Vliegenlijn vervangen. Welk merk?

Started by Stefan Schout, June 21, 2015, 18:26:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Stefan Schout

Tsjah ....de beschrijving van Snowbee dat 1 lijn meerdere lijnklassen bestrijkt komt op mij ook wat vreemd over. Maar als je zo'n lijn besteld moet je weer wel echt kiezen voor een #3 of een andere lijnklasse ....

Er zijn veel mensen die A&M gebruiken, dat kan geen rommel zijn dan. - Lastig allemaal, kon je ze maar even uitproberen.

Raymond

Zo is het, zo'n lijn moet je eigenlijk kunnen uitproberen op jouw eigen hengel. Helaas is dat dus niet altijd mogelijk.

Blijft jammer dat er zo geknoeid wordt met de classificatie van hengels en lijnen, maakt een complex onderwerp nog complexer...
::wtf::

Stefan Schout

Jep .....

Hier wordt ook een leuke discussie gevoerd: http://www.flyfishing.co.uk/tackle-talk/262806-underlining-rods.html - wel of niet bewust een gewichtsklasse lager gaan. Ook iets om te overwegen. En als ik het grafiekje zie op pagina 2, waaruit blijkt dat een DT wel degelijk zwaarder is dan een WF dan wordt het nog ingewikkelder. Het is helaas te duur om het allemaal uit te proberen. Gelukkig zijn er ook goedkopere lijnen, maar zijn die wel net zo goed. - en dan zijn we weer on topic  ;D ;D :o


Raymond

Om een antwoord te geven op jouw vraag, goedkoop is vaak duurkoop. Echter, er zijn maar een paar fabrieken in de wereld waar vliegenlijnen worden geproduceerd en die duizenden typen en merken worden daar allemaal gemaakt. Dus het hoeft niet altijd duur te zijn om een fatsoenlijk product te krijgen. En sommige prijzen zijn ook totaal overtrokken. Ik heb hier lijnen liggen van 60 tot 70 euro (Rio, Royal Wulff, Cortland) en ik heb een lijntje van A&M van 10 euro. En dat laatste lijntje heeft het tot nu goed gedaan en ik verwacht er geen wereldprestaties van...

Als de aftma classificering maar klopt, daar irriteer ik me het meeste aan tegenwoordig...
::wtf::

wh82

Bij veel lijnen staat het gewoon op de verpakking: "half a size heavy to help load the rod" bijvoorbeeld. Wanneer zoiets er niet op staat zou hij gewoon het gewicht behorend bij de aftma klasse moeten zijn.

Stefan Schout

Interresant.. lastig als je de verpakking niet even vast kunt houden

wh82

Hoezo kan dat niet? En op de website van de leverancier staat het ook vaak.

Floor

Quote from: wh82 on June 24, 2015, 07:36:57
Bij veel lijnen staat het gewoon op de verpakking: "half a size heavy to help load the rod" bijvoorbeeld. Wanneer zoiets er niet op staat zou hij gewoon het gewicht behorend bij de aftma klasse moeten zijn.

Dan sta je al snel voor het volgende probleem namelijk, welke aftma klasse heeft je hengel? De klasse die erop staat of toch net even lichter of zwaarder?
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

wh82

OK, dat ben ik met je eens, maar dat weet je of bij aanschaf door te testen of na je eerste lijn omdat je zwaarder of lichter wilt. T is natuurlijk niet helemaal transparant maar eenheidsworst (allemaal bezems of rubberen hengels is ook niks) lijkt me nog minder leuk. Daarom vind ik dat webshops voor zulk soort dingen alleen waarde hebben als je iets koopt wat je al kent of dingen waarbij het risico op miskoop nihil is. Je kunt moeilijk drie lijnen kopen en dan twee terugsturen na "passen" zoals iedereen bij zalando met kleding doet.

HappyFisherman

Smelt je het dan weer aan elkaar Marc?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

wh82

Ik begrijp dat smelten niet. Hoe kun je de core aan elkaar smelten?

http://www.scientificanglers.com/cores-coatings/

Volgens mij ben je alle sterkte kwijt.. en om voor de breeksterkte van een line te vertrouwen op een krimpkousje??

Raymond

"half a size heavy to help load the rod" ???

Ik heb toch liever een lijn die wat te licht is voor mijn hengel dan te zwaar. Zeer zeker als ik er wat meer lijn uit wil gooien.
::wtf::

p.forel

Het hele aftma systeem moet op de kop.


Klopt van dit systeem geen drol meer.   Hengels die niet juist zijn gewaardeerd lijnen die alleen op 9meter al 1 klasse te zwaar zijn
volledige belly soms wel 3 a 4 klasse te zwaar.

Iets met bomen en bos  lijkt het wel 

holla999

Aftma systeem klopt niet?
het systeem is perfect, alleen de lijn-fabrikanten maken er een potje van, zeker de goedkopere merken.
en als dan de hengelfabrikanten ook de boel niet meer zo nauw nemen, zijn de rapen gaar.
dus heren lijnfabrikanten, gewoon produceren naar de Aftma-specificatie met een kleine afwijkingsmarge, en hengelfabrikanten, zet geen onzin coderingen op de hengel.
ik heb genoeg gezien dat er op de hengel stond dat het een 3-lijn was en bij werpen kom je er achter dat pas bij een 5-lijn de hengel lekker ging werpen.
jammer dat er geen keuringsinstantie boven staat die dit soort onzin kan uitbannen.
verder gewoon lekker gaan vissen, goede vangst gewenst door
Peter

p.forel

#39
aftma gaat uit van de eerst 9 meter ongeveer   veel lijnen zijn kwa belly al langer dus zwaarder .

Gewoon alles in grain of  gram aan geven is veel beter.

Ideaal hengelgewicht bepalen en je kan zo de juiste lijn er bij zoeken  nu blijft het gokken juist bij de dure merken

Raymond

Heeft denk ik voor een groot deel te maken om ver te kunnen werpen. Maar die zogenaamde werpkanonnen zijn gewoon strakke stokken die 2 of zelfs 3 vermogensklassen hoger liggen dan op de hengel wordt vermeld. Ik zou ze echt niet de kost willen geven die denken met een #3tje in de rivier te staan maar in werkelijkheid een #5 in de handen hebben.

Oh ja, je wilt niet weten hoeveel dure lijnen afwijken van de classificering die wordt vermeld. Het heeft echt niet met prijs te maken.
::wtf::

p.forel

Ja klopt Raymond en dan nog zeggen zo die hengel is zijn 700 euro dik waard gooi er wel 25 meter mee.  Wie niet met zijn aftma 5 ????.

Joost S.

Denk dat je gewoon per merk, per lijn moet kijken.

Dus merk a, lijn a, en dan alle aftmas naast elkaar wegen, dan zal dat best een mooie curve geven.

Lijnen onderling kan je nooit vergelijken. Aftma is geen keurmerk (helaas?)

Dus gewoon net als bij een paar schoenen, zelf uit proberen op de hengel waar hij op gaat. Is de lijn te licht? Pak je een aftma hoger van dezelfde lijn. Of vice versa.



FSCHAMP

Joost, die vind ik goed en welke leveranciers laten je toe om dit te testen?

Ik ken er geen enkele in Belgiƫ, die dit toelaat en als je telkens de kosten moet doen om dit uit te proberen dan wordt het wel een kostelijke grap.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

p.forel

#44
Zal je toch eerst moeten weten welk exact gewicht je hengel nodig heb om perfect te werpen.    99% van de vliegvissers kunnen de perfecte Combo niet voelen.

Omdat iedereen altijd is bedonderd met hengel en lijn kwa juist gewicht. 

Raymond

Inderdaad Piet... En als je dan eindelijk een keer een goede hengel-lijncombinatie in de handen hebt denk je van, verdorie, wat werpt dit lekker zeg... :D
::wtf::

p.forel

Of zoals 90% dan denk voel hem niet laden.   Nee klopt hij wordt niet overladen.

Ofwel  ga weer terug naar de bases  kwa werpen   

MarcelN


p.forel

Dat zal voor meeste van ons gelden Marcel hihihihih

Raymond

Zeker weten dat dit voor de meesten van ons geldt. In ieder geval, ik pretendeer absoluut niet een geweldige werper te zijn...  ::blozen::
::wtf::