OVM (Nieuw seizoen '14-'15)

Started by Franky Boy, December 01, 2014, 08:47:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Franky Boy

Uitzet van beekforellen in het Najaar/de Winter is op advies van de viskwekers afgeschaft. Dat zou midden in hun paaitijd vallen en dat in combinatie met de overgang naar zout water (problematischer voor bruine forellen) zou tot hogere verliezen kunnen leiden. Vandaar tegenwoordig de uitzettingen in het vroege voorjaar.
Ook op het Veerse Meer werden de regenboogforellen in het najaar/winter uitgezet en de beekforellen in het Voorjaar.

sjoerd

Hmmm. misschien de gesloten tijd eens naar een andere maand veranderen??
Waarom moet het OVM in november dicht en niet bijv in maart?
Ik bedoel, voor de paai hoeven we het niet te doen dus als het voor de uitzet van vis beter is. Doen zou ik zeggen. :) :)


MarcelN

#227
Dan kunnen ze die vissen beter in februari erin kieperen en er niets over zeggen, maart kan al erg warm zijn, vorig jaar 20 graden en kan ook erg leuk zijn.
Maar voor de vliegvisserij kan een uitzet van regenboogjes wel een enorme 'boost' geven hoor, ik heb er wel erg veel gezien de afgelopen jaren, die lui zie ik niet meer helaas, ook hier niet meer.
Nadeel zijn de foute na de vliegvissers....

Waar zijn eigenlijk de saiblingen gebleven? Dat zijn toch wel dé krachtpatsers van het OVM, ook als uitzetter pik je ze der zo uit qua kracht, echt bizar.

Franky Boy

#228
februari is het water nog echt te koud.
Nu was het eigenlijk al te koud voor de bruintjes...
Saiblingen zijn de laatste jaren niet meer uitgezet.
Hopelijk weer in November van dit jaar. :)

MarcelN

In april 2013 zijn er 100% zeker zowel saibling, regenboog als bruintjes uitgezet, wat een gezellig feest was dat, dagenlang bleven ze hangen ook vanwege voldoende voedsel.
Toen al fascineerde mij hun gedrag enorm en volgde ik ze wat ze deden en waarheen, sommige stonden weken lang 'vastgeroest' aan de paal rechts van de LW te vissen, wie kent ze niet o.a 'Burgerking', zie/lees niets meer van hem.
Leuk detail, in de doorgang naar de 1e dam rechts lagen altijd forellen te wachten tot iemand er doorheen liep, die joeg dan de grondels zo hun bek in ;D ik liep dan steevast met een zonkertje achter mij, altijd raak.

Franky Boy

Ah..., ik weet welke je bedoelt Marcel.
Dat was die uitzetting van beekforellen en bronforellen (Bachsaiblingen) als compensatie van de slechte kwaliteit van een groot deel van de regenboogforellen in de voorgaande uitzetting. Met die Bachsaiblingen was ik toen niet zo blij, want ik had liever Elzasser Saiblingen gehad (Bachsaibling x Seesaibling) oftewel (brook char x Arctic char). Die kruising is veel sterker en wordt ook veel groter en ouder. Met sterker bedoel ik niet alleen de kracht aan de hengel, maar ook dat ze beter tegen hogere temperaturen en lage zuurstofgehaltes zijn bestand.
We moeten zorgen dat we komend najaar weer die kruising (Elzasser Saibling) krijgen.

MarcelN

Mooie vis ::agree:: ze vallen ook zo lekker op met die witte reflectoren op die vinnen 8)
Vorig jaar 2 mooie volgers achter mijn 'vlieg' aangehad, maar toen zat ik naast Anne op de steiger te kletsen :-X moeilijk te vangen.

macfly

Het was taai gisteren, nergens activiteit te bekennen ondanks het mooie weer. Misschien was de oostenwind de oorzaak? Midden op de dag 2 botten weten te vangen op een muddler aan een DI3 en uiteindelijk, vlak voor zonsondergang toch nog een mooie regenboogje van zo'n 30cm +! De eerste bibio's waren ook al aanwezig.

MarcelN

De eerste bibio's :o ik zag van de week alleen maar kale struiken/takken, wél een schooltje beekforelletjes gespot :)
Maar dat zou een goed teken zijn die vliegen, die zag ik vorig jaar helemaal niet!

Franky Boy

Gisteravond heeft Edwin Kerssies (0.a. van Dyckers.com) een heel mooie, zilveren bruine forel in het OVM gevangen.
Waren de meeste bruine forellen het afgelopen jaar tamelijk... bruin gekleurd, deze forel heeft weer het zilverkleurige kleed als van een zeeforel.
Was zeker geen zalm (plaats van het oog ten opzichte van de bekspleet, stippen beneden de zijlijn, dikke staartwortel en vetvinnetje nog intact...).
Link naar foto van Edwin:

Scaramouche

wow, wat een mooie vis is dat!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Hidde


Dick


FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Bone F

Wat een silver beauty ennuh die grijns is ook wat waard!

Timvanp

Vandaag nog mensen van plan om richting 't OVM te gaan?
::new::

MarcelN

Koen en Perry moeten er nu zo ongeveer arriveren, heel misschien kijk ik in de middag even.
Succes!

Koen

Haha, het was een bot dagje. Ik heb er 2 van gevangen en Marcel 3. Voor zover ik gezien heb is er maar 1 forel gevangen. Bijna iedereen had wel 1 of 2 botten  ;D

Scaramouche

Ik wil eigenlijk ook wel eens zo'n bot haken op de vlieghengel, lijkt me een aparte dril  :)

worden er meer botten gevangen nu dat het water zouter wordt?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

MarcelN

#244
Wie zegt dat het water zouter wordt???(je leest teveel Dyckers) Volgens mij niet hoor!
Maar er worden er best veel gevangen ja, ik ben er een krappe 2 uurtjes geweest, Koen keek raar of eigenlijk zie die ::wtf:: toen er op mijn 1e worp al een bot aan hing ;D
Ik vind ze wel leuk hoor, zag een BB spinvisser een uitzettertje haken, nou die heeft een whiplash zo snel was die binnen >:( rare lui, komt door die gesloten tijd dat ze er rondhangen :'(
Als je een bot haakt is het alsof je een plastic zak haakt, pas onder de kant gaat het best te keer hoor ::agree:: beter iets dan niets toch

Scaramouche

Quote from: MarcelN on April 05, 2015, 22:00:54
Wie zegt dat het water zouter wordt???(je leest teveel Dyckers) Volgens mij niet hoor!

Ik heb even een stukje tekst van een vismaatje van me gepikt (Igmar, misschien ken je hem wel, is ook een OVM local). Hij test zo af en toe het zoutgehalte in het OVM. Hij is laborant en heeft er de goeie spullen voor. 22 maart 2015:

"Op zijn laagst was het ooit 3300 ppm Cl-. Na aanleg zoutwater inlaatbuis, was het een tijd aan het schommelen rond de 5800 ppm Cl- (laatste meting, mei verleden jaar) en nu zit het op 7700 ppm Cl-."

Vind ik bemoedigend :-)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

jo flyfishing

Leuk. Beter weer dan ik gehad heb gisteren ook denk ik.
Nu eerst de waadschoenen gerepareerd krijgen voor ik terug kan  >:(
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

MarcelN

Dat zijn waardes die ik weer niet weet van Franklin, zover ik hoor wordt er op dezelfde pijp zout in en uit gepompt, dus er verandert eigenlijk niets, zouter lijkt mij veel beter om die algen tegen te gaan, die ellende van vorig jaar wil je echt niet meer.
Stond vanmiddag een tijdje met Janny Bosman te praten, dé OVM filmster, nou die durfde er niet meer in vorig jaar zo stonk het er!

Scaramouche

misschien sterven er meer brakwaterminnende planten en organismen als het zoutgehalte toeneemt? Ik weet het ook niet hoor, maar ik denk ook dat zouter beter moet zijn, in iedergeval op de langere termijn. Het lijkt me goed voor de garnalen, en ook de haring zou het beter moeten gaan doen, al houdt die populatie zich goed in stand geloof ik?
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

MarcelN

Haringen heb ik nu nog niet gezien, vorig jaar zwommen ze om mijn benen, toen dacht ik nog 'wat is dat nou weer' :o