tippet vraagjes... Ik kom er maar niet uit!

Started by Fier Boom, May 09, 2011, 23:06:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fier Boom

Mensen!

Ik kom er maar niet uit!

Hoe zit het nou precies met een tippet?!

-Moeten het nou 3 verschillende diktes zijn? of is een enkele tippet van 12/00 ook goed?
-Hoe lang word de tippet meestal gemaakt? verschild dit per water en vlieg?


Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Groetjes

christianvt

Een tippet is maar 1 dikte, die bind je aan je leader met een Tippetringetje ertussen.. (Als ik het fout heb zeggen...)

Hilco


Arno

ik koop meestal een kant en klare leader knoop daar mij vliegje aan en als je een halve tot 75cm opgebruikt hebt knoop je er weer
een nieuw stuk nylon bij aan dan kun je weer even vooruit en als dat weer op is knoop je er weer een stuk bij aan zo kun je ook verschillende diktes nylon vissen.

Gr Arno

A{b}r{a}xa{s}

Tippet is gewoon nylon, dus 1 dikte.
Een leader verloopt van dik naar dun.
Je gebruikt een leader omdat de overgang van je vliegenlijn naar het nylyn anders veels te groot is en de lijn niet goed overslaat, wat lastig is bij het presenteren van een droge vlieg.
De leader zorgt dan voor een geleidelijker overgang van de 'dikke' vliegenlijn naar de lijn waar je vlieg aan komt.
Je kunt tippet/nylon aan je leader knopen (of bv. een ringetje gebruiken), dan 'slijt' je leader ook een stuk minder snel.
Als je met een nimfje vist is de presentatie van de vlieg minder belangrijk en door het gewicht van een goudkopje, slaat de lijn toch wel over.
In dat geval kun je er voor kiezen om de leader te 'vergeten' en gewoon direct een stuk tippet aan de vliegenlijn te bevestigen.
Zelf vind ik het handiger om aan de vliegenlijn eerst een stuk tip/nylon van 25/00 te bevestigen (iets van 1-1,5meter), daaraan een ringetje te knopen en daar vervolgens de tippet van de dikte waarmee je wilt vissen.

Plantje

Ik knoop de boel sowieso altijd aan elkaar zoals in het plaatje van Hilco.

Dan kan ik snel en gemakkelijk de leader wisselen (bijvoorbeeld de lichte leader die ik gebruik voor het vissen met droge vlieg, de verzwaarde leader die sneller zinkt of de dikke leader met titanium onderlijn voor snoek).
Aan het einde ook met een lus-in-lus verbinding de tippet eraan. En dan: knopen maar! Je hoeft niet al te zuinig te zijn op het nylon met het aanknopen van de vlieg. Je kunt dat redelijk ruim doen; dat maakt naar mijn idee het knopen gemakkelijker. En als de tippet te kort is gaat ie eraf (netjes in de broekzak in plaats van op de visplek droppen!) en gaat er een nieuwe tippet aan.

Met de lengte van het geheel moet je even rekening houden met de lengte van je hengel. Toen ik begon met vliegvissen had ik een behoorlijk korte hengel (6 voet nogwat). Het is heeeel vervelend als het begin van de vliegenlijn telkens door het topoog schiet. Lastig om dan weer te beginnen met werpen. Daardoor strip je vaak niet helemaal binnen. En dan mis je die aanbeten net voor je voeten die juist zo leuk zijn!

HappyFisherman

En als je lui bent neem je gewoon een stukkie nylon en knoopt dat aan je braided loop... Als ik op voorntjes vis ga ik echt de moeite niet nemen om een getaperde leader in elkaar te flansen, maar neem gewoon 1,5 - 2 meter 10/00 of 8/00 en neem dat als leader (dus ook tippet)... Is dat kapot, gekruld, of te kort geworden dan neem je gewoon een nieuw stuk...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

dartmayor

Ik knoop er altijd één stuk nylon aan.
Lekker makkelijk en lekker lui.

Allen met de droge vlieg is het wat moeilijker om de vlieg met een recht stuk nylon op het water te krijgen.
Hierdoor wil ik nog wel eens wat aanbeten missen.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Fier Boom

Oke, bedankt voor de tips! Ik weet niet hoe ik er bij kwam, maar tot vandaag heb ik altijd na mijn Leader een tippet geknoopt van 2 verschillende lijnen 20/00 en daarna 12/00. Moeite voor niks dus!


Bedankt! Ga het zo meteen proberen

Rossie69

 :D

prachtig toch dat het zo gaat.

maakt allemaal niks uit.

droge vlieg ,tippit gewoon 1,5 of 2 meter tippit knuppen,aan je loop of lus,van je vliegelijn wil ook.
nimf die kan nogal verschillen van 1 x de hengellengte of wel 3 x de hengellengte,en dat gooit echt super,maar nu lieg ik ;)
ligt aan de omstandigheden.

forelput vis ik altijd of 1,5 x of 2 x de hengellengte.
maar das dan weer met streamertje.

en ook gewoon aftasten wat je zelf prettig vindt werpen.