Luxemburg 2016

Started by Inderk, August 14, 2016, 20:48:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Inderk

En dan ben je zomaar weer thuis, de caravan weer leeg en schoon, de vis en bindspullen weer op hun vertrouwde plekje, en zit je achter de PC om een verslagje te maken van jouw laatste vakantie om die te delen met gelijkgestemden... En de vakantie waar je naar uitkeek, is een herinnering geworden.



Realiserend dat we weer richting het naseizoen gaan, langzaam aan begin ik al weer te denken aan het vissen op ruisvoorn, baars en snoek. In mijn ogen de "najaarsklassiekers".

De vakantie van dit jaar stond niet geheel in het teken van vissen, dit jaar was ik met mijn vrouw, zoon en een vriend van mijn zoon (weer) naar Luxemburg vertrokken naar het plaatsje Beaufort in het oosten van Luxemburg. Een leuk plaatsje met een kasteel en fantastische wandelroutes in de nabije omgeving. Tijdens deze vakantie hebben we dus gewandeld, geluierd, kastelen bekeken, kano gevaren samen met mijn oudste dochter die een weekendje was langsgekomen, en is er natuurlijk gevist.

Hier een aantal plaatjes die gemaakt zijn tijdens het wandelen.








Kasteel Vianden.


Maar nu even naar het vissen.:
De plaats waar ik meestal naar toe ga in Luxemburg om te vissen ligt bij camping Bissen, een camping aan de Sure, Daar had ik een weekvergunning gekocht tezamen met de benodigde staatsvergunning voor €42,-- en kon ik vissen op een stuk water van 2.5km waaronder een gedeelte No-kill.
De eerste avond dat ik daar viste was gelijk een goede avond!
Veel insecten op het water en veel stijgende vis, veel moeite hoefde ik niet te doen om vis te vangen, inwerpen op een stroomnaadje, een keertje de lijn menden en hap! weg was het vliegje...


vissen van een leuk formaat...


De tweede avond was Qua vangsten iets minder, maar absoluut niet slecht te noemen......
Maar toen de derde avond, dat werd voor mij een memorabele avond......
Het was koud en regenachtig, bijna geen activiteit te bespeuren, eigenlijk zo'n avond waarbij je van te voren al denkt "het zal wel niets worden" En het werd inderdaad ook niets. Na veel te hebben geprobeerd, nimphen, droge vliegen, spiders, helemaal niets!
Totdat ik opeens een forel zag stijgen aan de overkant! In mijn enthousiasme wilde ik zo snel mogelijk het water in, en zonder na te denken stap ik het water in........ het werd één mooie glijpartij........ schep water in de waadbroek en een een nat shirt en broek.
Gelukkig had ik mijn telefoon waterdicht opgeruimd en is de camera die ik bij me heb waterdicht, wel weer een wijze les geleerd in ieder geval.
Uiteindelijk ondanks de glijpartij heb ik besloten om toch door te gaan met vissen.... slechter als dit kon het niet worden.

Echter, vlak voordat ik het voor gezien wilde houden, toch nog weer een stijgende vis!
Ik werp heel voorzichtig mijn mini sedge (Haakje 18), de enige insecten die ik die avond af en toe zag fladderen, naar de plaats waar ik de kring in het water zag ontstaan.

En zonder twijfel werd mijn vlieg van het water gepakt, in no time stond mijn st. Croix #3 krom tot in het handvat en zelfs de slip van mijn reeltje moest nog aan het werk!
Na een dril van een paar minuten komt de vis dicht bij mijn net, de kop van de vis is al over de rand van mijn schepnet, de vis schudt nog een keer met zijn kop..... ##@!!!%@^&*!!! Een regelrechte JOOP was een feit! Het ergste was ook nog dat deze forel de grootste was die ik daar ooit gezien heb. Ik schat hem wel op 70cm.

De avond daarna werd gelukkig een gezellige avond met Marc, een bevriende vliegvisser die elk jaar op camping Bissen staat. Eerst leek het een taaie visserij te worden, maar dankzij de kennis, tips en trics van Marc, werd het een prima en gezellige avond.
Met Peute-achtige vliegjes op haakje 14 en 16 wisten we leuk te vangen. Hieronder Marc in actie


De avond erna moest ik toch even de Sûre bommetjes testen die ik gebonden had en mijn beetverklikkers die ik bij de Action had gekocht voor nog geen 30ct per 50.

Zie HIER de vermelding op Erik de Noorman z'n site.
Nou, die Sûre bommetjes en beetverklikkers deden het prima!



Een mooi aantal vissen hebben even kennis met mij mogen maken nadat ze zich vergist hadden in mijn nimphje.
Nadat ik de vis meer en meer zag stijgen, toch maar weer overgestapt op de droge vlieg.

De dagen erna waren best wel goed te noemen,
Kleine dappere visjes afgewisseld met grotere exemplaren wist ik te vangen...


Op de laatste dag had ik de kans om van 's ochtends tot de eind van de middag te vissen.
Mijn zoon wilde op de camping blijven en mijn vrouw ging met mijn dochter, die even voor een weekendje langs was gekomen, winkelen..... Quality time dus!

Alleen werd het een taaie visserij, ik wist af en toe wel een mooie forel te vangen, maar het hield niet over! Totdat ik aan het eind van die middag een knalroze/ Fuchsia roze nimph aan mijn tippet bond. Zo'n typische nimph die we gebruiken voor het vissen in de winter op voorns in de havens..... In de laatste drie kwartier die ik nog had wist ik 11 forellen te vangen!
Ze kwamen hem gewoon halen! Ik begreep er niets van, maar dat neemt niet weg dat ik het weekje vissen bijzonder lekker afsloot.

In de resterende dagen ben ik nog even verder bij de sûre gaan kijken naar stukken water waar ook vergunningen voor te krijgen zijn, die plekken zagen er ook veelbelovend uit! en je hoeft daarvoor niet op een camping te staan die daar in de buurt ligt of verblijven in het hotel.
Maar het was wel een zeer mooi en gevarieerd stuk water. Wel een stuk dat ik een andere keer wil gaan ontdekken en kijken hoe het daar gesteld is met de visstand.








De kans is groot dat ik volgend jaar weer richting Luxemburg ga...........

Henk Huising

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Gerrit59

Mooi verslag Henk! Dank voor het plaatsen.
Zo'n herinnering is toch schitterend?
Trouwens, 'mijn' Action had die beetverklikkertjes niet. Ik vond bij de Wibra foamstickers in allerlei kleuren voor weinig. Die waren wel groter, maar prima op maat te knippen. 

Groet
Gerrit

HappyFisherman

Keurig Henkie! Kikkers springen toch altijd snel het water in?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Johan H

Mooi verslag Henk en ja het blijft een prachtig riviertje  de Süre, leuk dat je de kleine Belg ook weer hebt ontmoet.
Een zeer aardige man en een echte vliegvisser die altijd bereid is om zijn kennis met je te delen .
Ik was de eerste week Juli voor de 2e keer achtereen op Bissen en heb uiteraard daar Marc en natuurlijk ook de oude Marcel weer ontmoet, Marc verraste mij met nog een paar van zijn eigen gebouwde vliegen, echte vangers!
Ook wij mijn vrouw en ik zijn volgend jaar zeker weer op Bissen te vinden.

Marc de groeten van de man met de bewerkte vliegenlat

Johan H

Nootjez

Mooi verslag, thanks!

Ik plan ook nog een 5-daags vistipje eind september.
Iemand die er ervaring heeft in het najaar?

grtz!

Sentor

Prachtig verslag Henk, je doet een mens dromen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
::blabla::

Gert

Leuk verslag henk!

Ik ga volgende week met de motor een paar dagen weg, misschien ook wel naar Luxemburg. Toch maar een hengeltje meenemen. Beter mee dan om verlegen.

Menno_siemensma

Mooie tijd gehad en mooi gevangen  ::goodjob::
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

PdH

Mooi verhaal Henk, Het blijft een mooi stukje rivier daar.
Ben zelf 2 keer in Dirbach geweest, iets verderop. Als ik het goed zeg is dat dan stroomafwaarts van Bissen.
Ook leuk.
grtn, Peter.

eendagsvlieg

Mooi verslag Henk. Dat zijn de betere wateren!

Groet,

eendagsvlieg

marc

Mooi verslag Henk,
Samen een avond leuk aan het klooien ,echt moeten zoeken hoe ze wel aan de schubben te komen.😉                       Altijd gezellig als er een bekende even langs komt,kennen we wat ideén wisselen en een visje vangen .
@ Johan,graag gedaan makker, zie je volgend jaar daar wel weer,ken jij me dat nimphen even verder uit de doeken doen .
Gisteren op no kyll 2 keer door tippet ,zal toch moeten naar 14% gaan ,geen schijn van kans .
Nemen de droge vlieg zo mee,kan ik weer aan het binden 😉
Grt. Den kleine belg

Raymond

Mooi verslag van een mooie trip!  ::duim::
::wtf::

goswit

Als ik ze over 3 weken tegen kom Marc , doe ik ze wel bij je in de brievenbus .  ;D ;D ;D
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

FSCHAMP

Schitterend verslag Henk.

::goodjob::
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

wh82

Mooi verhaal, en relatief dicht bij huis!
Krijg gelijk zin om weer op vakantie te gaan..

Arie de Vries

Mooi verslag Henk, dank voor het delen.
Zijn daar trouwens ook huisjes te huur?
Groet, Arie

PdH

Op Dirbach Plage zijn kleine chalets te huur. Die staan vlak aan de rivier. Dat is in de buurt van Bissen. Misschien een idee.
grtn, Peter.

Nootjez

Dinsdagmorgen vertrek ik samen met mijn vismaat naar Camping Bissen voor een tripje tot zaterdagavond! Ben nog nooit in Luxemburg gaan vliegvissen.
De weersvoorspellingen zien er gunstig (lees: droog) uit :)

Afhankelijk van de vangsten misschien ook een dagje Dirbach Plage of La Strange...
Ik zorg voor wat foto's en een verslagje!


Gert

Ik was er afgelopen maandag tot vrijdag. Was ook mijn eerste keer op Bissen.
Weer was heel erg goed, maar niet echt visweer. Dik 30 graden....
Maar wel lekker aan het eind van de middag en avond gevist, en overdag lekker relaxen en motor gereden.

Goswit was er ook.

Weinig gevangen, was blijkbaar te warm. Wel een paar mooie, o.a. deze - verder vooral klein spul.
Mijn ervaring: Sprinkhaan is een aanrader als er verder geen activiteit is.



Groet,
Gert

goswit

Haha ,   volgens mij hebben de mods de schokkende beelden verwijderd :P
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Gert

Nee hoor, die mag je zelf plaatsen  ;D

Nootjez

Sinds gisteren weer terug van een heel geslaagd vistipje.
We hadden geopteerd voor een chalet type "lodge", hoewel we maar met 2 personen waren. (45€ per nacht is toch weinig geld voor zo'n prima ingerichte chalet). Eten hebben we altijd zelf bereid, ook de drank vloeide soms rijkelijk :)

Wat het vissen betreft kan ik kort zijn: Super!
Elke dag veel en mooie vissen gevangen, vooral op droog, maar ook met de streamer en nimf ging het goed.
Op vrijdag een regenbuitje van een kwartier gehad, en nadien stegen ze als gekken zodat het een prachtige evening rise werd.
We hebben vooral bruine forel gevangen maar ik had ook het geluk van 3 grote Saiblingen te vangen, oa eentje van 50 cm...

Volgend jaar opnieuw!

markpiet

Quote from: Arie de Vries on August 17, 2016, 21:12:16
Mooi verslag Henk, dank voor het delen.
Zijn daar trouwens ook huisjes te huur?
Jazeker Arie. Ik heb hier vorig jaar met mijn vrouw en kinderen een heel mooi huisje gehuurd. Ik was ook erg tevreden over de animatie op de camping. Die bestond voor mij dat jaar uit een kikker die me wat fijne kneepjes en worpjes bijbracht. En als de kikker er niet was dan viel een kleine Belg voor hem in.
Dat jaar mijn eerste forellen op stromend water en 1 ieniemienie vlagzalm.

Henk,
Bedankt weer voor het verslag en de mooie foto's. Ik zag dat je dezelfde forel onder dat boompje weer aangeworpen had. Daar was het water voor mij ook een stuk dieper als verwacht. Ik hield het daar vorig jaar maar net droog doordat ik me nog vast kon grijpen aan een pluk gras.
groeten van Mark
><((((0>

timo

leuk verslag,wij gaan er al een paar jaar heen,altijd leuke vangsten van mooie forellen.
volgend jaar weer!!
Dirbach is ook een mooi stuk en bij camping um gritt kan je ook leuk vissen,zitten mooie barbelen en snepen.

groetjes timo

marc

Als je niet op de camping Um Gritt verblijft kan je er voor 15 aug geen vergunning kopen .
Overkant van de brug camping Le Moulin zelfde verhaal.
Blijf ik lekker op Bissen bij mijn makkers.
Grt marc