4 weken Noorwegen/Zweden (Lapland) 2019

Started by Twan, January 13, 2019, 17:30:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Twan

In juli aankomende zomer gaan voor de 5de keer naar Noorwegen en Zweden. Nu met 2 personen. We gaan met de auto 4 weken rondtrekken en ruim 6000 km maken via de bestemmingen, zoals deze op de kaart zijn weergegeven.



Als iemand ervaring heeft met één van de bestemmingen hoor ik graag jullie ervaring.
::goodjob:: ::goodjob:: ::goodjob::



1.   Hodalen. Huis met boot aan de hodalen meren. 7 dagen vliegvissen in het gebied hodalen en op de glomma Kvennan fly Fishing zone. Glomma is hier bekend terrein voor ons en is een basis waar we beginnen met onze vliegvisvakantie.
https://www.youtube.com/watch?v=ATT3yduOTFw


2.   Korgen camping. Zalm 1 dag. Hier zijn we nog nooit geweest.
https://www.youtube.com/watch?v=729s8N_CVGM


3.   Lofoten (Ballstad). 3 dagen met boot op zee bodybuilden op zware vissen. En bij het huisje zeeforel proberen. Hier zijn we nog nooit geweest.
https://www.youtube.com/watch?v=GWiyw7tBDH0&t=9s


4.   Vakkakoski camp. 4 dagen vliegvissen. Hier zijn we nog nooit geweest.
https://www.youtube.com/watch?v=tEDwyLueoTA


5.   Piteälven (Georganiseerd door arctic mountain team). 4 dagen met kano en tent op pad om op de Piteälven te vliegvissen. Hier zijn we nog nooit geweest.
https://www.youtube.com/watch?v=-gl9-M_4_VI


6.   Ammarnäs. 4 dagen vliegvissen. Hier zijn we 2017 nog geweest, maar het water was 1 meter gestegen en hebben we niet kunnen vissen. (Staat ook hier op het forum)
https://www.youtube.com/watch?v=qpcUTFXg9iY


7.   Fiskecentrum/Kultsjögården in Saxnas. 3 dagen vliegvissen. Hier zijn we nog nooit geweest.
https://www.youtube.com/watch?v=6hj91G-WHEg





OlafB

#1
Zodan! dikke trip hoor! Heel veel plezier alvast wordt vast heel gaaf :D

DocSalmo

Wij visten in 2008 met een groepje van 5 in Camp Vakkakoski bij Rune Müeller. Voor mij was het de eerste kennismaking met het Hoge Noorden. De visserij was echt wereldklasse en we vingen grof geschat 2000 (drie duizend) vlagzalmen en een tiental forellen. Je moet elke dag vanaf het Camp de rivier oversteken naar de andere kant, naar de Thorneälv. In de stroomversnellingen is het goed vissen, maar maak zeker lange wandelingen stroomop en vis daar ook. Als je kan, vraag dan aan Rune om je mee te nemen naar Jiekkakoski, dat is de stroomversnelling boven Vakkakoski. Het is een fikse wandeling en je moet ook nog een ferm stuk varen. Maar er zijn slechts een handvol vissers die daar in een jaar passeren, dus de visserij is er zoals pakweg 100 jaar geleden.  De rivier voor het kamp is eigenlijk de samenvloeiing van de Thorneälv (komt van het noorden) en de Rautas (uit het westen). Het is hier zo breed dat het op een meer lijkt. En er zijn taluds. En daar zit grote, sterke snoek. Die kan je belagen vanuit het bootje dat je normaal gebruikt om van het kamp naar de overkant te varen. Voorts nam Rune ons de laatste dag mee naar een meer waarop vlagzalm en baars zat. Helaas zaten daar ook héééél véééél muggen en ik werd bijna levend opgegeten door die kleine vampiertjes.

Beste vliegen voor de vlagzalm zijn super puppan, klinkhammer, zware nimfen. Sommige stroomversnellingen gaan echt heel hard en je mopet dus op diepte kunnen geraken (soms tot 5m diep). Vandaar de zware nimfen in combinatie met supersnelzinkende polyleaders van bvb Airflo. In Vakkakoski leerde ik ook dat vlagzalmen in Lapland gretig streamers pakken. Vooral de Horny Stickleback had veel succes.

Het kamp van Rune is dik in orde. De cabins zijn gerieflijk. Uiteraard geen grote luxe, maar dat moet niet hé. Toilet is ergens een hutje buiten met een plank met een gat erin. Douche is er niet. 's Avonds ga je gewoon naar de sauna, dan ben je ook proper. En ondertussen rookt Rune een paar valgzalmen die je die dag gevangen had als midnight snack. Lekker, écht lekker!

DocSalmo

We hebben er toen zelfs een filmpje van gemaakt. De kwaliteit van toen was niet zo super. Je zal zien dat er ook elke dag vlagzalm werd gegeten.

https://www.youtube.com/watch?v=zE5VFnU34m0

Twan

#4
Quote from: DocSalmo on January 14, 2019, 09:13:43
Wij visten in 2008 met een groepje van 5 in Camp Vakkakoski bij Rune Müeller. Voor mij was het de eerste kennismaking met het Hoge Noorden. De visserij was echt wereldklasse en we vingen grof geschat 2000 (drie duizend) vlagzalmen en een tiental forellen. Je moet elke dag vanaf het Camp de rivier oversteken naar de andere kant, naar de Thorneälv. In de stroomversnellingen is het goed vissen, maar maak zeker lange wandelingen stroomop en vis daar ook. Als je kan, vraag dan aan Rune om je mee te nemen naar Jiekkakoski, dat is de stroomversnelling boven Vakkakoski. Het is een fikse wandeling en je moet ook nog een ferm stuk varen. Maar er zijn slechts een handvol vissers die daar in een jaar passeren, dus de visserij is er zoals pakweg 100 jaar geleden.  De rivier voor het kamp is eigenlijk de samenvloeiing van de Thorneälv (komt van het noorden) en de Rautas (uit het westen). Het is hier zo breed dat het op een meer lijkt. En er zijn taluds. En daar zit grote, sterke snoek. Die kan je belagen vanuit het bootje dat je normaal gebruikt om van het kamp naar de overkant te varen. Voorts nam Rune ons de laatste dag mee naar een meer waarop vlagzalm en baars zat. Helaas zaten daar ook héééél véééél muggen en ik werd bijna levend opgegeten door die kleine vampiertjes.

Beste vliegen voor de vlagzalm zijn super puppan, klinkhammer, zware nimfen. Sommige stroomversnellingen gaan echt heel hard en je mopet dus op diepte kunnen geraken (soms tot 5m diep). Vandaar de zware nimfen in combinatie met supersnelzinkende polyleaders van bvb Airflo. In Vakkakoski leerde ik ook dat vlagzalmen in Lapland gretig streamers pakken. Vooral de Horny Stickleback had veel succes.

Het kamp van Rune is dik in orde. De cabins zijn gerieflijk. Uiteraard geen grote luxe, maar dat moet niet hé. Toilet is ergens een hutje buiten met een plank met een gat erin. Douche is er niet. 's Avonds ga je gewoon naar de sauna, dan ben je ook proper. En ondertussen rookt Rune een paar valgzalmen die je die dag gevangen had als midnight snack. Lekker, écht lekker!

Hoi DocSalmo,

Bedankt voor de uitgebreide info!

Goed om te horen dat jullie er veel hebt gevangen. Dit hebben we van andere ook gehoord die er zijn geweest.

Die twee stroomversnellingen die je noemt daar hebben we van gehoord en ik heb ook op de map gekeken waar ze zijn. Jiekkakoski, gaan we denk ik niet doen, i.v.m de beperkte tijd die we er zijn.
De stroomversnelling tussen Thorneälv en de Rautas gaan we zeker bevissen. is geloof ik zo'n 3 km. Stroomopwaarts naar lopen naar de eerste versnelling schijnt te lonen :-)

Stroomafwaarts naar de rautas zie ik ook mooi water met een soort Labyrint. Heb je daar ervaring mee?

De aantallen muggen ben ik niet zo blij mee om te horen! Maar ik heb vaker de uitspraak gehoord in Zweden. "Geen muggen? Geen vis!" Dus we nemen de muggen maar voor lief haha. Alhoewel het wel irritant blijft. Mij hebben ze een keer helemaal lek gestoken.

Boothuis was bezet, dus we krijgen voor dezelfde prijs een 8 persoons cabin. Douchen kan ook vanaf de steiger :-)

Ik lust alleen geen vis haha, maar ik ga het wel proberen!

Super bedankt voor de info!

Twan

Quote from: DocSalmo on January 14, 2019, 09:23:49
We hebben er toen zelfs een filmpje van gemaakt. De kwaliteit van toen was niet zo super. Je zal zien dat er ook elke dag vlagzalm werd gegeten.

https://www.youtube.com/watch?v=zE5VFnU34m0

Volgens mij heb ik deze ooit wel eens gezien. Niet wetend dat het over die kamp gaat.

Ik kan alleen de video niet bekijken: "Video niet beschikbaar. Deze video bevat content van UMG_MK, die deze wegens auteursrechtschending heeft geblokkeerd."

DocSalmo

Dag Twan, ik ben eens gaan kijken op youtube waarom de video geblokkeerd werd. Blijkbaar omdat er 2 liedjes van Rammstein te horen waren. Ik ben deze nu aan het verwijderen. Daarna kan het nog even duren voordat in youtube verwerkt is.

Twan

Quote from: DocSalmo on January 14, 2019, 10:10:55
Dag Twan, ik ben eens gaan kijken op youtube waarom de video geblokkeerd werd. Blijkbaar omdat er 2 liedjes van Rammstein te horen waren. Ik ben deze nu aan het verwijderen. Daarna kan het nog even duren voordat in youtube verwerkt is.

Nu werkt het filmpje wel!  ::goodjob::

DocSalmo

Je weet dat Rune je moet komen ophalen met zijn boot? Want anders geraak je niet in zijn kamp. (te zien in het filmpje vanaf 3:30)

Twan

#9
Dit klopt dat is bekend. Je zegt nu "zijn" ik dacht dat het een vrouw was hahaha. Jouw filmpje ga ik vanavond bekijken. Ik hoorde ook dat er een belgische gids aanwezig is aankomende zomer. Ken jij die?

DocSalmo

Ja, toevallig ken ik die. Je kan hem op FB zoeken onder de naam Ben Weytjens. Hij gidst daar elk jaar een paar weken in de zomer. Vroeger was dat dikwijls in samenwerking met Patrick Steenhout die toen een vliegviswinkel had (P&S Fly Fishing in Koersel, Belgisch Limburg).

Twan

Quote from: DocSalmo on January 14, 2019, 15:33:35
Ja, toevallig ken ik die. Je kan hem op FB zoeken onder de naam Ben Weytjens. Hij gidst daar elk jaar een paar weken in de zomer. Vroeger was dat dikwijls in samenwerking met Patrick Steenhout die toen een vliegviswinkel had (P&S Fly Fishing in Koersel, Belgisch Limburg).

Dan ken je John van Vlimmeren ook zeker ?  ;) Via hem ben ik in contact met Rune gekomen. Stroomafwaarts naar de rautas zie ik ook mooi water met een soort Labyrint. Heb je daar ervaring mee?

DocSalmo

Trouwens, wij zijn in de periode van einde juli - begin augustus ook in de buurt van Kiruna. Maar we laten ons droppen door de helikopter langs de oevers van de Lainio rivier, in vogelvlucht 65 km naar het noordoosten van Vakkakoski.

John van Vlimmeren ken ik enkel van naam.

Dat van "stroomafwaarts naar de Rautas" zie je volgens mij een beetje verkeerd.  Ik heb een tekeningske gemaakt. 1 is de Thorne. 2 Is de Rautas. Die komen samen aan Kamp Vakkakoski 3.  Ik heb er pijlen met de stroomrichting bijgezet. Dat labyrint op het einde van de Rautas is een topstek heb ik gehoord van zowel Patrick als Ben. Maar wij zijn zo ver niet geweest in 2008. Wij gingen altijd op de Thorne.

Twan

#13
Of de lainio rivier zouden we eigenlijk een drifttrip maken met een raft. Maar het bedrijf reageerde niet op de mail, dus daarom zijn we overgeschakeld naar een kanotrip op de pitealven. Schijnen ook veel en mooie vlagzalmen te kunnen vangen.

Wat je schetst is wat ik bedoel. Ik heb er niets over gehoord, maar het zag er potentieel uit toen ik de map ging verkennen.

Super bedankt voor alle info! Zeer nuttig.

DocSalmo

Heb je whatsapp of email?

Wij gaan met onze packrafts op de Lainio en ik heb contact met 2 helikopter firma's die dit kunnen regelen. Dus als je toch nog interesse zou hebben, dan kan ik je misschien helpen / in contact brengen.

Twan

We hebben alles al gepland en ook aanbetalingen gedaan. Bedankt voor het aanbod.  ::goodjob::
Quote from: DocSalmo on January 14, 2019, 15:58:48
Heb je whatsapp of email?

Wij gaan met onze packrafts op de Lainio en ik heb contact met 2 helikopter firma's die dit kunnen regelen. Dus als je toch nog interesse zou hebben, dan kan ik je misschien helpen / in contact brengen.

Twan

[user]Docsalmo[/user] Ik heb je een pb gestuurd. Per ongeluk 2  ;D dat was niet de bedoeling sorry

JEVDE

Wat een mooie trip Twan! Ben heel benieuwd naar hoe het jullie gaat bevallen. Dit volg ik met plezier. Wie weet dat ik in de toekomst een van deze plekken ook eens bezoek!

Twan

Hey Jorn,

Ik ben ook benieuwd  >:( . Ik zal in dit topic updates sturen van deze tript, zodat je dit kunt volgen.

Gr Twan

Jan

Quote from: JEVDE on January 19, 2019, 16:28:38
Wat een mooie trip Twan! Ben heel benieuwd naar hoe het jullie gaat bevallen. Dit volg ik met plezier. Wie weet dat ik in de toekomst een van deze plekken ook eens bezoek!
Als ik jou was zou ik dat maar doen en liefst zo snel mogelijk.
Toen ik voor de eerste keer in 1989 naar die landen ging na een tip van een goede kennis op de Kyllburg camping, raakte ik zo verslingerd aan die visserij, landschappen en lekkere lange dagen daar, dat ik tot nu elk jaar daar weer naar toe ga.
Oppassen dat wat mij daar is overkomen niet gebeurd als jij gaat.
Ik kwam nl. ook toevallig min of meer ergens aan de Noorse kust terecht, waar ik met de verhalen en adviezen van Hans v, Klinken bij m'n eerste middag proberen, 2 zalmen ving op de droge vlieg en een paar verspeelde.
Helemaal verslaafd natuurlijk.
Daarna naast de gezinsvakanties 8 jaar met een stel vrienden in Noorwegen vrijwel alle zalmrivieren bevist tot ik in 1998 tijdens een extra trip naar Ierland
een herseninfarct kreeg, gelukkig redelijk goed hersteld, maar mijn vrouw vond het niet meer vertrouwd om mij alleen te laten gaan en besloot om zelf mee te gaan.
En zo gaan we nu al 20 jaar samen en is Noorwegen helemaal bovenaan gekomen.
Dit jaar bijna  5 maanden tijdens de zomerperiode!
Dus bedenk waar je aan begint. :D ::goodjob::

Twan

Klopt jan. Het is een scandinavisch virus wat je heel snel te pakken kunt krijgen. Daarom ben ik er aankomende zomer voor de 5de keer in 5 jaar.

henkverhaar

Hodalen (je eerste stop...): overweeg ook eens de fly-only zone van de Hola (Holøydalen - Øversjødalen), de Sømåa, of het Langsjøen.

Twan

Quote from: henkverhaar on January 21, 2019, 19:27:37
Hodalen (je eerste stop...): overweeg ook eens de fly-only zone van de Hola (Holøydalen - Øversjødalen), de Sømåa, of het Langsjøen.

Hoi Henk,

Ik zei bewust het "gebied hodalen" want is huisje staat vlakbij de fly-only zone van Hola. +/- 13 km afstand. Dit willen we wel eens gaan proberen. De zone hebben we al vaker op internet voorbij zien komen, maar nog nooit geprobeerd. Sømåa heb ik nog niet gehoord, deze heb ik even genoteerd om even verder naar te kijken. Langsjøen verwacht ik niet dat we daar aan toe komen in 1 week :-). Bedankt voor de info!  ::goodjob::

Jan

Quote from: Twan on January 21, 2019, 21:31:08
Langsjøen verwacht ik niet dat we daar aan toe komen in 1 week :-). Bedankt voor de info!  ::goodjob::
Denk ook niet dat je dat moet doen in 1 week, veel te kort voor zo'n groot gebied om goed te verkennen.
Volgende keer maar eens erbij doen.
Heb daar in het verleden erg fijn gevist vanaf de Johnsgård Turistsenter, waar we vele jaren met de caravan 1 week of langer zijn geweest, maar ze hebben ook verscheidene hutten die je kunt huren.
Met de vlieg prachtige vlagzalmen en forellen gevangen links van de camping op een uitstekende punt, maar vooral met een bootje aan de overkant met de vlieg de oevers afstruinen.
Altijd toen in de zomer alleen maar droge vlieg.
Maar  pas op voor de knutjes daar.
Hoe de visserij daar de laatste jaren is weet ik niet omdat ik meestal in één streep naar mijn vaste plekje aan de kust ga.

Twan

Quote from: Jan on January 21, 2019, 23:17:45
Denk ook niet dat je dat moet doen in 1 week, veel te kort voor zo'n groot gebied om goed te verkennen.
Volgende keer maar eens erbij doen.
Heb daar in het verleden erg fijn gevist vanaf de Johnsgård Turistsenter, waar we vele jaren met de caravan 1 week of langer zijn geweest, maar ze hebben ook verscheidene hutten die je kunt huren.
Met de vlieg prachtige vlagzalmen en forellen gevangen links van de camping op een uitstekende punt, maar vooral met een bootje aan de overkant met de vlieg de oevers afstruinen.
Altijd toen in de zomer alleen maar droge vlieg.
Maar  pas op voor de knutjes daar.
Hoe de visserij daar de laatste jaren is weet ik niet omdat ik meestal in één streep naar mijn vaste plekje aan de kust ga.

Bedankt voor de tips jan.