Een jaar naar Zweden!

Started by Dalton, April 12, 2013, 13:29:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dalton

Hallo Beste vis vrienden!

Mijn naam is Remco Dalton, ben 22 jaar, kom uit limburg en ik ben Nederland een beetje zat geworden.
Ik heb daarop liggen zoeken voor een baan in Zweden en ik heb deze gevonden. (In Ramsele) Het komende jaar ben ik dus daar te vinden.

Ik heb besloten om naast een werphengel een vliegvis hengel mee te nemen zodat ik daar deze mooie tak in de sport kan beoefenen.

Ik ga niet liegen, ik ben zo'n luie karpervisser die lekker langs het water in zijn luie stoel licht, maar het roer gaat helemaal om naar wat meer actief vissen. Er zijn daar prachtige rivieren en meren waar ik gretig gebruik van ga maken.

Wat kunnen jullie mij als beginner aanbevelen? Soort hengel, equipment en dergelijke.
De rivier die ik daar het meest ga bevissen, zoals al genoemd in de eerste reply in dit topic, is de Faxalven.
Dit is goed water om op vlagzalm te vissen.

Ik ben ondertussen het forum door aan het nemen voor vergelijkbare vragen, sorry dat ik meteen deze topic maak, maar het is al over 2 weken en ben wel eens benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben. Alle hulp is namelijk welkom.

Excuses is geboden aan diegene die denken dat ik snel wat informatie wil inwinnen op de meest makkelijke manier, het is nu eenmaal zo dat als het ware uit de lucht is komen vallen (mijn trip naar Zweden) en dat ik maar kort de tijd heb alles te regelen.

Groeten, Remco.

Heintje Davids

Mijn mening is dat je met een #4, een #6 en een #8 bijna de hele wereld aankan. De #4 voor het lichte werk op kleine rivieren, de #6 voor de grote hard stromende rivieren zoals de Faxalven die daar volgens mij in de buurt ligt en een #8 voor het zware werk zoals het snoeken op de meren. Voor de 4 en de 6 kun je vooralsnog volstaan met een passende reel met drijvende lijn en voor de 8 is het handig om, naast een drijvende, ook een zinkende lijn erbij te hebben. Snoek wil 's zomers in de meren nog wel eens heel diep zitten en zijn met een drijvende lijn dan vrijwel onbereikbaar. Ik heb ze 's zomers wel vanaf een meter of 8 diep moeten halen. Mochten er daar zalmrivieren in de buurt zijn dan is een enkelhandige #8 ook goed bruikbaar.
Misschien kun je voor advies eens contact opnemen met Robbert Bult. Hij woont sinds kort in Zweden en heeft in ieder geval best redelijk wat vliegviservaring. Hij zal zich best verdiept hebben in wat daar nodig is. Vooralsnog vriest het volgens mij daar 's nachts nog steeds een graad of 5 dus ik vraag me af of er op dit moment veel gevist wordt.

Dalton

Bedankt voor de tips! Ik zal waarschijnlijk maar één vlieghengel meenemen en het eerst daar eens mee gaan proberen. (Ik ga zodra ik hem heb ook eerst op het droge proberen)

Dus een #6 lijkt dan een juiste keuze, voor de meren heb ik mijn gewone werphengel voor.

Meer tips zijn welkom :) Vooral ook een merk tip is niet weg, er is zo veel keuze..

jelle

bij welke stad kom je in de buurt te wonen dalton
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Dalton

Quote from: jelle on April 12, 2013, 22:16:29
bij welke stad kom je in de buurt te wonen dalton

Excuses hiervoor, ik meende dat ik dit in het topic had staan, ik ga naar Ramsele.

Domherre

Dalton, je hebt een PM-etje!  :D

/Robert

Gerrit72




Remco, wat een avontuur!

Succes met alle voorbereidingen  :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.