natte vlieg

Started by hannus, July 15, 2011, 09:10:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sieger

Nee het is echt iets anders, een streamer imiteert een visje... een natte vlieg een imiteert  'gewone' vlieg die net onder de wateroppervlakte zwerft...

Als je de beschrijvingen leest zie je dat het ook echte vliegen zijn...


Sieger

Sieger

Heb net een pdf van een boek uit 1886 gevonden... ook leuk:

Staat tijdelijk op mijn webruimte... kun je het downloaden.... :)

http://www.tight-loops.nl/northcountryflie00pritrich.pdf


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

domme vraag misschien, maar wat is dat pearsall voor spul, een soort floss ?

johannes

Quoteeen streamer imiteert een visje...

volgens mij gaat deze vlieger niet op. streamer kan van alles immiteren maar ook niks en gewoon lekker (voor de vis dan) bewegen

patronen van krabben,garnalen,kevers,wormen,bloedzuigers,muizen,kikkers,ratten,jonge eentjes,enz

Quoteeen natte vlieg een imiteert  'gewone' vlieg die net onder de wateroppervlakte zwerft...

een deel zal dat zeker doen
maar een deel natte vliegen immiteert ook gewoon een visje of immiteert niks
peter ross is een voorbeeld van een natte vlieg die een visje immiteert
http://classicflytying.com/pattern9920.html
en de natte red tag heeft volgens mij helemaal geen immitatie maar een lekkere kleurencombi en beweging doen de truc daar.

wil niet je redenering onder uit halen maar waar ligt de grens?

of is het gewoon de bedenker van de vlieg die bepaald of het een natte vlieg of streamer is

als ik een lekkere softhackel maak op een wet fly hook dan is het een natte vlieg maar maak ik die zelfde op een 3x lang haak dan is het een streamer?



Sieger

@Bas Pearsall's is gewoon een merkt garen .... in dit geval silk ... wordt veel in traditionele vliegbinderij gebruikt... klosjes van 50 yard ...

@Johannes.... is mij te moeilijk, heb vakantie.... ;) Voor mij blijven natte vliegen iets anders dan streamers....   ;D


Sieger

maurice

heb een paar kleintjes gevonden, gaan mee naar CZ.
kijken wat ze doen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

A{b}r{a}xa{s}

@Maurice, wanneer vertrekken jullie ? Anders stuur ik je nog wat natte vliegen toe.

johannes

Quote@Johannes.... is mij te moeilijk, heb vakantie.... Voor mij blijven natte vliegen iets anders dan streamers....   

geniet van je vakantie en denk dat de vraag nooit opgelost wordt maar dat ieder voor zich dit bepaald

Sieger



Sieger

maurice

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on July 20, 2011, 17:38:14
@Maurice, wanneer vertrekken jullie ? Anders stuur ik je nog wat natte vliegen toe.

te laat Bas, zou morgen avond vertrekken net de hond weg gebracht en even met Bram gevist. (had ik beter niet kunnen doen, blij dat hij nu achter het bier zit)
telefoon Youri of het vrijdag morgen kon.
ook geen probleem, scheelt me een dag vissen in de Harts.
dus ga vrijdag morgen weg
::bbq:: ::proost:: ::proost::

johannes

veel plezier maurice

A{b}r{a}xa{s}

dat wordt idd lastig, in ieder geval alvast goede vangsten gewenst :)

HappyFisherman

Poe, dat  ::proost:: is wel gelukt! Voel me net zo geknakt als die aparte hengel van gister!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

hendri

wat? weer een hengel halverwege het vissen met een deel meer als bij het optuigen? :o

Rossie69

Nou de groeten hoor

fijne vakantie jongs.
en piwo er maar een paar.

vang ze en wie zien wel wat foto,s verschijnen.

peterf

Quote from: johannes on July 19, 2011, 15:53:10
Is een natte vlieg niet gewoon een kleine streamer of zijn er echte verschillen???

Nimfen zijn in feite onderwaterdiertjes die voortspruiten uit de eitjes van ééndagsvliegen doch in het vliegvisjargon wordt het woord 'nimfen' ook bijvoorbeeld gebruikt als men met larveimitaties vist.
Natte vliegen bootsen dode of verzopen volwassen insecten na of ook volwassen vrouwelijke insecten die hun eitjes onder water afzetten.
Streamers bootsen een soort visje na.
Emergers bootsen uitkomende insecten na die van de bodem naar de oppervlakte opstijgen om daarna uit te vliegen als volwassen insecten.