Starten met vissen op snoek - #7 of #8

Started by Michael, December 04, 2015, 12:01:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Michael

Goedemorgen,

Ik wil deze winter beginnen met vliegvissen op snoek.
Ik vis al jaren, maar eigenlijk nooit hoger dan #5 en heb nu een mooi hengeltje (#7/#8) op de kop getikt voor de snoek.
Zal er voornamelijk mee in de polder en/of vaart(en) vissen....en als ik geluk heb mss eens in het buitenland op de grote forel (of zalm ::))

Wat raden de deskundigen aan voor lijn/leader....een WF7 of een WF8, drijvend, zinkend.
Wel of geen stalen voorlijn.....en wat zijn de echte killers als het om vliegen/streamers gaat?



Gert

Voor het werpen met grotere streamers kun je het beste een big fly- of pike line aanschaffen. Die hebben een speciale taper om het werpen zo makkelijk mogelijk te maken en de leader met vlieg goed over te laten slaan.
Voor de polder is een drijvende lijn sowieso het meest geschikt. Of het een #7 of #8 moet zijn hangt vooral van je hengel, maar ook persoonlijke "voorkeur" en werptechniek af.
Over leaders en onderlijnen is al veel geschreven op het forum - altijd actueel en toch redelijk wat verschillende voorkeuren.
En echte killers gebruiken we natuurlijk niet - de snoek moet wel weer onbeschadigd terug ;D
Maar wat de beste vangers zijn, dat is lastig van te voren aan te geven. Meestal kom je daar pas tijdens het vissen achter. Iets wat veel water verplaatst is meestal wel het beste als je de verhalen zo op het forum leest. De een zweert bij paars, de ander bij wit. Bont, buck tail, veren of juist synthetisch. Allemaal verschillende voorkeuren, maar bijna iedereen vangt wel z'n snoek op z'n tijd.

Groet,
Gert

Michael

Dankjewel!
En vis jij met stalen onderlijn?

Gert

Ja, ik maak ze tegenwoordig van Drennan Pike Wire (Green, 28 lb oftewel 12,7 kg). Aan beide kanten een lusje, met een sleeve eroverheen geknepen. En uiteraard een paar warteltjes.
Blijft verrassend goed, na verschillende vissessies (maar nog maar weinig gevangen, dat dan weer wel).
Vaak gaan die onderlijntjes toch vervormen door het vele werpen.

Gerrit59

Voor de polder en vaartjes is een WF (drijvende) lijn voldoende. Moet het wat dieper dan gebruik ik een wat langere leader en een streamer die wat sneller zinkt. Moet het echt diep dan een sinktip of zinklijn gebruiken.
Verder is het zoals Gert omschrijft: persoonlijke ervaringen  en voorkeuren. Afwisseling van streamer wil ook nog wel eens helpen....

Gerrit

Caslambalk

Mijn set-up is een fluorcarbon onderlijn aan een leader( wel dik nylon ) van een meter lang.
Met daaraan een gele streamer van bucktail en hackle van 11cm.

Hier weet ik me snoeken aan te vangen
als ze me missen ben ik vissen ;)

wouter veuger

Ik gebruik in de polder op mijn #8 de airflo bass/musky taper wf#8 lijn,echt een toplijntje,aanrader!

Mijn setup bestaat uit een leader van ongeveer 1 a 1.2 meter 40/00 nylon die lus in lus aan m'n vliegenlijn zit (lusknoop gebruik ik altijd de perfection loop voor) als onderlijn gebruik ik nickel/titanium maar das wel redelijk prijzig,om te beginnen zou ik gewoon gecoat staaldraad nemen,van drennan zoals Gert zegt of van spro ,dat is gewoon goed,denk er wel om dat je de onderlijn vervangt als deze geknikt is,anders zal je net zien dat die dikke vis eraan gaat hangen en dan sta je met lege handen (erg) en de vis met streamer in z'n bek (nog erger)

Fluorocarbon kan ook wel,maar dan moet je aan diktes denken van 70/00 en meer,persoonlijk vind ik zit wat lomp voor in de polder,en een rolletje staaldraad kost niet veel.

Kwa streamers is het idd een kwestie van voorkeur, aangezien je aangeeft nog niet eerder op snoek gevist te hebben met de vliegenlat is het wellicht aan te raden om met synthetische streamertjes te beginnen,deze nemen geen water op en blijven licht om te werpen.

Bont beweegt schitterend door het water,maar als je er veel van gebruikt in je streamer werpt het voor geen meter meer,door het water wat het vasthoud wordt het erg zwaar.

Mocht het water waar je vist erg troebel zijn,kan het geen kwaad om een gezonde dosis flash in je streamer te binden!

Last but not least,koop een goede (lange) onthaaktang en liefst ook een kniptang voor het geval dat,met een Witvistangetje red je het niet...

Succes en veel plezier vooral!

merijn1982

Ik denk dat als je nu begint met de streamers he een 7 lijn moet nemen. Wellicht werpt dat dan eat makkelijker als met een 8. Maar hier zit toch een stukje pers. Voorkeur. Dat geld eigenlijk voor de streamers ook wel... syntetisch werpt makkelijker en werkt super ( ik zweer erbij op groot water ) maar in de de polders en vaarten vind ik een zonkertje wel weer erg leuk om te vissen! Ikzelf gebruik als onderlijn 80/00 fluorcarbon. Maar ook dit is op groot water. En wat wouter zegt: tikkie lomp voor de polder. Dan zou ik voor titanium gaan. Bespaar niet op onderlijnen want het komt je uiteindelijk duur te staan ( ze breken snel. Wartels schieten los/ open )

Voor de rest zou ik gewoon lekker gaan ontdekken. Het hoeft allemaal niet moeilijk te zijn en het is hartstikke leuk!!!
Tight lines!!

Michael