Even de stilte Doorbreken

Started by Gunther, February 14, 2011, 20:28:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gunther

Dan maar even de stilte op dit gedeelte van het forum doorbreken ::scheet::

http://globalflyfisher.com/video/spey-and-switch-fly-rods

Begin me steeds harder op de SpeyDay te verheugen.

Sieger

Yep heb er ook ongelooflijk veel zin in... Nog een paar weekjes.. Heb zondag de hengel nog ff uit de koker gehaald... Toch wel een best bakbeest.. 14 voet #9... Eens kijken of ik het nog kan...

Deze is ook wel leuk... ;D

http://vimeo.com/17655317


Sieger

Rossie69

 :P dat filmpje van Sieger,denk dat ik dat ook maar es moet toe passen,want,die snoekbeesten lukt me toch niet,gevoel moet je wel houden he.
Ga mn zoontje maar es 5 euro geven,en dan ook dat ff doen.
door de backing

toch ff een vraagje,waneer zul je nu zo,n Dubbelhandige hengel in gaan zetten.
of zijn dr ooit is plannen,om op groot wild te gaan jagen.
of puur voor de passie van deze werpstylen.

Neem aan dat je dit niet gebruikt op de kyll  ;D

vindt het knap als je dit kan,maar werp liever met een enkelhandige

Gunther

Dat met die eenhandige werpen dacht ik ook eerst,totdat ik een tweehandige in de handen kreeg.
Heb direct van een goede instructeur werples gehad,en ik was helemaal verkocht.
De Spey en Switchrod worden hier op de grensmaas voor bijvoorbeeld roofblei/barbeel ingezet.

Sieger

Klopt Henk de kyll is een beetje overdreven... ;D Maar op de Ijssel (roofblei/baars) zou heel goed kunnen, net zoals op de andere grotere rivieren... Denk dat de vacht ook nog wel zou kunnen...

Maar eigenlijk vind ik het dubbelhandig werpen gewoon erg leuk... Echt een super gevoel om met zo weinig energie de lijn weg te kunnen schieten...

Voor het overige: ik heb er nog nooit echt mee gevist, maar na het Baars-avontuur op de Rijn gaat het er zeker van komen... Maar dan moet er eerst weer een hengel bij komen... Mmmmm... blijf aan de gang... Zit nu toch voornamelijk te denken aan een Beulah 5/6 switch.... Ik zal het wel zien denk ik... :D


Sieger

Gunther

Wat een toeval,ik loop bijna met de gelijke gedachte.
Wil ook graag iets voor het lichtere werk en heb de lichtste Beulah 4/5 in beraad.
De SpeyDay zou verheldering kunnen brengen.

Sieger

Ja de 4/5 zou ook nog kunnen, maar ik ben bang dat Rolf die niet bij zich zal hebben... Weet bijna zeker dat hij die niet op voorraad heeft... In Nederland vissen we over het algemeen behoorlijk wat lichter dan in Duitsland... 4/5 dubbelhandig vinden ze eigenlijk maar niets... Maar wie weet iemand anders die dag wel... We gaan het zien...


Sieger

Rossie69

maar dan moet je toch haast,geen gevoel meer hebben met vissen.
kan me dr niks van voorstellen.

moeten ze me het er wel even inknalle want,zou niet weten wat voor actie gewicht hengel enz hebben.
nee vindt een 6/7 al heel wat.

Sieger

Quote from: Rossie69 on February 16, 2011, 18:47:39
maar dan moet je toch haast,geen gevoel meer hebben met vissen.
kan me dr niks van voorstellen.

moeten ze me het er wel even inknalle want,zou niet weten wat voor actie gewicht hengel enz hebben.
nee vindt een 6/7 al heel wat.

Zo kun je dat niet vergelijken Henk... Ik heb een 14 voets hengel in aftma 9.. Net als een snoekhengel bv. alleen is deze dan 5 voet langer (1,5 meter), waardoor de actie ook veel anders wordt met zo'n hengel. Ze hebben vaak een parabolische actie, buigen dus lekker door... Die ik heb is eigenlijk echt voor zalm ed. bedoeld en dat zijn bere sterke vissen...

Als je een 5/6 in 10,5 voet hebt dan geldt eigenlijk het zelfde. Je vist wel zwaarder, maar eigenlijk om meer afstand te halen... bij de vis te komen dus. De actie van deze hengels is ook meer parabolisch en je voelt de vis heel goed vechten... Zeker als het om Roofblei, Barbeel of mooi grote Baarzen gaat... En wat ik zelf gemerkt heb is dat riviervis sowieso al wel sterker is...

Qua actie zit er ook veel verschil in een 4tje in 7 voet of 9 voet.. meer lengte geeft een ander gevoel.. (zelfde model en merk...)

Kan de hengel wel een keer mee nemen, dan kun je zelf een keer proberen... :D


Sieger

Rossie69

owja graag zelfs.

dan zal ik nooit meer,zeuren,ja mischien om dr 1 te halen hahaha.

ben donders benieuwd hoe dat gooid  ::badgrin::

Sieger

Is prima Henk...Moeten we ff ergens naar een soort plas/zandafgraving ofzo gaan... Hier in de buurt is bv. Bussloo... daar kun je ook een stuk in het water staan, dat is wat makkelijker..



Sieger

Rossie69

ha wat dacht je van baggelhuizen

Sieger

Quote from: Rossie69 on February 16, 2011, 19:22:47
ha wat dacht je van baggelhuizen

Yep is goed... Neem hem wel mee dan... was ik ff vergeten...  :D (met of zonder haak oefenen)...


;D ;D ;D


Sieger

Sieger

Gelukkig niet Rob, maar zal niet de eerste zijn die bij het oefenen met een Speyrod zichzelf haakt (enkelhandig gaat ook prima trouwens....)...

Als ik aan het spelen ben hang ik er meestal een pluisje aan... komt niet zo hard aan... (hoewel nylon met 200 km per uur ook behoorlijke striemen maakt...   :-\ )


Sieger

Sieger

Quote from: Rob van H. on February 16, 2011, 19:50:42
Daar weet ik alles van dat nylon gemeen aan kan komen, met het oefenen gaat er ook hier steevast een pluisje aan, na iedere worp een 40 meter lopen om je haak uit een graspol te trekken is ook niks  ;) (ik oefen meestal op het grasveldje bij mij voor de deur)

Wel goed voor de conditie...  ;D Ik ga dan meestal naar de zandafgraving... tenminste buiten het seizoen... met al dat strandvolk is het toch wat lastiger.. ::)


Sieger

drefter

Dan heb ik het makkelijker als jij Rob ik hoef maar een meter of 10 tot 15 te lopen dus daarom laat ik de haak eraan. :D ;D ;D :) ;)

drefter

Is goed jong gezellig


Gr Martin

Rossie69

zonder weerhaak is te doen denk ik.

en jah heb er al mee te maken gehad hoor dat zelf pijn doen tijdens vissen of door collega visser.

hoe sneller hoe minder pijn het doet,als je maar neit blijft lopen trekken dan na de tijd hahahaha(aanslaan)

Sieger

Quote from: Rossie69 on February 16, 2011, 21:26:06
zonder weerhaak is te doen denk ik.

en jah heb er al mee te maken gehad hoor dat zelf pijn doen tijdens vissen of door collega visser.

hoe sneller hoe minder pijn het doet,als je maar neit blijft lopen trekken dan na de tijd hahahaha(aanslaan)

Zoals op mijn filmpje hierboven bedoel je... ;D


Sieger

Rossie69

#19
nou denk dat het dan nog iets te koud is :)

zou wel wat  zijn natuurlijk gelijk een pr 60 ponder aan de haak

Sieger



Sieger

harlin

Quote from: Sieger on February 16, 2011, 19:47:49
Gelukkig niet Rob, maar zal niet de eerste zijn die bij het oefenen met een Speyrod zichzelf haakt (enkelhandig gaat ook prima trouwens....)...
In mijn eerste vliegvis jaar zag ik in Noorwegen ook van die mooie worpen.
Dat wil ik ook kunnen, denk je dan.

De volgende dag sta je alleen in een brede rivier, je gaat wat oefenen tijdens het vissen.
Rechts werpen, op de linker wang een plof en een prikje, hoe krijg je het voor elkaar denk je dan.

Pijn doet het niet tot dat ie er uit moet, (toen nog) met weerhaak.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Gunther

Jammie wat lekker gelukkig dat dat nog maar een klein haakje was want anders..............
Hier vroeg iemand naar de gevoeligheid van een two-handrod,A.U.B. Mikael Frodin laat even wat zien in Rusland.

http://www.youtube.com/watch?v=jsiTn4v-HiI

A{b}r{a}xa{s}


Useless

Ai, ai, wat een gruwelijk mooi filmpje. Dit is precies waarom bij mij dit jaar alles in het teken staat van het voor de eerste keer serieus op zalm vissen. Niet in Rusland maar "gewoon" in Noorwegen waar de zalmen helaas niet zo op elkaar gestapeld liggen als in Kola.
Maar goed, zondag eerst maar eens gaan oefenen met zo'n dubbelhandig geval.