met een vijfje op snoek?

Started by tom111, May 06, 2012, 14:28:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tom111

dag allen
even een vraagje: als ik volgende herfst in de polder ga snoeken met wat kleinere streamers, zou ik dan met een vijfje kunnen vissen denken jullie?
groetjes
tom

Koen

ik weet niet of ik dit wel op een 5je wil laten hangen.

tom111

nee, maar het is ook geen poldersnoek he - de polders waar ik vis zitten vol snoekjes van 30 à 60 cm - met een 70+ mag je al heel erg in de handen wrijven...

maar ik snap je punt wel - lang drillen is nergens goed voor

Mr. Tinus

Qua hengel kan dat denk ik best.. Tenminste dat is mijn idee.... Alleen een beetje snoekstreamer krijg je niet echt lekker weg. De vlieg is snel te zwaar op een 5. Ik snoek heel af en toe met een #6 met streamers ....maar dat is al krapjes.
Pas op dat je je hengel niet aan gort werpt.

Snoekjes van een cm of 60 krijg je echt wel binnen op een 5... Maar het is de vlieg die het em doet.

HappyFisherman

Hebben we al eens een discussie over gehad (heb even gezocht, maar kon het niet vinden...) en ik meen me te herinneren dat de meeste leden dat te licht vinden (waaronder ikzelf ook ;) )

Ik vis nu met een #6/7 op snoek, maar zou liever een #7 gaan gebruiken in de toekomst.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

dartmayor

Ik vis gewoon met een #5 op snoek hoor.

Geen probleem en de dril blijft ook lekker kort.
Gewoon goed nylon nemen (niet te dun dus).
En de hengel de klappen laten opvangen.
Meeste snoek heb ik toch wel binnen 2 minuten op de kant liggen.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

vliegvisgek

vis met een 6je op snoek maar wat joost al zegt heb ze vaak zo binnen(max 5 min)  en forel van1a2 kilo vecht harder dus waarom zou een 5je niet willen  succes gewoon proberen (mits geen halve kippen zijn de streamers) of je moet een bertus hengel hebben dan lukt het wel boonestok

dartmayor

Ik vis op snoek eigenlijk alleen met ep streamers.
Die zet je nog wel weg met een #3.   ;D

De aanbeet van een snoek vind ik mooier dan die van een forel maar een forel is toch wel iets sterker.
Mits ze bij een forellenput goede forel hebben.

PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Plantje

Ben ook van mening dat het prima kan met een #5.

Hoe groot was die ik gevangen had ook al weer Joost? 73cm? We hadden hem in no time op de kant!

Als het gaat om het "wegzetten" van grote streamers is je werptechniek belangrijker dan de hengel.

vliegvisgek

Quote from: dartmayor on May 06, 2012, 20:05:44
Ik vis op snoek eigenlijk alleen met ep streamers.
Die zet je nog wel weg met een #3.   ;D

De aanbeet van een snoek vind ik mooier dan die van een forel maar een forel is toch wel iets sterker.
Mits ze bij een forellenput goede forel hebben.

waar en waneer word er weer forel dag gehouden dart je weet wel br bal of worst  ;D ;D ;D ;D

dartmayor

Quote from: Plantje on May 07, 2012, 12:09:42
Ben ook van mening dat het prima kan met een #5.

Hoe groot was die ik gevangen had ook al weer Joost? 73cm? We hadden hem in no time op de kant!

Als het gaat om het "wegzetten" van grote streamers is je werptechniek belangrijker dan de hengel.

Klopt.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

dartmayor

Quote from: vliegvisgek on May 07, 2012, 12:35:04
waar en waneer word er weer forel dag gehouden dart je weet wel br bal of worst  ;D ;D ;D ;D

Voorlopig niet.
Te weinig tijd.

En als ik op de forel zit heb ik voorrondes voor het NK.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

vliegvisgek

oke joost doe je ook mee met vliegvsi nk of alleen dobber joost want denk dat pino en ik dit jaar ook eens mee gaan doen teminste was de bedoeling de boshoek of putten joost :D

en hoor wel waneer je wilt vissen x in emst of zo

HappyFisherman

Voor het NK deegsmijten moet ie zich eerst nog maar eens zien te plaatsen ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Useless

Snoeken met een #5 kan op zich best. Je moet voor jezelf alleen even afvragen of het tobben met een zo'n licht hengeltje nu echt handig is hoewel het voor al die "werpwizards" hier natuurlijk helemaal geen probleem is  ;). Ook al omdat je met bijvoorbeeld EP-fibers best lichte en toch relatief grote streamers kunt maken.
Een groter probleem vind ik persoonlijk het aanslaan. Ik zie maar heel weinig vliegvissers op snoek die over een fatsoenlijke "strip and strike" techniek beschikken en dus ook erg veel losschieters hebben. Met een licht en, in verhouding met een #8, relatief zacht vijfje zullen de meesten nog meer lossers hebben. Misschien toch ook iets om eens in overweging te nemen.

HappyFisherman

Goh Joost, had jij dat probleem van lossers ook niet???  :P
Vliegvissen is bevlogen vissen...

dartmayor

Tegenwoordig niet meer zo veel.
De missers had ik met mijn #8.

Met mijn #5 blijven ze wel hangen.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Plantje

Touché :)
Als je het lijntje goed strak houdt zou je geen lossers moeten hebben. En misslaan...ik zie niet precies wat een #8 me daar aan voordelen gaat geven ten opzichte van een #5

Plantje

Tja, het is voor een deel ook persoonlijk. Zelf heb ik geen problemen met het wegzetten van een streamer met mijn #5/6. En er zijn er hier wel meer die dat probleem niet hebben. Ook heb ik tot nog toe niet het idee gehad dat ik langer/te lang nodig had om een snoek te drillen, omdat ik geen zware hengel gebruik. Als ik wel merk dat ik een vis te veel uitput, omdat ik het niet belief met zwaarder materiaal te vissen zal ik het grif toegeven. (En mijn materiaal aanpassen)

Overigens moet je niet vergeten dat het Tom gaat om snoekjes van 30-60 cm. Dat is zeker wel te doen op een #5. Maar ja...je kunt een snoek van 1m+ niet vertellen dat hij niet voor je streamer mag gaan :)

harlin

Sjaak, op een #4/5, 78cm RB.


Zal morgen even vragen hoe lang de dril duurde. ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Zeenimf

Had Sjaak  deze van de week ,Harlin?

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

harlin

Gisteravond, grrr.
Zelf stond ik op het punt van waar ga ik vissen.
Ben weer even naar dat park geweest, had er maar 4 en ben  :(  naar huis gegaan.
Kom je thuis staat dat ding in een mail, en dat ie qua gewicht meer had gevangen dan afgelopen weekend in de Eifel.  ;D
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Zeenimf

Zo,dan viel het daar in de Eifel zeker niet mee.hadden ze nog wel wat gevangen??

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

harlin

Weet ik niet, hoor het morgen wel.  ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

tom111

dank allemaal voor de antwoorden... Als ik een metersnoek zie die mijn streamer wil pakken, zal ik hem snel wegtrekken ;-)

ik ben een absolute beginner met de vliegenhengel he dus ga ik nu snel op zoek naar EP-fiber haha