De beste vlieg!

Started by Beertje, January 03, 2015, 21:06:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Wouter vindt de GRHE en de Ritz-D de beste vliegen. Iedere visser heeft Zijn "best vangende" vlieg(en) Maar dat kunnen wel heel ander zijn dan die van jou. Dus.....wat is dan werkelijk de beste vlieg? ik ben benieuwd of iemand daar een antwoordt op heeft.

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

merijn1982

De red tag? Zowel droog als nimf. Maar zou ook een buzzer kunnen zijn! Denk dat het ook de vlieg is waar je vertrouwen in hebt!!
Tight lines!!

jan114

#2
Ik ga met Wouter mee, er zijn geen betere vliegen die onder alle omstandigheden vis kunnen vangen zowel in Nederland als buitenland als de Ritz-d en de gold rib haze oor

Inderk

Ach, ik heb zo veel favorieten.
Het is compleet afhankelijk van de situatie.

Vorige maand was het de haarspeld streamer......
Voor deze dames.:

Voor bindinstructie zie.: http://www.erikdenoorman.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2175:de-haarspeld-van-henk&catid=35:patronen&Itemid=64

En nu ben ik weer lekker aan het binden voor het komend seizoen. O.a. de quill Pootjes, die mij ook al veel heeft opgeleverd.
Groot voordeel is dat deze vlieg niet super netjes gebonden hoeft te worden. en de staartfibers van deze mogen wel iets spaarzamer  ;D
(Hieronder gebonden op haakje #16 van Mustad)


Daarnaast hou ik best wel van de klassieke vliegen.
Die met de juiste verhoudingen gebonden zijn.
De vliegen met de prefab vleugeltjes zien er prachtig uit, maar zijn naar mijn idee meer om vissers te vangen dan vis.(Json vliegen)
Maar goed smaken en inzichten verschillen........ Dus vooral doen wat je leuk vind en waar je tevreden mee bent.

Voor de nimphen de standaard haven nimphen en ook de klassieke nimphen.
Pheasant tail, Ritz-D, Diawl bach etc...... deze nimphen geven bijna vangstgarantie.

Kortom situatie afhankelijk wat mijn favoriete vlieg is
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Gerrit59

Als een streamer ook een vlieg is..........
Zo ving ik aan een streamer van pakweg 15 cm lang, met een staart van gele zonkerstrip en een body van rode marabou en gele en groene bucktail en wat flash, in verschillende wateren mooie snoeken.
Totdat een exemplaar van een cm of 70 mijn favo naar de ratsmedee hielp.
Dat was voor mij een beste vlieg en uiteraard ga ik binnenkort een identiek nieuw exemplaar binden! Deze bracht snoek op de kant en dat geeft vertrouwen!

Gerrit

wouter veuger

Quote from: Beertje on January 03, 2015, 21:06:16
Wouter vindt de GRHE en de Ritz-D de beste vliegen. Iedere visser heeft Zijn "best vangende" vlieg(en) Maar dat kunnen wel heel ander zijn dan die van jou. Dus.....wat is dan werkelijk de beste vlieg? ik ben benieuwd of iemand daar een antwoordt op heeft.



Hoho,dat heb je niet goed gelezen hoor beertje,dat waren de favoriete vliegen van jan114,die postte dat onder het fotootje van de GRHE,die ik wel gebonden had vandaag,ik vind de GRHE wel een goede vanger ja.

Echt favoriete vliegen heb ik niet,ik ben allang blij als ik ergens iets mee vang ;D


Bone F

De beste vlieg is de vlieg van het moment. Daar komt bij de " filosofie" van de vis: het is kleiner dan ik, het beweegt, kijken of het eetbaar is, en dan moet je op het juiste moment aanslaan. Maar iets moois binden maakt vliegbinden juist zo leuk van huiskamer tot aan/op/in het viswater!
TLnes Frans

Scaramouche

Ik ga mee met Frans; het hangt af van het moment, dwz: het seizoen, het weer, het water, de vissoort...

Veel variabelen dus. Ik denk wel dat het mogelijk is om voor bepaalde omstandigheden te voorspellen met welke vlieg je de grootste vangkans hebt, maar dat vergt jarenlange ervaring. In de tussentijd fantaseer ik soms eens een vliegje inelkaar dat dan heel goed blijkt te vangen. Dat vind ik dan voor een tijdje de beste vlieg  :)
Daarnaast kan ik inmiddels wel een aantal favorieten aanwijzen: F-fly, Triple-B, scuds, Griffiths gnat. Eigenlijk vooral de simpele patroontjes.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

PdH

Ik heb 2 dozen vol met droge , natte vliegen en streamers.
Het beste tot nu toe is een Pheasant Tail nimf.
Die doet het altijd. Dus waarom ik die 2 dozen toch in mijn tas laat zitten.
Om voor je gevoel toch iets te kunnen wisselen.
grtn, Peter.

FSCHAMP

Quote from: Bone F on January 03, 2015, 23:18:26
De beste vlieg is de vlieg van het moment. Daar komt bij de " filosofie" van de vis: het is kleiner dan ik, het beweegt, kijken of het eetbaar is

::agree:: immers een je favoriete vlieg is niet overal goed, ik heb al in verschillende landen gevist en je favoriete vliegen, waarmee je in West-Europa vist, zijn niet altijd de favoriete vliegen in andere landen zoals bv in Oost-Europa, in de States, in Canada, enz.  Ik vis in West-Europa bv. zeer graag met een Double Legs terwijl deze vlieg in Kroatië me niets opleverde, daar is mijn favoriete vlieg de MMG Pupa Zuta, een vlieg van mijn vriend Mladen Merkaš Goranin. In de States in Montana op de Madison was dit de 3$ dip dus inderdaad het statement zoals Frans hierboven zegt is volledig correct.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Bone F

Bij deze nog een leuke ervaring Gino. Ik heb een paar keer leuk succes gehad in Denemarken op "mijn" kleine pattegrisen dus dacht ik misschien ook leuk voor de Bones in Belize. Dat was dus een groot succes en ik heb er drie weken lang mee gevist en nog nooit zoveel Bones gevangen.
grtn Frans

Satch

Met de volgende vlieg start mijn ouwe sinds jaar en dag (30jr) op de Ourthe, en hij vangt er altijd mee. Welk insect het precies nabootst mag Joost weten  ;D



Het is een simpel te binden vlieg met heel kort hertenhaar body + Grizzly en of Hen hackle.
Extra tip: houd de thorax vanonder zeer kort zodat de vlieg horizontaal op het water drijft, en dus met de haak naar onderen. Dit reduceert teleurstellingen.




Rena

Misschien is het leuk om inspiratie draadjes te maken in catergorien en die aanvullen met interessante patronen in deze categorien.
Bijvoorbeeld:
- streamers algemeen
- streamers snoek
- landinsecten
- meivliegen
- caddis
- enz...

Mi is er geen begrenzing in het aantal catergorien zolang die zinnig zijn en niet te specifiek.
Het gebruik van foto en SBS geeft dan een mooi overzicht en naslag werk.

TL Peter

Beertje

Leuke vlieg. Ziet er vangerig uit! ::goodjob::
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

wouter veuger

mooi idd!, relatief simpel en vangend,dat moet je hebben!

Erwin

Quote from: Rena on January 06, 2015, 12:00:31
Misschien is het leuk om inspiratie draadjes te maken in catergorien en die aanvullen met interessante patronen in deze categorien.
Bijvoorbeeld:
- streamers algemeen
- streamers snoek
- landinsecten
- meivliegen
- caddis
- enz...

Mi is er geen begrenzing in het aantal catergorien zolang die zinnig zijn en niet te specifiek.
Het gebruik van foto en SBS geeft dan een mooi overzicht en naslag werk.

TL Peter
Goed plan!
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...