GoPro test op de kyll "French Nymphing"

Started by Mike, June 24, 2019, 19:27:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Team

Quote from: Mike on June 25, 2019, 13:19:06
In deze video vis ik met een behoorlijk lompe leader opbouw. Het stuk bicolor is wel 30/00 ofzo denk ik en mn tippit was ook ook iets van 16/00. Bij wedstrijden mag t nooit dun zijn dik worden en dan weer dun. Je mag dus niet vissen met een leader die op 23/00 eindigt, dan 30/00 bicolor gebruiken en daar je tippit aan bevestigen. Het moet dan bv ong zo zijn. Leader begint vanaf vliegenlijn met 57/00 met puntje van 23/00. Stuk bicolor van 20/00 en dan stuk tippit van 15/00.
Op de kyll viste ik nu zo omdat ik t dan beter zie en ik op zeer korte afstand vis en ook best vaak aan bomen en takken vast kom te zitten. Ik kan m dan gewoon losrukken zonder dat ik telkens mn vliegen kwijt ben.
Als het harder waait en je vist op grotere afstand is t beter om alles veel dunner te maken. De wind drukt anders tegen je leader en daardoor komen je nimfjes omhoog. Vooral als de wind in tegengestelde richting gaat als de stroming is dat erg irritant. Daarnaast is de Kyll ook niet super helder en de vis is doorgaans minder spooky.
Grote rivieren met helder water is vaak een heel ander verhaal en daar moet je je setup op aanpassen.
Al met al lijkt t een hele simpele techniek als je t zo ziet maar het heeft echt wel finesse en diepgang. Het is lang zo simpel niet als t eruit ziet.
De kyll is een goede rivier om t te leren omdat t klein en overzichtelijk is. Ik heb deze techniek ook veel toegepast in bv Slovenië, op de grotere rivieren en dat is ook super gaaf. Dikke vissen vangen op je 10 ft #2 is echt kicken  8)
Het stuk  57   23   tapered hoe lang is dat????      het stuk bicolor  hoe lang is dat??? tippet let je op de waterdiepte??

Bij mij is het  15 mtr 50 naar 18 tapered  dan 20 cm fluo indicater en dan  de tippet is dit juist????

Team   Ton Meijer
NUNC  AUT  NUNQUAM

Mike

Hoi Ton,

Ik denk dat je bij deze visserij (en andere ook trouwens), termen als "juist" of "onjuist" beter kunt vermijden anders krijg je alleen maar discussie  ;)
Als je t mij vraagt is jou opbouw helemaal "juist"
French leaders zijn over t algemeen een meter of 9. Die van jou is dan 15 m + nog indicator en een stukje tippet maar dat maakt praktisch gezien niks uit.
Het komt qua setup meer overeen met de "officiële" french nymph setup dan de setup die ik gebruik.
Dat komt omdat ik in wedstrijden de fips mouche regels moet aanhouden en daar wil ik dus ook aan wennen.
Daarom is mijn complete "leader" en dan bedoel ik dus de leader + gekleurd stuk indicator + tippet, in totaal maar 2 x hengellengte. Want zo staat het in de regels waar ik mij aan moet houden.
Jij bent denk ik niet bezig met wedstrijden dus zou ik t als ik jou was doen, zoals jij het t prettigst vind.

Ideaal gezien zou je je gekleurde stuk indicator vlak boven het wateroppervlak moeten vissen maar de bodem varieert natuurlijk continu en om elke x je tippet te vervangen is niet te doen.
Je kunt het jezelf makkelijker maken door je indicator gedeelte een stuk langer te maken. Dat van mij is ongeveer 1 m. Dat kan je dan op diepe stukken een stuk mee laten zakken, onder t wateroppervlak, zo dat er nog wel een stuk boven water uit steekt, zodat je m altijd goed blijft zien.
Een kort stukje zou helemaal onder t wateroppervlak verdwijnen en dan heb je er niet zo veel meer aan.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Team

Ik werk met een 10 ft 3  en heb de leader 10 tot 11 ft van de top is er een mogelijkheid hem wat verder uit te zetten  want werpen kun je vergeten . soms met een wat zwaardere tungsten nypf of zelfs 2,
kun je iets lijn geven en ietst verder dan hengellengte wegzetten. Hoe denk jij daar over.
NUNC  AUT  NUNQUAM

Mike

Ik begrijp volgens mij niet precies wat je bedoeld..
Ik vis meestal ongeveer 1 hengellengte voor me uit maar soms ook wel een stuk verder.
Klein beetje werpen lukt nog redelijk maar op een bepaald moment kan je de leader niet meer boven water houden omdat ie in een boog zakt.
In duitsland zijn de riviertjes meestal erg smal dus is ver gooien niet nodig.
In Tsjechië of Slovenië vis ik vak wel op 2 of 3 hengellengtes afstand.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Team

Quote from: Mike on July 10, 2019, 12:51:16
Ik begrijp volgens mij niet precies wat je bedoeld..
Ik vis meestal ongeveer 1 hengellengte voor me uit maar soms ook wel een stuk verder.
Klein beetje werpen lukt nog redelijk maar op een bepaald moment kan je de leader niet meer boven water houden omdat ie in een boog zakt.
In duitsland zijn de riviertjes meestal erg smal dus is ver gooien niet nodig.
In Tsjechië of Slovenië vis ik vak wel op 2 of 3 hengellengtes afstand.

Dat is wat ik bedoel, hoe krijg ik hem op 2 of 3 lengtes afstand,  ik kan met die leader van 15 meter niet gooien.
NUNC  AUT  NUNQUAM

Mike

Voor het werpen met de french leader gebruik je min of meer dezelfde techniek als met een vliegenlijn.
Van richting veranderen is vooral erg lastig.
Ook het op lengte brengen is lastiger. Het is bij french leader vissen nog belangrijker dan bij gewoon vliegvissen, om je leader bij je achterwaardse worp de leader helemaal uit te laten rollen. Als er slack in komt vliegt ie overal om je oren.
Ik zou ook niet veel meer dan 6 tot 9 m proberen te casten. Als dat wel nodig is om de vis te bereiken kan je beter met een vliegenlijn en drijvende indicator vissen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

JB

Welke verbinding gebruiken jullie om de leader aan de vliegenlijn te zetten?
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Mike

Dezelfde knoop die ik voor bijna alles gebruik.
5 x eromheen draaien en terug steken, aantrekken.

[attachment id=1 msg=179548]

Als je t echt netjes wil doen kan je de leader ook in je lijn lijmen maar ik vind dat altijd maar een hoop gedoe en ik vertrouw zulke verbindingen niet.
Deze knoop geeft een beetje weerstand als ie door de ogen wordt getrokken maar dat gebeurt niet zo vaak en daar kan je rekening mee houden.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Ben Tabak

Ik gebruik nooit meer wat anders dan de naaldknoop.....ook bij vliegenlijnen met een lus: die knip ik er af.
Get. Ben

Mike

Voor vliegenlijn aan leader gebruik ik de perfection loop. En dan lus in lus zeg maar.
Hoe knoop jij met een naaldknoop je leader aan je vliegenlijn dan ?
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Ben Tabak


JB

Quote from: Mike on July 11, 2019, 12:18:55
Dezelfde knoop die ik voor bijna alles gebruik.
5 x eromheen draaien en terug steken, aantrekken.

Als je t echt netjes wil doen kan je de leader ook in je lijn lijmen maar ik vind dat altijd maar een hoop gedoe en ik vertrouw zulke verbindingen niet.
Deze knoop geeft een beetje weerstand als ie door de ogen wordt getrokken maar dat gebeurt niet zo vaak en daar kan je rekening mee houden.

Als ik die Surf-leaders bekijk hebben de meeste een butt dikte van 0,58 wordt een knoop dan niet vrij "lomp".
Denk dat ik die verlijming eens ga proberen op een oude lijn
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

markpiet

Dit ziet er erg leuk en effectief uit. Dit ga ik ook proberen in de aanstaande zomervakantie in Slovenië. Is het eigenlijk wel te doen met een 9ft hengel of heb je speciaal een langere hengel nodig?
groeten van Mark
><((((0>

MarcelN

Dat gaat er prima mee, zeker met de lage waterstanden in de zomer dan kun je er meer inlopen, maar een 10 of 11' is makkelijker.

Mike

Klopt. 10 of 11 of 12 ft is veel makkelijker. Zeker in Slovenië.
Ik heb t daar ook veel gedaan.
Voor Slovenië kan je t beste een 11 of 12 ft #3 gebruiken.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER


sarca2

die shimano oranje leaders zijn idd heel handig, het oranje is redelijk zichtbaar.

(op de ourthe uitgeprobeerd, alleen maar een hoop vorentjes van 5 cm gevangen maar goed dat lag niet aan die lijn -ik kwam een spinnervisser tegen op de no-kill die ik een visje zag meenemen en maakte dat ie wegkwam toen ik erheen waadde, met een handvol van dat soort gastjes op je verenigingswater word het moeilijk om een beetje fatsoenlijk visstand te houden, maar ok dat heeft niks met dit topic te maken)

de manier van vissen vond ik leuker dan verwacht, het is echt super opletten geblazen, als er niet teveel wind staat lukt het best om het nyphje goed te presenteren. ik vraag me wel af of jullie ook twee nymphen boven elkaar gebruiken. ik heb dat geprobeerd maar de bovenste draaide steeds om de de hoofdlijn daarom ben ik daar maar mee opgehouden.
::new::

Mike

Op rivieren waar t mag vis ik met 2 nymfjes maar op de kyll mag je maar met 1 vlieg. In Slovenië mag je ook maar met 1 vlieg. Alleen in Tsjechië vis ik eigenlijk meestal met 2 nymfjes.
Om elkaar draaien heb ik niet echt last van.
Door t gewicht van de kraaltjes blijven die redelijk van elkaar.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Team

Quote from: sarca2 on July 16, 2019, 13:25:17
die shimano oranje leaders zijn idd heel handig, het oranje is redelijk zichtbaar.

(op de ourthe uitgeprobeerd, alleen maar een hoop vorentjes van 5 cm gevangen maar goed dat lag niet aan die lijn -ik kwam een spinnervisser tegen op de no-kill die ik een visje zag meenemen en maakte dat ie wegkwam toen ik erheen waadde, met een handvol van dat soort gastjes op je verenigingswater word het moeilijk om een beetje fatsoenlijk visstand te houden, maar ok dat heeft niks met dit topic te maken)

de manier van vissen vond ik leuker dan verwacht, het is echt super opletten geblazen, als er niet teveel wind staat lukt het best om het nyphje goed te presenteren. ik vraag me wel af of jullie ook twee nymphen boven elkaar gebruiken. ik heb dat geprobeerd maar de bovenste draaide steeds om de de hoofdlijn daarom ben ik daar maar mee opgehouden.

Ik doe het op de volgende manier, als ik met twee nympjes vis.  schuif de zwaarste altijd tungsten over de

tippet en knoop hem in een lusje van 5 cm, vaak maat 12 of 14   ,   de tweede gaat op punt dat is de lichtste 16

dus 12 en 14  of 14 en 16      of 16 en 18    altijd tungsten je wilt zo snel mogelijk naar beneden , tussen de bovenste en de punt zit ongeveer   50 ,55  cm
NUNC  AUT  NUNQUAM

sarca2

dank u, dat ga ik ook maar eens proberen, die 50 cm is een goede bij mij zaten ze steeds te kort op elkaar
::new::

JB

Quote from: Team on July 17, 2019, 22:01:39
Ik doe het op de volgende manier, als ik met twee nympjes vis.  schuif de zwaarste altijd tungsten over de
tippet en knoop hem in een lusje van 5 cm, vaak maat 12 of 14   ,   de tweede gaat op punt dat is de lichtste 16
dus 12 en 14  of 14 en 16      of 16 en 18    altijd tungsten je wilt zo snel mogelijk naar beneden , tussen de bovenste en de punt zit ongeveer   50 ,55  cm
Ton, en als je dan je dropper wilt wijzigen vervang je dan de hele tippet?
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Team

Het voordeel van de dropper in een lus van 5 cm is dat als je hem los knipt onder bij de lijn je 10 cm
hebt om een andere er aan te knopen . die lus haal ik wel keer 5 keer door dan heb je een beetje een afhouder
NUNC  AUT  NUNQUAM

arjandevries

Quote from: Mike on July 08, 2019, 12:14:48
Jazeker. Hierin ben je echter nogal beperkt omdat je geen reel hebt met lijn erop.
Als je er dan een grote vis op krijgt kan je geen lijn geven.
Ff snel ombouwen en een vis aangooien op 15 / 20 m is ook geen optie. Ik zie dus niet echt voordelen van de tenkara techniek, behalve dan dat je bijna niks nodig hebt.
Het is denk ik erg handig om in je rugzak mee te nemen als je gaat hiken ofzo. Telescopisch hengeltje, paar vliegjes en een paar leaders is zo ingepakt en neemt amper ruimte in beslag.
Maar verder zie ik geen + punten.

Ik vis al jaren met Tenkara. Ook op de Sava en Soca gevist en grorte forel gevangen. Je hebt geen uitloop nodig want de hengel is heel flexibel en de vis wordt moe gedrild. En ja, je moet dichterbij komen maar dat is juist de fun!

Roel elgersma

Leuk filmpje zo👍🏻
Wil volgende week eens een kijkje gaan nemen op de kyll, ben wel een paar keer op de sûre (Sauer) geweest, maar daar was lastig aan een forelletje te komen😅 (barbeel zat er dan weer wel zat🤪)