aanslaan.

Started by Arjen, April 20, 2011, 22:36:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arjen

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag veel aanbeten gehad tijdens het vliegvissen maar wist er geen te verzilveren.

Ik heb gevist met de droge vlieg op voorn. Maar hoe moet ik dan aanslaan? Op forel gaat het aanslaan goed, maar ik kreeg het vandaag niet voor elkaar.

Dus hebben jullie misschien wat tips?

Groeten,

Arjen

Rossie69

:)

nou heb afgelopen weekend het ook gezien.
dan moet of je timming niet goed zijn of de vis is erg klein.

21 22

als de vis op de vlieg duikt 21 22 zeggen,denkbeeldig maar dan he,anders zullen ze wel denken die voorbij of kijken ;)


A{b}r{a}xa{s}

Als een vis je droge vlieg naar binnen zuigt is het voor de vis een fractie van een seconden om zijn bek weer te openen en dan sla je volledig mis.
Probeer eens...maar t is moeilijk want je wilt natuurlijk aanslaan....om in gedachten 2 seconden te tellen en dan pas de haak te zetten.
Dan zul je zien dat je meer vissen haakt.
Als je de leader ziet weglopen dan wel gelijk de haak zetten.

Plantje

Tjee... ik dacht ook dat ik zo snel mogelijk moest zijn!

Staat me bij, dat dat bij forel inderdaad het geval is, omdat ie je vlieg zo weer uitgespuugd heeft als het niet het snoepje is, dat ie verwacht! Maar ik ga ook eens proberen iets langer te wachten.

A{b}r{a}xa{s}

werkt bij voorntjes ook hoor :)
(voor mij wel, anders maai ik ook regelmatig in de lucht)

Plantje

Ja...juist bij voorntjes moet je rustig aan doen toch?
En bij forel over het algemeen zo snel mogelijk erbij zijn.

Of begrijp ik het nu weer helemaal verkeerd? :)

A{b}r{a}xa{s}

ik probeer altijd net iets later de haak te zetten dan dat je in een reflex zou doen

peter

Vandaar de BLANKS Bas..........
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

A{b}r{a}xa{s}

lol...'k zat al te wachten wie daar over zou beginnen.... :)

(zou best wel eens kunnen, ghehehehe)

Rossie69

droge vlieg is toch anders dan nimf of streamertje.

opzicht is het natuurlijk altijd iets anders,dan onderwater.

DMeijer

Quote from: Rossie69 on April 20, 2011, 22:41:46
21 22

als de vis op de vlieg duikt 21 22 zeggen,denkbeeldig maar dan he,anders zullen ze wel denken die voorbij of kijken ;)
je hebt er ervaring mee, geloof ik

Troutbuster

Aanslaan (of beter strip-strike) met de droge vlieg is qua timing afhankelijk welke vis er op je droge vlieg stijgt!
Moeilijk te zien dat is waar maar eerdere vangsten zeggen je (ongeveer) welke vissoort er op je stekkie zit.
Onze ruisers hebben een bovenstandige bek en slurpen, net als de forel) het vlieg(je) razendsnel van het wateropp. af
21,22... ja dat is waar alleen soms net iets sneller.
Kwestie van gevoel

Bij het vissen op stromend water is het wel anders maar niet veel, al pakt de vis de vlieg wel met meer overgave vaak!

Wel belangrijk is bij het vissen op vlagzalm dat je jezelf dwingd om te wachten.
De reden is dat een vlagzalm (net als onze blankvoorn trouwens) een onderstandige bek heeft.
Wat gebeurt er? de vlagzalm moet zich (altijd mooi zichtbaar!) omdraaien met de buik omhoog om de droge vlieg te nemen
The lady of the stream is daardoor wat trager in de take
Wachten dus tot de vlagzalm zich weer in zijn of haar "normale" positie gedraaid heeft alvorens de haak te zetten!!
Onze Engelse broeders in Petrus hebben daar een mooie manier voor
De zingen (binnensmonds of juist luidkeels, ligt aan de hoeveelheid Malt Whisky) de titel van hun, overigens heel mooie, volkslied.
"God, save, the queen" en hangen!!!

Succes

Jan.
"Petri Heil"


Plantje

Quote from: Troutbuster on April 21, 2011, 10:26:59
Onze Engelse broeders in Petrus hebben daar een mooie manier voor
De zingen (binnensmonds of juist luidkeels, ligt aan de hoeveelheid Malt Whisky) de titel van hun, overigens heel mooie, volkslied.
"God, save, the queen" en hangen!!!
Duidelijke uitleg, voorzien van een mooie quote!

Thanks!

Hilco

Misschien is het ook beter in het kader van "dressuur" om 31-32 te tellen anders gaan de voorns het snel door krijgen  ;D

christianvt

@ Troutbuster, staan ze toch een beetje raar te kijken hoor...  ::fluiten::

Quote from: Troutbuster on April 21, 2011, 10:26:59
"God, save, the queen" en hangen!!!


DMeijer

Quote from: Troutbuster on April 21, 2011, 10:26:59

Onze Engelse broeders in Petrus hebben daar een mooie manier voor
De zingen (binnensmonds of juist luidkeels, ligt aan de hoeveelheid Malt Whisky) de titel van hun, overigens heel mooie, volkslied.
"God, save, the queen" en hangen!!!
Weer een goede reden voor een wee dram malt whisky!

Rossie69

hahaha ja wim 31 32 of 33 dan zal we dat maar proberen.

heb ze afgelopen zondag zien vliegen die voorns :)

die jonge van mij kon niet wachten hahahaha

Arjen

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga het waarschijnlijk vanavond nog een keer uitproberen!

Groeten,

Arjen

Rossie69

succes Arjen

hier waai je uit je broek,dus de droge vlieg blijft waar die nu zit :)


Fier Boom

Ik sla eerlijk gezegd alles mis als ik 2 seconden wacht... Ik moet echt, zodra ik zie dat de vlieg van de oppervlakte geplukt word, meteen aanslaan!

Of mijn reactievermogen is zodanig laag dat het dan alsnog 2 seconden duurt voordat ik aansla...?


A{b}r{a}xa{s}

Als je gewoon op jouw manier vist en je visjes vangt is het toch goed, dan maakt het niet uit of je wel of niet 2 seconden ga wachten. :)

Fier Boom

je hebt gelijk Bas... Ik maak me weer druk om niks :-[

Henry

Ik hoop zowiezo al dat er morgen wat te slaan valt behalve bas  ;D. De laatste dagen slechts lichte aanbeetjes gehad en niks weten te landen, alles viel er spontaan af , zodra ze de wal zagen  ???

Plantje

Ben het wel met je eens Fier. Eind mei zijn we naar Luxemburg geweest. Eerts hebik alle aanbeten gemist! of ik nu zo snel mogelijk aansloeg of 1,2,5, 10 of weet ik veel hoeveel seconden gewacht had!
De eerste vis die ik wist te landen was een vis die ik naar mijn vlieg toe zag zwemmen. Daardoor was ik er sneller bij dan wanneer tevoren! Daarna heb ik met zeer snel aanslaan nog een paar kleine visjes kunnen landen.
Mijn conclusie: ik ben al die tijd te langzaam geweest.

Nu kan dat hier in Nederland met voorn en winde natuurlijk weer heel anders zijn!

Youri

het aanslaan met de nimpf gaat mij wel goed af.
alleen de droge vlieg is lastig.
moet nog veel oefenen voor dat we naar CZ gaan.
als ik het doe zoals pap zegt ben ik iedere keer te laat.
maar heb er vertrouwen in dat het wel gaat lukken.