Redenen voor een zwaardere hengel

Started by wh82, June 19, 2015, 11:24:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh82

Wat zijn volgens jullie, behalve (heel) grote vliegen of grote streamers andere redenen om een zwaardere hengel te kiezen?

Om even het perspectief te schetsen:
Ik heb nu een 4/5 gekocht, zit een 5 lijntje op omdat dat (zeker nu ik net weer begonnen ben) makkelijker werpt, de hengel laad er beter door.
Met spinvissen viste ik altijd relatief licht, en hoe groot de vis ook, je krijgt ze echt binnen (het kunstaas dat je nu ziet is huge??). Een lijn breekt in mijn ervaring sneller als een hengel.

Ik houd dus van licht vissen, en vraag me af, waarom zou ik bijvoorbeeld op het OVM met een #8 aankomen zetten als een #5 ook werkt? Of maak ik het te simpel?

DavidS

is het ook niet zo dat hoe korter de dril is, hoe beter voor de vis, hoe langer de dril, hoe langer je hem moet laten recuperen vooraleer hem te laten wegzwemmen?

Scaramouche

Ook als je bij veel wind wilt werpen is een wat zwaardere hengel/lijn vaak prettiger. Dwars op de wind wordt die lijn minder snel opzij geblazen en met iets meer massa kun je ook beter tegen de wind in 'beuken'*


*(de heel goede werpers onder ons zullen hier waarschijnlijk tegenin brengen dat je met een 'onderlijnde' hengel (zegmaar een #7 hengel met een #5 lijn), bij veel wind profiteert van minder luchtweerstand (lijn is dunner en met een onderlijnde set gooi je heel kleine loops), maar dan moet je al wel flink wat werpervaring hebben en met echt harde of sterk vlagerige wind werkt dat truukje niet meer zo goed.)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Scaramouche

Quote from: DavidS on June 19, 2015, 11:46:23
is het ook niet zo dat hoe korter de dril is, hoe beter voor de vis, hoe langer de dril, hoe langer je hem moet laten recuperen vooraleer hem te laten wegzwemmen?

Dat ligt ook een beetje aan de vis. Hard afdrillen kan een vis ook beschadigen in zijn bek.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wh82

Quote from: Scaramouche on June 19, 2015, 11:54:08
Dat ligt ook een beetje aan de vis. Hard afdrillen kan een vis ook beschadigen in zijn bek.
Mee eens. Het ligt vooral aan de tippet imho of je sneller of minder snel kunt drillen, op het moment dat je hengel niet meer schokabsorptie is maar het sterkste onderdeel van de keten moet zijn ben je sowieso verkeerd bezig.
Nu heb ik het natuurlijk niet over meterzalm in noorwegen ofzo, dan kun je wel wat body gebruiken, niet alleen voor het drillen overigens.

wh82

Quote from: Scaramouche on June 19, 2015, 11:50:06
Ook als je bij veel wind wilt werpen is een wat zwaardere hengel/lijn vaak prettiger. Dwars op de wind wordt die lijn minder snel opzij geblazen en met iets meer massa kun je ook beter tegen de wind in 'beuken'*


*(de heel goede werpers onder ons zullen hier waarschijnlijk tegenin brengen dat je met een 'onderlijnde' hengel (zegmaar een #7 hengel met een #5 lijn), bij veel wind profiteert van minder luchtweerstand (lijn is dunner en met een onderlijnde set gooi je heel kleine loops), maar dan moet je al wel flink wat werpervaring hebben en met echt harde of sterk vlagerige wind werkt dat truukje niet meer zo goed.)
Dat ben ik met je eens, beide gevallen overigens, helemaal waar het gaat om een dunnere lijn want geconcentreerd gewicht heeft minder luchtweerstand, ik liet me zaterdag ook uitleggen dat de meeste duurdere lijnen dunner zijn dan goedkopere.

Gert

Ik heb vorige week 5,5 dag met een redelijk stugge #4 gevist, en een halve dag met een flexibele #3.
Meest in redelijk snelstromende riviertjes. Met de #3 kon ik de wat grotere vissen niet echt binnen "schepnetbereik" krijgen. Niet zo zeer dat ik bang was dat de tippet zou breken, maar gewoon hoe harder je "sleurt" hoe krommer de hengel, maar de vis kwam niet dichterbij. Met tot gevolg: onnodig lang drillen.
Doe ik dus niet meer - ik pak de #4 wel weer.

Groet,
Gert

wh82

Quote from: Gert on June 19, 2015, 12:52:01
Ik heb vorige week 5,5 dag met een redelijk stugge #4 gevist, en een halve dag met een flexibele #3.
Meest in redelijk snelstromende riviertjes. Met de #3 kon ik de wat grotere vissen niet echt binnen "schepnetbereik" krijgen. Niet zo zeer dat ik bang was dat de tippet zou breken, maar gewoon hoe harder je "sleurt" hoe krommer de hengel, maar de vis kwam niet dichterbij. Met tot gevolg: onnodig lang drillen.
Doe ik dus niet meer - ik pak de #4 wel weer.

Groet,
Gert

Mee eens, maar een 3 en een 5 is een redelijk verschil. OVM forel op een 5 lijkt me te doen? Of? Met een 60 of zelfs 70+ forel ben je onafhankelijk van het materiaal toch lang bezig of je moet echt een hark met staaldraad hebben meegenomen..

HappyFisherman

Welke 5 bedoel je dan wh? Een hengel met zachte actie is totaal niet te vergelijken met een strakke stok. Er zijn teveel factoren om exact weer te geven wat goed of slecht is (als dat hierin al bestaat).

De reden waarom ik voor een hengel in de zwaardere klasse kies? Omdat dat beter voelt en ik er dan meer vertrouwen, lol, gemak enz van heb.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

wh82

Dat is waar, het gaat om een #4/5* en dat is aan de zachtere kant voor een 5.

Met die net gekochte 4/5 wil ik eigenlijk binnenkort ook een keer naar het OVM en om nu direct een nieuwe hengel aan te schaffen.. Het is dan wel vaderdag zondag maar een hele nieuwe outfit was al een behoorlijke aanslag op mijn portemonnee.
Al met al: Ik denk dat het kan, maar wil uiteraard niet m'n materiaal naar de knoppen helpen of de vis dood. Zodoende mijn vraag.

*Scales Fly van Traditional, gebouwd door Ton Temming. De hengel die ik heb gekocht is prototype voor de serie/label Scales Fly (de serie is er nog niet). Ik ben bang dat het redelijk lastig is om er een beeld bij te vormen of om te vergelijken met andere bestaande hengels anders dan ze fysiek naast elkaar  te houden. Scales Fly is bedoeld als een betaalbaar alternatief van Traditional (dus niet de A.R.T. van 750 eur enz.), ik vermoed dat Ton de populariteit van A&M ook ziet. Ik ben er in ieder geval erg blij mee en vond hem duidelijk fijner werpen dan de St Croix Rio Santo en de Orvis Encounter (ik heb er hetzelfde voor betaald als waarvoor de St Croix Rio Santo werd verkocht). Meer gevoel en tegelijkertijd verder/krachtiger kunnen werpen met minder energie. Anyway, genoeg daarover, ik ben er blij mee dat is duidelijk haha.

HappyFisherman

Dan ligt je vraag misschien anders dan je hem gesteld hebt.
Als je je afvraagt of je met een #4/5 op het OVM uit de voeten kunt dan is mijn mening heel simpel (niet persoonlijk of lullig bedoeld). Als beginnend vliegvisser heb je er dan helemaal niets te zoeken. Je zult er waarschijnlijk toch niets vangen dus zou het niet uit maken waarmee je vist, maar mocht je er zo'n dikke knaller aan krijgen dan geef ik je weinig tot geen kans om die vis te vangen en correct terug te kunnen zetten.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

wh82

#11
M... Dat is het ook weer niet helemaal. Ik heb zo'n 15 jaar geleden een jaar of 5-6 gevliegvist. Wel met een 6je. Ook op het OVM, en gevangen. Nu realiseer ik me goed dat het een flinke pauze is maar helemaal verleerd ben ik het zeker niet. Tussendoor heb ik ook nog daar gevist maar niet meer met de vlieg.

Ik ben nu voor een lichtere hengel gegaan omdat ik dat in de polder leuker en geschikter vind.

p.forel

Nu ben ik geen echte OVM crack maar vist daar ook gewoon met een aftma 5 hengel   gemiddeld  15 keer per jaar.

Ik vind zelf dat de grotere vissen minder aktie geven dan  de 50cm vissen die daar genoeg zitten .

Met zinklijn vis ik wel met zwaardere hengel  aftma 7 is meer als genoeg  wel met 4kg leader  ook op de #5

Gr: piet 

wh82

Thanks P.Forel, dat was een beetje wat ik wilde weten. Blijft uiteraard voorzichtig doen, maar moet te doen zijn.

Koen

5je zou ik niet doen, ik gebruik daar een 10ft #6 (eerst een greys, en nu een sage vxp) en die gaan behoorlijk krom. Ik zou daar echt niet lichter willen vissen hoor. Het waait er altijd, de vis (ook de platvis) is er sterk en het is fijn als je ook een normale zinklijn kan wegzetten en meters kan gooien, tis nu eenmaal groot water. Daar komt bij dat ik altijd het gevoel heb dat een 4/5 geen volwaardige 5 is, maar goed. Als jij een 50-plusser op die 5 krijgt heb je weinig te vertellen denk ik.

wh82

#15
Tsja.. uiteindelijk is de conclusie dus dat een 5 misschien nog kan maar een 4/5 echt te licht gaat zijn. Ik ga eerst maar eens in Frankrijk  (op vakantie) en Duitsland (na het werk) aan de slag.
OVM komt dan nog wel. Om nu vrouwlief weer lief aan te kijken voor nog een hengel vind ik nog wat te vroeg haha..
Vergunning voor Duitsland vind ik een hoop gedoe vergeleken met Frankrijk trouwens.

Koen

Gelukkig zijn de hengels bij A&M niet rete duur, maar wel goed :)

wh82

Tsja, maar t houd niet op bij een hengel, komt dan ook nog een lijn bij, en een extra spoel (of reel).. ach ja, leuke hobby..

Koen

lijnen en reels zijn daar ook goed en goedkoop :)

hannus


wh82

LOL@Hannus.. @Koen er komt minstens 65 euro benzine bij per keer dat ik daar heen rijd ;') Dan maar iets dichterbij, is evt. service ook in de buurt.

MarcelN

Quote from: Koen on June 21, 2015, 16:51:03
lijnen en reels zijn daar ook goed en goedkoop :)
Koen, zoenen ze ook goed?
Pfff wat een reclame allemaal weer.
Ik heb net een prachtige vice binnen van Muddler, die kwaliteit hebben ze in die sexshop van Koen niet ;D

p.forel

Gewoon vissen met die hengel die je al heb  doe gewoon je ding.
   
4/5# kan daar best    staan er met een 7# zat die niet kunnen drillen.

Zie je iemand wel eens met een 7# vissen op duits riviertjes   ik vang daar ook geregeld  50cm plus vissen !!!!

maurice

Vis zelfs met een #2 in Duitsland, de 50 en 60+ kopvoorns gaven geen probleem net als de 50+ bruineforellen.
Kunde is de oplossing, in dit geval drillen.
Dus ja met een #4/5 moet het daar ook lukken.
::bbq:: ::proost:: ::proost::