Hoe hou je een vis vast

Started by catchem, August 31, 2011, 10:56:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

catchem

Ik start dit topic om vooral de discussie aan te slingeren over het zo vis vriendelijk vis te landen en vast te houden voor een foto. Ik geef vast een voorzetje.

Een baars land ik het liefst door hem bij zijn bek te pakken als hij wat groter is. Kleinere baarsjes pak ik bij de buik.
Een snoek land ik in het het liefst met een net of als hij te groot is voor mijn net gebruik ik een draaiende boga grip en ondersteun ik de snoek met mijn andere hand. Grotere witvissoorten pak ik uit het water, omdat ik toch al in het water sta.
Hele kleine visjes til ik wel eens op aan de lijn (kan ik beter niet doen :-[)

HappyFisherman

Zolang ik niet het gevoel heb dat ik de vis erdoor beschadig maakt het mij niks uit hoe ik ze vastpak...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Patrick(WF)

Met natte handen en altijd onder de buik. Ook de Baars trouwens, gewoon met je duim over de kop naar achter
en de stekels gaan vanzelf plat. En Snoek, ja die eerst in de kieuw en dan de buik ondersteunen met me
andere hand. Dus Hoe hou je een vis vast? Nou met me handen dus  ;)
Groet Patrick

Plantje

Interessant onderwerp!

Kleine visjes (soort maakt niet uit) probeer ik bij de haakboog van de vlieg vast te pakken, waardoor ze zichzelf los schudden en ik de vis niet eens heb hoeven aanraken. (Kans op beschadiging minimaal!)
Grotere vis over het algemeen gewoon bij de "buik". Dus gewoon de hand er omheen.
Nog grotere vis: met de ene hand "in positie houden" en dan de andere hand onder de buik schuiven. Dan kun je de vis gemakkelijk met twee handen vasthouden.

Snoek zou met een kieuwgreep met ondersteuning kunnen, maar dat moet ik nog voor de eerste keer doen.

lord4163

Quote from: Patrick(WF) on September 01, 2011, 09:30:40
Met natte handen en altijd onder de buik. Ook de Baars trouwens, gewoon met je duim over de kop naar achter
en de stekels gaan vanzelf plat. En Snoek, ja die eerst in de kieuw en dan de buik ondersteunen met me
andere hand. Dus Hoe hou je een vis vast? Nou met me handen dus  ;)

Idem

maurice

dit is zinloos.

iedereen doet het op zijn manier en heeft het beste voor met de vis,
we willen hem immers weer vangen
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Plantje

Quote from: maurice on September 03, 2011, 00:23:36
dit is zinloos.

iedereen doet het op zijn manier en heeft het beste voor met de vis,
we willen hem immers weer vangen
Als je een topic zinloos vindt kun je er ook gewoon niet op reageren.

Iedereen doet het inderdaad op zijn manier. Maar als je soms de gesneuvelde vissen ziet liggen of voorbij drijven blijkt wel dat velen nog wat kunnen leren als het gaat om hoe we de vis behandelen!

Bovendien kan het nooit kwaad om zo in een topic ervaringen uit te wisselen. Zo heb ik hier op het forum geleerd hoe belangrijk het is op de bekflapvan snoeken te letten!

Plantje

Quote from: Rob van H. on September 03, 2011, 10:44:27
maar ik snap Maurice ook als hij zegt dat ieder het op zijn manier naar eer en geweten doet, dat ieder weldenkend mens zo voorzichtig mogelijk met de vis omgaat omdat ze hem graag nog een keer wilen vangen, en in dat licht is deze topic misschien zinloos!!
Ja ok, ieder wel denkend mens wel.
Maar ik vind het gewoon te kort door de bocht om zo ongeveer als enige reactie op een topic te geven dat het zinloos is. Zo'n topic vreet geen brood; loat goan, loat goan! ;)
Quote from: Rob van H. on September 03, 2011, 10:44:27
ik betrap mezelf er wel eens op dat ik niet zo punctueel met de vis om ga als zou moeten, dus zeker een punt van verbetering om aan te werken!! (denk dan aan de discussie die nu gaande is over foto's maken van de vis liggend in gras o.i.d. op een ander forum)
Die discussie ken ik niet. Als mensen het leuk/belangrijk/interessant of wat dan ook vinden om het daar over te hebben: prima!
Quote from: Rob van H. on September 03, 2011, 10:44:27
Om nu gelijk de oorzaak van dode vis klakkeloos in onze schoenen te schuiven vind ik wel heel erg bout, ik denk dat het percentage vis dat overlijd door onzorgvuldig handelen van de (vlieg)visser beduidend kleiner is dan door andere factoren. Als voorbeeld: De aalscholvers die vaak te grote vis vangen die ze niet wegkrijgen maar waardoor de vis wel sterft, om maar een dwarsstraat te noemen!!
Ja, dat moet ik misschien wat nuanceren. Ik heb wel eens visstekken gezien waar verschillende baarsjes dood achter gelaten waren. Misschien had dat een goede reden, misschien is dat gekomen door verkeerd behandelen van de vis...weet ik niet. Maar ik weet wel, dat ze gewoon daar gedropped waren. Werk ze dan in ieder geval een beetje weg in het hoge gras of zo.
Daarnaast afgelopen weken een paar keer gelezen over roofvis die (naar het artikel) overduidelijk slecht behandeld waren door vissers en daardoor overleden waren.
Dat is een beetje waar ik op doel. Ik denk eerlijk gezegd, dat iedereen hier op het forum er wel fatsoenlijk mee om gaat. De vissers die ik bezig heb gezien in ieder geval wel!
Quote from: Rob van H. on September 03, 2011, 10:44:27
Nogmaals, ik vind deze topic niet zinloos als het aankomt op onderricht van minder ervaren sportvissers door ervaringen uit te wisselen, maar snap de reactie van Maurice ook!!!
Nou, laten we het daar dan gewoon op gooien.

hendri

ga maar eens vant winter in een haven vissen. de meeste kades zijn een ruime meter hoog en daar pak je echt de vis niet met je natte hand uit. de klijntjes worden er aan het lipje uitgetild, en waarvan men denkt dat de tippet het niet zal houden, die worden geschept. vervolgens pak je hem met je steenkoude jatten vast onthaken en plons zo de gracht of haven weer in. (nix rustig reanimeren met je hand in het water onder zn buikje)nou als dat dus slecht zou zijn voor vissen en ze er aan doodgaan, dan zouden swinters de havens vol met dooie voorns, windes, baarzen en roofbleien moeten liggen. dus ik denk dat er een beetje te overdreven wordt gedaan van hoe en wat van het vasthouden. die beestjes zijn niet van suiker jongens.

vliegvisgek

beetje vliegvisser behandeld de vis toch netjes scheppen waar het kan en natte handen heb je altijd wel want ik krijg de lijn niet droog uit het water nee gewoon de vis met respect behandelen en dan komt het vast goed  :D

Rossie69

gewoon doen zoals je het altijd doet.
en met respect behandellen.

dan kunnen we nog lang genieten van deze mooie sport.

.

catchem

Quote from: maurice on September 03, 2011, 00:23:36
dit is zinloos.

iedereen doet het op zijn manier en heeft het beste voor met de vis,
we willen hem immers weer vangen

Jammer dat je het zinloos vindt.
Als je de vis weer wil vangen moet je hem ook netjes behandelen, en je hier bewust van zijn. Twee jaar geleden had ik bijvoorbeeld nog nooit van weerhaakloss vissen gehoord en ik heb nu toch van alles de weerhaak platgeknepen, ook bij het kunstaas voor de spinhengel.
Misschien (in je jeugdige overmoed) denk je wel dat je het perfect doet, terwijl er altijd wat te leren valt. Maurice hoe hou jij bijvoorbeeld een snoek vast. Dat je er netjes mee om gaat kan ik wel aan je avatar zien, je ligt netjes naast een snoek die niet goed hoog te houden is.

catchem

Quote from: Rossie69 on September 04, 2011, 13:36:09
gewoon doen zoals je het altijd doet.
en met respect behandellen.

dan kunnen we nog lang genieten van deze mooie sport.

.

En hoe doe je het altijd??, met een bogagrip zonder roterende kop, met een gaff, bewaar je hem dan een tijd in een leefnet. Allemaal voorbeelden van wat een heleboel hengelaars als respectvol zien, gezien het gebruik bij wedstrijden.

Voor iemand die zoveel reageerd vind ik dit maar een flauwe reactie.

catchem

Quote from: speycast on September 03, 2011, 12:07:33
zo vind ik de topic over foto's en op het gras leggen van vis op ander forum totaal zinloos

ik geef maurice gelijk   elke normale vliegvisser zal naar eer en geweten handelen   laat dat zo blijven

iedereen beleeft en oefend zijn hobby anders uit

Topics over vissen die in het gras liggen ken ik niet...

Handelen naar eer en geweten??  Hoe is dat dan?

catchem

Quote from: Plantje on September 03, 2011, 08:54:48


Bovendien kan het nooit kwaad om zo in een topic ervaringen uit te wisselen. Zo heb ik hier op het forum geleerd hoe belangrijk het is op de bekflapvan snoeken te letten!

Bedankt Plantje, jij snapt 'm.

HappyFisherman

Wel jammer dat je dan de comments die jou niet aanstaan bekritiseerd... Preken in je eigen parochie heeft niet zoveel zin op een forum.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

catchem

Quote from: HappyFisherman on September 04, 2011, 19:57:37
Wel jammer dat je dan de comments die jou niet aanstaan bekritiseerd... Preken in je eigen parochie heeft niet zoveel zin op een forum.

Ik heb niet het idee dat ik zit te preken...
Dat ik een reactie als 'zinloos' beantwoord lijkt mij een normale manier van communiceren.

catchem

Quote from: speycast on September 04, 2011, 20:00:30
hoe handelen naar eer en geweten gaat nou dat de visser zelf bepaald hoe en wat hij doet  met de vis

en wat voor mij aceptabel is kan voor jou de reinste dierenbeulerij zijn

regels en wetten hebben we rutten en cornuiten voor

en geen mede vissers die ons gedrags regels wil op leggen   als een mede visser dat wil doen  moet hij maar aansluiting zoeken bij greenpeace of zo maar laat ons de hobby uit voeren naar eer en geweten

ik kijk zelf s'morgens in de spiegel  en heb vrede met wie ik ben en hoe ik mij gedraag

Ik wil het helemaal niet hebben over regels en wetten (hou ik persoonlijk niet van, regels en van wetten weet ik gelukkig weinig). Ik hoop iets te leren over het omgaan met de vissen en wil al helemaal niet iemand neerzetten als dierenbeul. ???

Rossie69

#18
nou dan lijkt het mij dat je toch meer wil .

ik heb mn woordje gezegd ieder doet het op zijn manier.

en ja flauw mag je niet zeggen,want dat is mijn mening.
dus heb je daar verder of mag je zelfs niks over zeggen.

en je wilde het weten,ik behandel mijn vis met respect,groot of niet groot.
en zelfs op put,zie eerder topic hoe dood je een vis.
genoeg dacht ik zo over hoe ik dan een vis behandel.
ga knuppen of vissen man .

en ja ben niet serieus genoeg,dan moet je me iets beter kennen

dus bij deze

ben hier ook weer klaar mee.


gr Henk

owja wees blij dat ik nu is normaal reageer dan.


Plantje

Mensen mensen toch!

Een forum is toch nog altijd bedoeld om meningen en ideeën uit te wisselen? En volgens mij staat of valt zoiets nog altijd met een beetje wederzijds respect voor meningen, manier van communiceren enz. Maar voorop staat denk ik nog wel: als je een topic onzin vindt reageer je er toch gewoon niet op?

En als je iets vanzelfsprekend vindt (wat ik hierboven in verschillende reacties lees) maakt dat toch nog niet een heel topic zinloos? Als ik kijk naar het topic, dat ik een tijdje geleden heb geopend waarin ik het idee opper om beroepsvisserij te verbieden en sportvissers vis te laten verkopen (zie Wijziging visserijregels per 1 maart 2012), dan is daar fatsoenlijk op gereageerd en kan ik uiteindelijk alleen maar de conclusie trekken dat het een idee is dat niet door veel mensen gedragen wordt. Duidelijk voor mij (en wellicht iedereen die het ooit nog eens leest) en afgesloten zaak. Prima toch?

catchem

@Rossie69

Henk ik ben blij met je tweede reactie, in iedergeval dat je de moeite heb genomen om uitgebreider te reageren.

Het is niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen, maar ik kreeg een behoorlijk rot gevoel bij sommige reacties. Ik vind juist dit Forum leuk omdat ik tijdens momenten dat ik niet kan vissen/binden ik toch kan genieten van onze mooie sport/hobby.

lars

johannes

visvriendelijk vasthouden voor op de foto is iets wat niet echt klopt.
Foto's maken van vissen die vastgehouden worden is niet visvriendelijk en wordt meestal gedaan om een ander te laten zien hoe groot/klein/mooi/lelijk/enz/enz het is.

is dit verkeerd dan, nee ik vindt van niet een vis kan veel meer hebben dan je denkt.
maar is het altijd zo nodig om een plaatje te schieten.

zelf verlos ik heel veel vis in het water haak draaien en zwemmen maar maar als iemand anders graag elke vis uit het water haalt om te genieten van de pracht zijn ding ik heb er vrede mee.
Ik ken geen enkele vliegvisser die grover met z'n vangst omgaat dan de gemiddelde kweekzalm, kweekkabeljouw of kweekforel.
als je ziet wat deze vissen te voorduren krijgen begin ik misselijk te worden. en dan nog geeneens gesproken over de panga fillet (kan met een filmpje hier op het forum herinneren maar kan het niet weer vinden).
ach dat zijn dingen die we niet zien in reallife dus hoeven we ons ook niet druk te maken.
maar als die vis een spartel te veel geeft dan is dat zielig?
ik ben echt geen voorstander om een lange tijd met een vis te staan martelen om een goede foto te krijgen.
maar het is wel zo dat de vliegvisser een kudde dier is en ook het "maakeenfotogedrag" kopieert.
dus heel druk maak ik me niet om dit onderwerp het merendeel van de beginnede vliegvissers kijkt veel filmpjes en zoals een "kuddedier" betaamd...........
ben ik beter dan de ander nee helemaal niet (filmpje van BB met dikke polak is niet de mooiste landing) en zo zijn er nog wel meer.

een regel die voor de een heel logisch is betekend niet dat de ander die ook moet doen.
 
een gaff is een zeer welkom hulpmiddel als er naast je bb een serieuze kop met tanden boven komt.
goed gegaft (niet lukraak in de vis steken) is een vis goed terug te zetten.

maar om een gaff op voors in te zetten is nu niet de beste optie zo is het ook niet verstandig.

johannes

kolderiekie

Ik ben nieuw hier dus een hele late reactie, ik denk dat het altijd goed is om te praten hoe we het beste met onze geschubde vrienden om moeten gaan. Als karpervisser gebruik ik al sinds jaren een onthaak mat en ik verafschuw bewaarnetten, vriend graskarper gaat meestal na een nacht stress dood, en dat voor een mooie foto bij daglicht ??  Aan de andere kant vis ik ook graag op platvis, tegen veel mensen hun gevoel in gaan deze lekker de pan in thuis en zelfs wel eens nog op het strand, na het vangen dood ik ze dan wel meteen.
Deze laatste vorm van vissen heeft mijns inziens helemaal niets met sportvissen te maken, maar ik noem mezelf evengoed een sportvisser omdat ik alle vis die ik op zoet water vang terug zet en met heel veel respect behandel.
Praten over hoe je het beste een vis kunt landen, pakken of eigenlijk behandelen in zijn totaal kun je niet genoeg doen, we willen ons visbestand toch een beetje op peil houden, we hebben de aalscholvers en de oostblokkers al die ons bestand om zeep helpen, dus laten wij er met z'n allen wel zuinig op zijn.

Cornico

Er over praten helpt helemaal niets.
Ben je begaan met het lot van de vis die door vissers wordt gevangen geef dan zelf het goede voorbeeld door niet meer te vissen.
Pas dan ben je goed bezig met onze "geschubde vrienden".

Gerrit72


Wow :o! Wat een verhitte discussie en wat een verschillende meningen. Lijkt me daarom alleen al goed dat we er wel over schrijven.
Zelf denk ik super visvriendelijk te zijn, maar vind het daarom wel interessant te lezen hoe anderen over visvriendelijk/weidelijk vissen denken.
Mogelijk zie ik iets over het hoofd, of kan ik iets verbeteren.

Op Youtube staan ook allemaal vissers die denken goed bezig te zijn, terwijl ze op film staan met snoek waar het bloed uit de kieuwen gutst, een stelletje jongens die druk schreeuwend een 20 kg graskarper wegen (inc ongeschikte weegtas), terwijl de graskarper op de harde kleigrond ligt te headbangen (en vervolgens ook het bloed uit zijn kieuwen komt stromen). Als je er op gaat zoeken staan er zat filmpjes op waar je als visser al misselijk van wordt (laat staan de niet vissers...).

Ik weet wel dat wij forummers natuurlijk allemaal perfect met onze vis omgaan ;).

Toch hoop ik dat we allemaal open staan voor de mening van een ander en bereid zijn kritisch naar onzelf te kijken (als een vliegje beter geknoopt kan worden, dan pikken we tips toch ook rap op ;))

Gezien de 'respect voor dieren' trend  (en ik de 2e kamer discussie over de levende aasvis live heb gevolgd van een behoorlijk mildere regering=ging helemaal nergens over, maar kwam er wel door), lijkt het mij goed dat we waakzaam zijn en sportvis-haters geen munitie geven.
The only difference between men and boys is the price of their toys.