Uni Stretch binddraad

Started by Flysselmeer, September 30, 2012, 11:14:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Flysselmeer

Voor het binden van body's ben ik van plan om Uni Stretch te gaan gebruiken in plaats van andere soorten floss.
Het binden met floss wat telkens uit begon te waaieren en te splitsen was ik beu.
Ik ben nu in het bezit van acht kleuren Uni Stretch maar voor ik m'n haken er mee ga bekleden toch even vragen voor wat tips.
http://www.uniproducts.com/eng/produits.asp

Volgens vele beschrijvingen is het beter te behandelen dan andere soorten floss. Ook voor het vast zetten van foam
gaat stukken makkelijker. Het glijd niet weg op de haak en is ook iets transparant. (klopt dit?) ::denken::

Wie gebruikt dit materiaal en voor wat voor vliegen. Kan het ook gebruikt worden voor droge vliegen? En dan bedoel ik de dunne
achterlijfjes voor BWO's, Iron blue duns enz... en kun je de droge vlieg er verder mee afbinden?
Kan het ook voor hertenhaar sedges/Stimulators enz gebruikt worden?

Kun je Uni Stretch vergelijken met "Elastic VNE" en/of "Body Quills" van Hends Products?
http://www.hendsproducts.cz/eshop/87-body-quills

Wie heeft er ervaring met "Uni Stretch"?

Bvd, Peter

A{b}r{a}xa{s}

Peter, is dat materiaal 1 streng ?

Flysselmeer

Ja Bas, het zit gewoon op een klosje.
Zie de link.

A{b}r{a}xa{s}

Van het plaatje was het me niet goed duidelijk of het echt 1 streng is, maar als dat is zou ik het ook wel eens willen uitproberen.
Ik heb ook altijd ruzie met een paar van de losse draadje in het floss. :)

Zelf gebruik ik UTC 140 om bodies mee te maken, maar iets dikkers zou nog sneller werken.

Flysselmeer

Als ik een stuk van 40 cm in m'n handen uitrek merk je ook de elasticiteit van het draad.
En als ik het weer slap laat vallen dan blijft het behoorlijk glad en luchtig. Geen uitstekende draadjes.
In een bobbin holder gedraagd het zich uitstekend en een tapered body binden gaat super. Geen uitstekende
stukjes floss tijdens het draaien. Ook in de haakbocht even getest en het glijd gewoon niet weg.
Onder de loep ziet Uni Stretch er anders uit dan gewone floss. De afzonderlijke draadjes zitten meer in elkaar gekringeld.
Andere floss draadjes liggen naast elkaar en gaat altijd wijken en bind gewoon niet lekker en is gladder.
Het lijkt ook iets minder te glimmen. En mat is beter dan glans dacht ik. Om af te binden moet je het wel strak houden.
Nu juist nog een stukje foam ingebonden en dat ga ik niet meer anders doen. Super!

A{b}r{a}xa{s}


Flysselmeer

#6
Ik denk het. ;)
De witte Uni Stretch neemt ook heel goed watervaste stift op. zo kun je dus je eigen favoriete kleuren gebruiken.
Ik las nu ook dat het regelmatig voor but's / tag's gebruikt wordt. Komt zeker omdat het goed blijft zitten en niet gaat glijden.
::top::

JB

Quote from: Flysselmeer on September 30, 2012, 11:14:09
[/color]Volgens vele beschrijvingen is het beter te behandelen dan andere soorten floss. Ook voor het vast zetten van foam
gaat stukken makkelijker. Het glijd niet weg op de haak en is ook iets transparant. (klopt dit?) ::denken::
Transparant? volgens mij niet
Wie gebruikt dit materiaal en voor wat voor vliegen. Kan het ook gebruikt worden voor droge vliegen? En dan bedoel ik de dunne
achterlijfjes voor BWO's, Iron blue duns enz... en kun je de droge vlieg er verder mee afbinden?
als je een hekel aan dubben hebt, is dit zeker te gebruiken voor slanke lijfjes. Ikzelf gebruikt het niet om een droge vlieg af te binden.
Kan het ook voor hertenhaar sedges/Stimulators enz gebruikt worden?
Voor het binden met hertehaar vindt ik het niet geschikt.
Kun je Uni Stretch vergelijken met "Elastic VNE" en/of "Body Quills" van Hends Products?
Ik zou zeggen, Nee.
Bvd, Peter

Ikzelf gebruik UNI Stretch meestal in de kleur wit en dan als onderlichaam in combinatie met Body Quills of een ander soort transparant bodymateriaal om de kleur beter te doen uitkomen.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)