einde weg nieuwe vis  >:(

nee zou er niet gauw meer heen gaan ja afhuur kleine vijver maar vijver 4 neeeeeeeeee ???

bij

Ik heb daar met een droge vlieg gevist. Als de vlieg het wateroppervlakte raakte werd er al aan de vlieg gepeuzeld. Als je dan niet direct contact hebt met de vlieg dan sla je vaak mis. Strippen lukt maar was niet nodig de lichte stroming nam vlieg mee, waarna de volgende vis begon met peuzelen. De vissen die ik gevangen heb waren tussen 7 en 15 cm.

Is een tippet van 5-8 m. niet erg lang? De fransman die ik sprak die viste met een leader en tippet in totaal eenmaal de lengte van de hengel. Bij hem strekt de lijn wel goed. Alhoewel ik hem ook wel eens zag dat de vlieg bij de achterwaartse worp het water raakte.


W3stland

Ik vind het wel erg lang hoor is echt rot gooien en strekken zo'n lange leader.. Ik zou zeggen gewoon 1 a 2 keer de hengel max.. Anders misschien een werphengel gebruiken ;)
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

vliegvisgek

hengel lengte is meer dan zat voor beginners maar vaak zie ik dat ze max 1,5 tot 2 meter hebben en ja dat gooit lastig
zelf vis ik wel tot 8 meter op forel maar ja dat gaat ook wel eens mis hoor

Mr. Tinus

Tegenwoordig gebruik ik 1m60 braided met zo'n mooi ringetje er aan.  En daaronder vul ik de hengellengte aan met tippet. Dat bevalt me erg goed.

bij

Quote from: Mr. Tinus on August 08, 2012, 17:50:39
Tegenwoordig gebruik ik 1m60 braided met zo'n mooi ringetje er aan.  En daaronder vul ik de hengellengte aan met tippet. Dat bevalt me erg goed.

dat is toch zo'n gevlochten lijn die taps toeloopt met aan het einde inderdaad een ringetje. Als je die bedoelt dan gebruik ik  dezelfde alleen is die bij mij 1,25m.

Mr. Tinus

Klopt, dat is em :-)

vliegvisgek

ik zelf koop altijd leaders van 9foot(greys)  maak ook daar een ringetje aan en daaraan 3 of meer meter 16/00 lijn voor de forellen

Plantje

Toch is het nawijzen van de vlieg bij de laatste worp ook niet verkeerd. Wanneer ik te hard stop wil de leader/tippet nog wel eens "terugveren". In dergelijke gevallen werkt het beter om de vlieg bij de laatste worp inderdaad na te wijzen. Dan kun je zorgen, dat de hele lijn, leader én tippet zich in de lucht nét boven het water oppervlak uitstrekt en vervolgens in zijn geheel zacht op het water landt. Maar ook dat vergt wat oefening en lukt mij ook lang niet altijd. Bovendien is dat gemakkelijker wanneer je wat dichter bij het water zit. Als ik aan het waden ben bijvoorbeeld is dat veel gemakkelijker, dan wanneer ik achter het huis vanaf het terras vis.

bij

Quote from: vliegvisgek on August 08, 2012, 20:56:50
ik zelf koop altijd leaders van 9foot(greys)  maak ook daar een ringetje aan en daaraan 3 of meer meter 16/00 lijn voor de forellen

Ik vraag mij af hoe jullie dat doen als de sloot 5 m breed is, en beperkte werpruimte. De werpruimte is daar ca. 5 m. Dan beginnen de voortuinen al?
De rolworp wordt lastig omdat de weg zeker 2 meter hoger ligt dan de sloot.

Ik wil namelijk in deze sloot (de grift in Veenenedaaal ter hoogte van gelders benedeneind) vissen omdat ik dat al voorn en baars heb zien zwemmen, vandaar.