Valle Cannobino (Lago Maggiore)

Started by dryfly, December 23, 2010, 22:10:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dryfly

Eind augustus begin september met mijn vriendin op vakantie geweest naar Cannobio aan het Lago Maggiore. Dit is een schitterend groot meer op de grens van Zwitserland en Italië.
Geen echte visvakantie dus maar natuurlijk toch mijn vliegvis-spullen meegenomen. Voor de vakantie veel op internet gezocht maar kon niks vinden over het vliegvissen daar.
Daar aangekomen bleek ons hotel aan de rivier de Cannobino te liggen, 's-Avond meteen even gekeken of ik vis zag, en ja hoor ik zag vanaf de brug een vis azen van ongeveer 50 cm (dacht in eerste instantie dat het een forel was, bleek later een kopvoorn te zijn). Mooi dacht ik, die ga ik wel even vangen), alleen nog even uitzoeken hoe het met de vergunningen zat.
Aan onze boulevard bleek een hengelsportwinkeltje te zitten, die vertelde me dat ik die bij het postkantoor kon halen (12 euro voor het meer en 8 euro voor de rivieren in de regio, voor 3 maanden). Dag erop vergunningen gehaald en 's-Avonds meteen proberen,viel dus even mooi tegen met die kopvoorn, zelfs met een leader van 18 voet schrokken ze erg snel en waren niet meer te vangen. Twee avonden geprobeerd en nog niet eens een aanbeet, ik balen ik had niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn. Een Duitser vertelde me dat hij een aantal km stroomopwaarts een forel had gevangen, maar dat de rivier moeilijk (lees gevaarlijk) te bereiken was vanwege de hoge rotshellingen.
Twee dagen later samen met mijn vriendin de auto ingestapt en de valei ingereden, onderweg pastatje eten, en na een km of 15 zagen we bij een brug een makkelijke afdaling naar de rivier. Hengel klaargemaakt, vriendin in de zon op een steen gelegd, en vissen maar.
In een heel klein poeltje zag ik een aantal kleine visje azen. Klein meivliegje haakje 22 eraan, wat resulteerde in 3 mini forelletjes. Even verderop lag een stuk grotere schitterende pool en kraakhelder, hier leverde droog niets op en ving ik nog één forel van 25 cm met een goudkop hairs ear. Dit smaakte naar meer maar mijn vriendin was er klaar mee, na anderhalf uur op een steen in de zon, dus ik ging natuurlijk netjes mee naar het hotel.
Twee dagen later ben ik een middag alleen gaan vissen in dezelfde pool. Resultaat was 6 forellen die dag variërend tussen de 20 en 25 cm (2 aan de nimph en 4 droog), echt een topmiddag gehad, wat een ontzettend mooie omgeving is het daar. Wij gaan daar zeker een keer terug, mooie regio voor een combi vakantie als je van vissen, fietsen, wandelen, zonnen, cultuur en leuke terrasjes houdt. Maar op al dat gezever zitten jullie volgens mij helemaal niet te wachten jullie willen natuurlijk foto's zien.









































Ne pas pipi contre le vent

Sieger

Blijft toch errug gaaf water Jurgen....  :)


Sieger

dryfly

Dat is het zeker daar, en mooi weer voor mijn vriendin dus ik denk dat ik daar nog wel vaker ga komen.

Ne pas pipi contre le vent

Sieger



Sieger

maurice

hier kun je ook goed terecht.

lago Iseo en het kleinere lago d`Idro

heb er verschillende uurtjes door gebracht toen ik daar in de buurt woonde

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&expIds=17259,17291,1311,28031&xhr=t&q=lago+iseo+italie&cp=9&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wl
::bbq:: ::proost:: ::proost::

McFly

Maurice,

Deze zomer ga ik naar het Idro meer.

Welke zijn jouw ervaringen?
Waar heb je gevist?
Met welke lijnen en vliegen ben je in de weer geweest?

Ben benieuwd,

Groet

maurice

leuk water, vooral de beekjes die er in uit komen.
mooie vissen gezien en leuke gevangen aan een #4 heb je genoeg.
wil je partner eens naar de markt bren haar dan naar Dezensano en rij zelf een stuk terug naar Ponte san MARCO EN NEEM EEN # 5 OF 6 MEE VOOR GEWELDIG STERKE BARBEEL.
de beken die in het noorden het meer binnen komen kunnen ook zeer mooie vis opleveren.
ga ook eens gewoon de bergen in en je komt water tegen welke niet op een kaart staan.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

johannes


Plantje

Mooi verhaal Dryfly!

Je hebt in ieder geval lekker kunnen vissen en ook nog leuk gevangen!

Verhaal van de vriendin die het zat is komt me bekend voor ;) Wel altijd mooi als ze het volhouden tot je in ieder geval wat gevangen hebt.  ;D

Marksman

Leuk verslag heb je gemaakt, als je weer eens die kant op gaat dan moet je even http://www.ossolaflyteam.org kijken,
staat veel info en een van de sponsors, Barone heeft een mooie winkel is hengelbouwer en heeft schitterende vliegen. Rio toce waar hij vlak bij zit is erg mooi, maar een middag gevist en niks gevangen waarschijnlijk omdat ik geen vergunning had die je echt moet! hebben.

Groet Erik

Beertje

#10
Als je deze grote kopvoorns wil vangen, adviseer ik je om sávonds in de monding van de cannobina, in het meer, Bij Cannobio, te gaan vissen.Vaak zie je de vis daar dan werken.
Bind er dan een grote zwarte droge of nattevlieg aan.

En dit is voor de niet puristische vliegvissers: neem een soepele hengel,molentje met 16/100 lijn,bind aan de hoofdlijn een z.g. waterbuldo (zo'n drijver die je met water kunt vullen) bind aan de andere zijde een onderlijn van 1.5 a 2 mtr daar aan een arendsklauw zet hier op een GROTE korst brood werp dit in een deel waar het niet hard stroomt (b.v. het meer) en let nu op;als je ziet dat een kopvoorn het brood atakeerd dan niet aanslaan,dit is een schijn aanval. Wacht op de 2e keer.Als het brood van hetwatergezogen wordt,dan pas aanslaan.Op deze wijze heb ik daar al verscheidene gevangen.
succes.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

dryfly

@ beertje: Ik heb staan vissen onder bij de brug bij de monding van de cannobino, volgende keer dan toch maar aan de monding bij het meer zelf proberen. Wel erg grote kopvoorns gezien daar in het meer.

Dit verslag is van de zomer 2010, afgelopen zomer zijn we weer naar cannobio geweest en toen alleen op de rivier gevist op de plek van de foto's. Toen weer leuke forelletjes gevangen. Voor mij is het peuteren in dit soort riviertjes wel één van de leukste vorm van vliegvissen.

Voor ons, is dit wel een goede combi. Vaak goed weer, leuke restaurantjes, veel te zien en te doen en riviertjes met forelletjes voor mij.

Denk dat we nog wel vaker naar die regio zullen gaan, wel waarschijnlijk een keer een ander meer. Mischien lago d'iseo maar eens proberen of Lago d'orta (ook super mooi).

In ieder geval nog genoeg te ontdekken.   
Ne pas pipi contre le vent

havenmeester

Ik ben geen vliegvisser maar aangezien weinig over vissen in het Lago Maggiore te vinden is toch maar geregistreerd.

Ik ga nu voor het 5e jaar naar de camping naast de rivier de Cannobino en het valt niet mee een visje te vangen. Het eerste jaar ving ik met een spinner bij de eerste worp een prachtige kopvoorn. Direct verslaafd alleen daarna nooit meer wat gevangen. Ze zijn geïnteresseerd in kleine plugjes (forel) en brood maar 1 aan de haak slaan valt niet mee. Ik heb hier wat tips gelezen en die zal ik zeker gaan proberen. Mocht al resultaat zijn dan ik dat zeker posten.

mvg
Wouter

McFly

Guys,

Begin juli ga ik op vakantie naar Noord Italie, naar het Idro meer (vlakbij Garda meer).

Weten jullie
- welke vissen er rond zwemmen (kopvoorn, forel etc)?
- met welke vliegen + haakmaat zij te vangen zijn?
- welke technieken ik het beste kan gebruiken (driftend vissen etc)?

Hoor het graag van jullie.

Dank en groet, Marc