Zalmvlieg, mijn eerste (en ook mijn laatste??)

Started by Troutbuster, July 29, 2012, 20:09:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Troutbuster

Pfffffffffffff

Na lang twijfelen en plannen maken is het er toch van gekomen,
mijn eerste Zalmvlieg (of wat er voor door moet gaan dan)

Dat valt voor de drommel niet mee broeders!!

Ik heb geen idee of dit patroon een Zalmvlieg patroon is (nu wel! ;)) maar ik heb de Thunder Dunkeld maar genomen!

Een mooie natte klassieker deze maal als interpetatie in de vorm van een Zalmvliegpatroon!

Ik laat deze inspanning eerst maar een poosje bezinken voor ik besluit een 2e,3e,4e etc te maken


Gr

Jan

[attachment deleted by system]
"Petri Heil"


Jan Damman

Jan petje af, ik vind hem er gaaf uitzien, maar ja ik ben geen deskundige.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Troutbuster

Ik ben ook geen expert in Zalmvliegen Jan, maar ik moest en zou er eens aan beginnen.

Ik ben benieuwd wat de "experts" er van vinden!

Het is me niet mee gevallen  :P

Gr

Jan
"Petri Heil"


Zeenimf

Ziet er goed uit Jan.

Ja, het valt niet mee,lijkt makkelijker dan het is .
De aanhouder wint.

Alleen , WE MISSEN ONZE "LEER MEESTER".

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

Troutbuster

"Petri Heil"


Sieger

Ik vind hem al heel mooi Jan, maar heb er helemaal geen kijk op ... Begin er ook niet aan eerlijk gezegd...

(ik neem aan dat met de meester J.M. Wordt bedoeld... Heb ik daar een bericht over gemist of komt hij hier gewoon niet meer....?)


Sieger

catchem


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72


Knap werk Jan! Ik begin er niet aan (weinig zalm in Drenthe  ;D).
Nu streamers knutselen, kun je niet veel fout aan doen ;)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

johannes

QuoteHeb ik daar een bericht over gemist of komt hij hier gewoon niet meer....?)

vraag ik me ook af mis em al een tijd

doe het je niet na
die zalmvliegen daar begin ik niet aan


Cornico

Ook ik vind het knap gedaan, maar zou niet gereageerd hebben wanneer dat het enige is dat ik te zeggen zou hebben. ;)

Ooit heb ik me er ook aan gewaagd omdat ik als vakantiezalmvisser ook wel eens zoiets wilde binden.
Het leert je tenslotte zeer nauwkeurig werken met weer aparte technieken.
Mijn eerste pogingen werden allemaal met een scheermesje teniet gedaan :( tot ik na lang zwoegen eindelijk iets redelijks in de vice had zitten. ;D
Ik had ook altijd moeite om niet ,zoals ook bij Jan, met een eigenlijk te dikke kop te eindigen, waarbij ook nog eens te weinig ruimte in het oog van de haak overblijft.
Gelukkig in het geval van een klassieke zalmvlieg niet erg omdat het toch niet de bedoeling is om er mee te gaan vissen.
Daarvoor zijn gelukkig simpeler patroontjes.

Troutbuster

Je hebt deels gelijk Marten, het is altijd een issue wat betreft de kop van dit soort vliegen niet te ver naar voren te maken
In dit geval is er nog net ruimte voor het nylon en is dus het haakoog nog open maar ik had 'm iets meer ruimte moeten geven!

De dikte van de kop vind ik juist prima, geeft een bijkomend cosmetisch aspect (persoonlijke smaak)

Ik heb ook met scheermes lopen worstelen, niet zozeer met de body hackle, dat lukt me doorgaans ook op "mijn" natte vliegen prima, maar meer met de vleugel en de positie! (ongeveer 4 pogingen en een hele zak Bronze Mallard veren naar de vaantjes!  :()

Toch ben ik niet helemaal ontevreden over het resultaat en ga er zeker mee vissen, want daar is deze wel geschikt voor omdat er niet teveel "toeters en bellen" aan en op zitten.
De Mallard vleugel is sterk zat, zo ook de hackles dus zal deze vlieg zijn vorm redelijk vast houden (hoop ik!! ;))

Ik ga er nog wel een paar maken, en ik denk dat ik "gewoon" wat klassieke natte patronen "verbouw" tot Zalmvlieg!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Cornico

Quote from: Troutbuster on July 31, 2012, 09:22:30
In dit geval is er nog net ruimte voor het nylon en is dus het haakoog nog open ..................
Het heeft mijn voorkeur om bij dit soort vliegen de knoop niet in het oog te maken, maar erachter.

hendri

Quote from: Cornico on July 31, 2012, 10:41:02
Het heeft mijn voorkeur om bij dit soort vliegen de knoop niet in het oog te maken, maar erachter.

Wat is daar het doel/reden van ?¿

sjo

Dat is best een mooie vlieg. Het zou zonde zijn als je er niet mee door gaat. Je hebt het goed in de vingers. Bindtechnisch is het verder maar oefenen en materiaal zoeken. ik hoop in de toekomst nog meer van je Zalmvliegen te zien.

Groetjes
Sjo
Let the fly be with you....

Cornico

Quote from: hendri on July 31, 2012, 10:46:57
Wat is daar het doel/reden van ?¿
Gemakkelijk en snel te maken.
Voor vooral dikke punten 40-50 een ideale manier om de vlieg altijd recht achter de leader te vissen omdat de lijn eerst door het oog loopt.
Loeisterk

Troutbuster

Quote from: sjo on July 31, 2012, 13:17:40
Dat is best een mooie vlieg. Het zou zonde zijn als je er niet mee door gaat. Je hebt het goed in de vingers. Bindtechnisch is het verder maar oefenen en materiaal zoeken. ik hoop in de toekomst nog meer van je Zalmvliegen te zien.

Groetjes
Sjo

Dank je Sjo, ik ga er nog wel een paar proberen!

Gr

Jan
"Petri Heil"


hendri