natte vlieg

Started by hannus, July 15, 2011, 09:10:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hannus

ik kan het gemist hebben, maar toch de volgende vraag:
Waarom hebben we het nooit meer over de traditionele natte vlieg?
Wordt er niet mee gevist?
Niet leuk om te binden?
Ik vraag het me al een dag of wat af, ben benieuwd..

HappyFisherman

Ik heb de laatste tijd veel met #18 spidertjes gevist op voorntjes. Erg leuk, maar ik mis toch die aanbeet in het oppervlakte.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

Zie jij een spider ook als natte vlieg ? Spidertjes gebruik ik regelmatig.
Echte natte vliegen met vleugel en al, die gebruik ik niet vaak, alleen op OVM eigenlijk.

HappyFisherman

Die traditionele natte vliegen vis ik nooit mee eigenlijk. Geen idee waarom, maar ik heb daar niet echt vertrouwen in (en dat ga ik zo ook niet krijgen ;)). Is een spider geen natte vlieg dan?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

de vraag was eigenlijk richting Hans bedoelt :)

veel van die natte vliegen met (fel) gekleurde vleugels, daar heb ik voor de visserij in Nederland ook weinig vertrouwen in.
de bruin en zwart gekleurde vliegen een stuk meer.

hannus

ik zelf zie de spider niet als natte vlieg, ik bedoelde ook niet de echte felle kleurtjes.
Ik heb  het eerder over bv. de traditionele alder, en vergeet de wet red tag niet,
En, het lijken mij echt leuke vliegen om te binden.

Sieger

Ja hoor ik vis regelmatig met natte vliegen... Maar eigenlijk pas sinds ik in Ierland hen gemerkt hoe leuk dat is.. Ook in Oostenrijk vorige week nog heerlijk staan vangen op het meer...

1 op de punt en 1 als dropper en dan net onder het wateroppervlak snel strippend binnen halen... Verrassend hoe de vis daar naar wil stijgen... En spectaculaire aanbeten...

Ik vis trouwens ook graag met spiders, voor mij zijn dat toch ook een soort natte vlieg.... Volgens mij wordt dit veel te weinig gedaan....


Sieger

A{b}r{a}xa{s}

#7
k heb spidertjes regelmatig ook als dropper
met 2 'natte' vliegen vis ik eigenlijk nooit....eerdaags eens proberen dus

HappyFisherman

Op baars, snel strippen zodat ze uit agressie gaan bijten. Denk dat felle kleurtjes dan extra goed zijn.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

A{b}r{a}xa{s}

dat ga ik vandaag proberen, maar dan met 'vissies' :)

Patrick(WF)

Ik heb (als een spider niet als natte vlieg word gerekend) nog nooit met een natte
vlieg gevist. Sterker nog ik heb er zelfs geen in me vliegendozen zitten. Weet eigenlijk
niet waarom. Heb ze ook nog nooit gebonden. ( ??? Misschien wel eens leuk om te doen  ???)
Vis zelf graag met een droge vlieg en als ze dan niet stijgen willen word het vaak een
nimph. Natte vlieg word denk ik vaak over geslagen of niet aan gedacht.
Groet Patrick

maurice

weet wel dat ze vangen maar eigenlijk nog nooit mee gevist. laat staan gebonden.
krijg zo wi zo die vleugels niet goed.
ken wel iemand die er alleen mee op de Serpeling vist en goed vangt. maar dan heb je het over haakje 18
toch eens proberen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

peterv

Baars: Alexandra.
Voorn: Teal blue&silver, march brown.
Forel: Bovenstaande, plus Parmachene Belle (ik vis er mee vanwege de naam, geef ik eerlijk toe) Peter Ross (doet het ook goed op dikke ruisers, trouwens), Dunkeld.
Natte vliegen zijn ook gewoon leuk om te binden. Ik heb Ken Sewada's boekje "Wet fly dressing" , en dat is de moeite waard qua patronen en techniekjes. Aanrader!

Waar het nog mag: Een natte vlieg/nimf downstream "quarteren" werkt erg goed. Neem alleen je tippet niet te licht, de aanbeten zijn !!!

A{b}r{a}xa{s}

euh  ::) .... 'quarteren' ??? wat is dat dan ?

HappyFisherman

In vieren delen denk ik HAHA!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Marksman

Ik vis nog regelmatig met de Bloody butcher, doet zijn naam zeer zeker eer aan.
Vooral in het najaar is de baars er gek op, nu vang ik er van alles wat mee.

peterv

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on July 16, 2011, 10:47:14
euh  ::) .... 'quarteren' ??? wat is dat dan ?
Ong. 45 graden stroomafwaarts werpen en de natte vlieg/nimf door de stroming omhoog laten drukken. Halverwege een keertje menden om de vlieg en beetje op diepte te houden. Keiharde aanbeten, erg afkeurenswaardig gedrag allemaal...  :P

Sietzezietzevliege

Ik vis nog regelmatig met natte vliegen ook in nederland maar vooral in het buitenland. Veelal met spiders welke toch echt natte vliegen zijn persoonlijke meningen daargelaten. Maar ook met klassieke winged wets. Zoals de ray bergman vliegen. http://globalflyfisher.com/patterns/bergman/ . Als spiders gebruik ik voornamelijk klassieke patroontjes zoals de partridge and orange snipe and purple hares lug and plover. Als set-up gebruik over het algemeen drie verschillende spiders of natte vliegen. Vroeger in seizoen of op dieper water gebruik ik als punt vlieg een goudkopnimf.

Mvg
Sietze

peterv

Mooie site, Sietze!

Sieger

Ik maak mijn Spiders ok het liefst zelf met zoveel mogelijk originele materialen. Heb inmiddels alle kleurer pearsalls silk, haken veren etc. Gebruik meestal het boekje "north country flies" . Staat boordevol met patronen en beschrijvingen...

Vangen doen ze echt rete goed en zoals Peter al zijn de aanbeten zijn spectaculair...  :)


Sieger

Sieger

Lijken me mooie boeken, is kijken of die ergens te koop zijn. Dank je Evert...


Sieger

Sietzezietzevliege

ik heb alle kleuren pearsalls bijna nog helemaal vol paar maanden terug overkocht van een gepensioneerde engelse vliegvisser die hier sinds jaar woonde. Was ik heeel blij mee :P. Ook heb ik enkele kennissen die jagen die daar ook vaak in het buitenland tipjes voor ondernemen dus aan partridge, snipe grouse en dergelijk veelgebruikte veertjes heeeeel goedkoop kan krijgen. Die link is idd heel bruikbaar ook heel veel info voor de denemarken ganger en ook veel prachtige filmpjes. En die lijst supergoede winged wets ;D.

Mvg
Sietze

Sieger

Quote from: Evert on July 19, 2011, 15:15:36
Ik dacht dat jij die eerste ook had.??
dan heb je vast deze, die ik niet heb.


Yep die heb ik... en deze ook:



Staat ook veel in over hoe je met natte vliegen kunt vissen....


Sieger

Sieger

Quote from: Evert on July 19, 2011, 15:32:37
Die heb ik ook niet.

;D Dan hebben samen een aardige verzameling....


Sieger

johannes

Is een natte vlieg niet gewoon een kleine streamer of zijn er echte verschillen???