Zalmbestand in de Ahr

Started by Ray 0118, September 30, 2018, 23:26:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ray 0118

Beste medeleden van dit forum,

Indertijd zijn er pogingen gedaan om zalm uit te zetten in de Ahr, een mooie rivier die uitmondt in de Rijn. Is er iets bekend over dit project? Heeft er zich een populatie ontwikkeld? Binnenkort gaan EINDELIJK de Haringvlietsluizen (jaarlijks tijdelijk) op een kier.

Heeft iemand hierover informatie?

Mvg, Ray

Hans-oet-remunj

Tussen de 0 en 10 aangetoonde volwassen vissen per jaar. Laatste svz weet ik niet. Dure vissen dus die met rust moeten worden gelaten.



Ray 0118

Men kan dus niet over een bestand aan zalm praten. Reden genoeg om wat er wel zwemt genadeloos te beschermen. Ik hoop dat het kieren van de Haringvlietsluizen wonderen zal verrichten...

wh82

#3
Als je een beetje googlet zul je vinden dat er op allerlei plekken (zoals de haringvlietsluizen) veel zalm dood gaat of de weg kwijt raakt of te weinig "transitiezone" zout, zoet, brak heeft. Zijn best wat rapporten over online.

edit: medeforumlid Franky Boy (Franklin Moquette) heeft hier veel informatie over als ik het me goed herinner.

Floor

Quote from: wh82 on October 01, 2018, 16:39:50
Als je een beetje googlet zul je vinden dat er op allerlei plekken (zoals de haringvlietsluizen) veel zalm dood gaat of de weg kwijt raakt of te weinig "transitiezone" zout, zoet, brak heeft. Zijn best wat rapporten over online.

edit: medeforumlid Franky Boy (Franklin Moquette) heeft hier veel informatie over als ik het me goed herinner.

Wanneer een vis van zee komt en met de sluis op schut naar het zoete water of andersom deze gegarandeerd zal sterven. Er is een geruime tijd nodig om aan te passen van zout naar zoet water of andersom.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

wh82

Mee eens, en ook als er een kleine transitiezone is heb je een grote concentratie van zalm en/of andere trekvissen die makkelijke prooivis is. Bij de Haringvlietsluizen zit best wel wat snoek en snoekbaars bijvoorbeeld..

Floor

Dat is inderdaad ook nog eens het geval en we weten wel dat snoek en snoekbaars dat brakke water helemaal geen bezwaar vinden.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.