Strike-indicators? Rio 2-tone spiral strike indicator?

Started by Martijn, April 04, 2019, 21:29:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn

Gebruikt iemand de 2-tone spiral strike indicator?
Ziet er apart uit... maar volgens de makers  :o zou deze veel minder weerstand hebben bij een aanbeet.
Ik kan me er iets bij voorstellen...

Maar ik twijfel over hinder bij het werpen en bij de rek bij de haak zetten. Ook vraag ik me af of deze variant voldoende opwaartse druk kan uitoefenen om de nimf op diepte te houden.
Mn. voor op stromende heldere watertjes, waar ik langere transparante leaders wil gebruiken, zoek ik nog een goede beetverklikker voor zwaardere nimfen.

Ik gebruik nu:
- bij zwaardere nimfen "gewone foam ovale beetverklikkers" (maar schiet bij mij er nog wel eens vanaf bij lange dunne nylon leaders)
- bij lichte nimfen new-sealand strike indicator

De bio-strike kneedbare beetverklikker vind ik minder prettig werken.
Hebben jullie ervaring met de spiral beetverklikker? Of een idee voor een andere beetverklikker met goed drijfvermogen en die goed te klemmen is op een dunne nylon leader?

JB

Volgens mij is die niet bedoeld om het gewicht van een nymph te dragen, meer als indicator bij bijvoorbeeld Czech-nymphing.
Ik gebruik nu de Air-LOck Strike indicators, zijn wel prijzig maar blijven wel goed zitten.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Mike

Als je deze bedoeld is het idd (zoals JB al aangeeft) een indicator die uitsluitend geschikt is voor de french leader methode.

[attachment id=1 msg=178547]

Dez indicator is niets meer dan een gekleurd stukje nylon.
Je kan deze ook zelf maken door een stukje bicolour om een cilindertje te draaien en deze dan te koken en daarna in te vriezen.
Ze hebben echter, behalve de oppervlakte spanning van t water, geen enkel drijfvermogen.

Voor de manier die jij wilt gebruikte ik voorheen altijd die indicators die lijken op klein snoekdobbertje. Die met de rubbertjes blijven naar mijn idee beter zitten dan de gene met houten stokjes.
Als je echt ver gaat smijten vliegen ze er wel regelmatig af.

Als ik ver ga smijten gebruik ik nu foam vliegjes waar ik ook nog een stukje indicator-eggyarn in bind. De foam vlieg vet ik in met vet en de egg-yarn behandel ik ook nog met siliconen spray. Dat drijft als een mtf maar je kan m niet verschuiven.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

SageX

Ik maak ze zelf.   Schuimrubber draaien met dremel, stukje bezemhaar erdoor en twee silicon tube(jes) op de leader. Laat niet los en makkelijk te wisselen of te verwijderen. tubes blijven boven aan leader.
Dit is GEEN commercie.

Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

JB

Quote from: Beertje on April 05, 2019, 21:58:58
Wat vinden jullie hier van?

Dat materiaal heb ik toevallig afgelopen week besteld om eens uit te testen, maar ook deze zijn voor het zgn european nymphing.
Deze gaan ook geen zware nymph op diepte houden.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Martijn

Bedankt!
Ik ga eens met normale nylon lijn een spiral indicator maken, maar ik denk dat dus een handige indicator is voor zeer specifiek gebruik...
Ik denk dat ik het voorlopig dus maar houd bij mijn foam indicators, alleen kijken of ik wat betere rubberen slangetjes kan vinden om die dingen wat beter op mijn lijn te klemmen.

JB

Quote from: Martijn on April 06, 2019, 13:22:02
Bedankt!
Ik ga eens met normale nylon lijn een spiral indicator maken, maar ik denk dat dus een handige indicator is voor zeer specifiek gebruik...
Ik denk dat ik het voorlopig dus maar houd bij mijn foam indicators, alleen kijken of ik wat betere rubberen slangetjes kan vinden om die dingen wat beter op mijn lijn te klemmen.
Martijn, misschien wat ideetjes...
Voor die spiralindicator zou je amnesia kunnen nemen in geel of rood
Voor dat betere rubberen slangetje misschien, als het in die dikte verkrijgbaar is, topelastiek?
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Martijn

Ha JB, thanks voor de tips.
Ik ga even wat experimenteren en uitproberen!

Joost S.

Met zo een spiraal kan je toch nooit scherp aan slaan lijkt me.

?

Martijn

tja... daar twijfel ik ook over.
Maar volgens de fabrikant :-) zou de vis door deze indicator veel minder weerstand voelen en zou je dus eerder een aanbeet zien, die je anders wellicht zou missen. Geen idee of dat zo is en of dat het scherpe aanslaan (en hierdoor vis missen) een beetje compenseert

Maar inderdaad, ik heb ook wel veel twijfels, maar ik vind het de moeite waard om uit te proberen maar ik verwacht dat het niet het ei van Columbus is  ::blabla::

JB

Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Martijn

Zijn inderdaad ook erg handige beetverklikkers.
Ik vond het principe handig. Ik had zelf zoiets gemaakt met kleine ijzeren leaderringetjes i.c.m. flinke plukken polyjarn en strookjes foam (door de ringetjes heen halen en dan met binddraad net boven de ring samenbinden). Ook nog geprobeerd met rubber ringetjes, maar de ringetjes die ik kon vinden vond ik veel te groot....

Heel snel in hoogte te veranderen, blijft goed zitten, makkelijk te verwijderen. Maar ik vond dat de leader/tip wel een beetje gemarteld werd...



Mike

Quote from: Martijn on April 06, 2019, 20:19:26
...maar ik verwacht dat het niet het ei van Columbus is  ::blabla::

Dat is het iid niet...
Het enige voordeel is dat je m iets beter ziet.
Nadeel is echter dat je setupje sneller in de war raakt en dan zit t ook meteen goed in de war.
Je kunt het beste gewoon 1 stuk bicolour gebruiken. Gewoon precies de 2 kleurtjes in zn geheel tussen je leader en je tippit knopen. Snel, makkelijk en efficient.
Ik pak ook meestal behoorlijk dik. 22/00 ofzo, dan kan je m goed zien...

Hier vang ik een mooie vlagzalm met zo'n indicator...

https://www.instagram.com/p/BttJdAgjql0/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1h7cf533f9r1b
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

Juist Mike, en dat is de enige juiste manier van drag-free vissen, dat lukt je niet met een drijvende indicator. ::goodjob::

JB

De enige keer dat mijn setup met een drijvende indicator in de war zit is als ik kennis gemaakt heb met een boom of struik.
Dragfree vissen is zeker een voordeel van een site-indicator, nadeel is wel dat je beperkt wordt in de afstand waarop je vist en de lengte van je drift.

Maar dat maakt het ook allemaal zo leuk, ieder zijn eigen favoriete systeem.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Mike

Quote from: JB on April 08, 2019, 05:54:14
De enige keer dat mijn setup met een drijvende indicator in de war zit is als ik kennis gemaakt heb met een boom of struik.

Die spiral indicator drijft niet  ;)
Het moment dat je setupje in de war raakt ontstaat meestal wanneer vis los schiet en omdat je vaak met 2 vliegen vist, recht onder je top in ondiep water, schieten deze dan hard omhoog en die spiral zorgt er dan vaak voor dat het door al die krulletjes meteen een bende van ellende is.
Dat probleem heb je bij een rechte sight-indicator veel minder.

Dragfree vissen is zeker een voordeel van een site-indicator, nadeel is wel dat je beperkt wordt in de afstand waarop je vist en de lengte van je drift.

Dat klopt, je vist met deze indicators ook hoofdzakelijk een paar meter voor je voeten. Als je m op meer dan 2 a 3 hengellengtes vist, hangt ie in t water en zie je m niet meer.

Maar dat maakt het ook allemaal zo leuk, ieder zijn eigen favoriete systeem.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER