afstand; smijthengel voor smijtlijn gezocht

Started by sarca2, March 08, 2019, 22:41:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sarca2

ik heb een scientific anglers expert distance #6 lijn op mijn reddington crosswater #6 geprobeerd maar gemerkt dat de hengel niet genoeg body heeft om lekker voorbij de 20 meter te komen en wil proberen om daar toch overheen te komen. voor over een paar maanden op de waal waar ik op een bepaalde plek, vrij ver van de kant, steeds veel grotere vis aan de oppervlakte zag. gaat me dus om afstand.

nu vraag ik me af welke hengel, een #6, dan hoef ik geen andere lijn te kopen, dat wel kan.

ik zie bij reddington dat de crosswater als moderate fast, dus niet als fast wordt geclassificeerd, dus blijkbaar te begrijpen.
van reddington zie ik al snelle hengels: crux, predator, chromer (2 handig) en vice, de laatste de goedkoopste maar nog steeds 300 euro.

vraag is: ik weet nog steeds niet of en hoe dit gaat werken dus wil er niet heel veel geld aan uit geven, zeker niet 300 euro dus wie weet een goedkoper alternatief, of welke hengels dit ook kunnen (zonder te duur te zijn, dus geen sage hengels of zo) dan ga ik gewoon op zoek 2e hands.
::new::

MarcelN

Misschien een rare vraag, maar heb je wel eens iemand anders met jou combinatie laten werpen?
Ik kom op het OVM ook mensen tegen die klagen steen en been en sjouwen meerdere hengels mee,
als ik vervolgens ermee werp constateer ik dat hun set zelfs veel beter presteert dan die van mij :o


JB

Werpt een strakkere hengel dan verder? Of ligt het probleem bij jezelf, linespeed en timing?
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Bone F


Martijn

Blijf ik ook lastig vinden, het is de combinatie die het moet doen (man/hengel/lijn).
Type lijn maakt voor de afstand ook veel uit (lange belly/korte belly). Lengte van de hengel, 9 of 10 ft.
Kocht ik een nieuwe, duurdere lijn die het veel beter "zou moeten doen".... gooide het veel minder lekker en minder ver met mijn hengel....
Proberen is m.i. de enige optie, maar dan wordt marktplaats weer lastig. Dan kom je weer uit bij nieuwe hengels....

Laatste keer dat ik een nieuwe hengel kocht heb ik de hengel voor ik 'm kocht getest met eigen lijn... was voor mij wel een goede test... kan je meteen uitproberen of de hengel bij je eigen werpstijl past... Lijkt mij de enige optie...

Succes!

sarca2

ok, bedankt voor jullie reacties.

ja mijn werptechniek is nog zeer beperkt, in september begonnen met vliegvissen, 2 uurtjes les gehad en daarna wel veel gevist. dus dat zijn terechte opmerkingen.

ik zal nog eens langs gaan bij de werpinstructeur met de genoemde set en dan pas verder kijken. misschien is dat het slimste.
::new::

wh82

Mee eens, ik heb ook een hele slechte werptechniek  ;D
De lijn en de hengel die je hebt zijn prima. Veel oefenen en idd techniek bijschaven.

Bone F

#8
Goed begin is het halve werk, als er in het begin fouten insluipen raak je die moeilijk kwijt. Ik ben ervarings deskundige! (helaas) >:(  ;D

goswit

Heel leuk allemaal ,20 mt is normaal toch een goede afstand .    Stel je voor dat je met een goede hengel en worp 25 mt haal ,dan liggen de vissen gegarandeerd de volgende keer op 27 mt  , denk je dan ook ,wat doe ik verkeerd . :-\ :D
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

sarca2

en ik zou gewoon on-topic reageren als ik me op een forum zou begeven  ;D
::new::

Ochi

#11
Nu zal de halve wereld wel weer over mij heen vallen met aftma's en gewicht maar probeer ook eens een lijnklasse lichter of zwaarder op je hengel als je die hebt?
Ik heb in de loop van de jaren aardig wat hengels en lijnen in mijn verzameling en je zal versteld staan hoe vaak lichter of zwaarder wel goed gooit.
Het interesseerd mij echt geen bal of het klopt of niet met die aftma's, als me lijn er maar uit gaat tot waar de vis zwemt.

Greetz Ochi

Bone F

Tikkie arrogant Sarca allemaal goed bedoeld.

MarcelN

Dat verklaard toch een hoop wat ReneV. hier zegt over die lijn, je hebt je dus laten foppen door de tekst erop, expert distance mits pro-caster, maar dat zetten ze niet erop. Al had expert een lampje kunnen doen branden....

sarca2

nou ok,

ik heb eind van de zomer al heel wat dagen met een #6 gevist en net zo goed gevangen als toen ik heel lang geleden als jochie vrij fanatiek met de vaste stok viste. werpen met de #6 met de andere lijnen (droog en zink) lukt op zich dusdanig met de 15 meter die ik haal, dat ik vang en daar gaat het mij om (ook al ziet het er waarschijnlijk niet uit). en ik weet natuurlijk ook wel dat werpen en presenteren met die andere lijnen een stuk makkelijker is dan met die distancelijn. het is niet dat ik net een #6 en die lijn heb gekocht en nu begin met vliegvissen. ik wil gewoon een nieuw hoofdstuk proberen en vroeg iets over de geschikte hengel daarbij waarbij ik ook niet dik ben gaan doen over mijn werkkunsten en op basis van advies heb aangegeven mijn techniek te gaan bijschaven.

mijn vraag was specifiek en ik snap echt niet wat de opsomming van Rene te maken heeft met mijn vraag en bovendien voor mij een verkeerde toonzetting.

maar goed, ik heb hier veel relevants geleerd op het forum dus wat mij betreft: zand daar over.

::new::

Bone F

En ik snap niet dat je dat niet snapt ;D

wh82

#16
Misschien begint het met weten wat je fout doet, paar vragen:
-Gebruik je je pols of je arm? (Ik heb t verkeerd aangeleerd en gebruik veel te vaak mijn pols)
-Waar stopt je arm voor en achter? (Te ver en je bent je snelheid, momentum en controle kwijt)
-Wat doe je met je lijnhand? (Haulen?)
-Waar ligt de lijn die je wilt werpen? (Verstrikt in de stenen/planten/waterplanten)
-Hoe ziet de loop er uit?
-Hoe land de lijn? (Gestrekt, op een hoopje, met een plons etc.)
-Hoeveel meter lijn kun je in de lucht houden voor je gaat schieten, en hoeveel meter van die 15 is "geschoten"?

Je hebt een lijn waar je een enorm eind van in de lucht kunt houden met die megabelly, daar heb je dan ook wel de skills voor nodig. Het is overigens geen smijtlijn, een smijtlijn zou ik een zware korte belly noemen of een schietkop. Het is een lijn waarmee je bij ideale omstandigheden en met hele goede techniek 30 meter mee werpt, maar niet 1 waar je consistent en met weinig moeite een redelijk verre worp doet. En ja, je lijn is met de hele belly in de lucht behoorlijk zwaar voor een #6. Weinig moeite is de crux, als het met veel moeite lukt om ver te werpen ben je na een uur moe is mijn ervaring.



MarcelN

wh82, ik heb je lijn weer uit de klit gekregen, ik neem hem volgende keer weer mee voor je.

https://www.flysupply.nl/product/2117/27990/Orvis-Practicaster-White/

Scaramouche

Wat Ochi zegt over een klasse hoger of lager is echt de moeite van het uitproberen waard. Ik heb zo'n echte 'smijthengel', een G.Loomis GLX Distance #6 waar ik een tijd met een #6 lijn op heb gevist, en ik was niet echt onder de indruk van de afstand die ik haalde. Wel netjes tussen de 20-25m, maar dat haal ik ook met andere hengels. Toen ik er een #7 lijn opzette werd hij pas echt wakker en ging ik naar de 30m (op een veldje, aan het water is het toch altijd een paar metertjes minder). Die hengel is  een 10 voeter, dat scheelt ook met het in de lucht houden van veel lijn al moet je je tempo er wel op aanpassen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wh82


sarca2

Ok dank voor de reacties!

het is me duidelijk dat mijn techniek tekort schiet vandaar dat ik opnieuw een ochtendje les ga volgen en de instructeur zal dan ook wel aangeven of de hengel geschikt is voor de lijn.

why: goede vragen, ik zoek dit draadje weer eens op na die werples, als ik daarna zelf verder ga oefenen. ik heb dit youtube filmpje bekeken en daarna op een grasveld geprobeerd https://www.youtube.com/watch?v=GnrIb2GglO8

Scaramouche: sloop je de hengel op termijn niet als je met zwaardere lijn tov zijn aftma zoveel geweld er op los laat?
ik heb onlangs een #4 binnen gekregen maar durf daar niet die #6 lijn op te zetten


::new::

Bone F

Op de site van E10 staat wellicht ook nog wat bruikbare info voor je. Ik heb alleen een klein stukkie gekeken dus zie maar.

Scaramouche

Quote from: sarca2 on March 10, 2019, 17:13:13
Scaramouche: sloop je de hengel op termijn niet als je met zwaardere lijn tov zijn aftma zoveel geweld er op los laat?
ik heb onlangs een #4 binnen gekregen maar durf daar niet die #6 lijn op te zetten

Moeilijk daar een eenduidig antwoord op te geven. Met die GLX is het zo dat er wel #6 op de blank staat, maar als je hem dan gaat analyseren aan de hand van het common cents systeem blijkt hij 'gewoon' een  #7 te zijn. Datzelfde zie je met veel hengels van bijvoorbeeld TFO en Sage ook. Nu is dat CC systeem niet heilig maar het geeft wel een indicatie van hoe de blank reageert op belasting met een absoluut gewicht. Voor mijn GLX betekent dat dat die specifieke #7 lijnen die ik er bij gebruik (Airflo 40+ en Vision Kust intermediate) gewoon beter passen dan een klassieke #6. Met mijn zachte Winstonnetje doe ik dat niet.

Maar dan nog, je kunt je werpstijl met een zwaardere lijn ook aanpassen door minder lijn (en dus minder gewicht) in de lucht te houden. De meeste schietkoppen zijn op dat principe gebaseerd: in plaats van 12 meter hou je dan 7 of 8 meter in de lucht en dan haal je je afstand door de lijn te laten schieten. Dat gaat ten koste van je presentatie, maar als je aan het streameren bent luistert dat toch niet zo nauw. Bij een standaardlijn werkt dat principe niet zo goed: als je de helft van je belly nog binnen je ogen hebt, dan levert dat bij het schieten een boel frictie op.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

sarca2

Quote from: Bone F on March 10, 2019, 18:22:39
Op de site van E10 staat wellicht ook nog wat bruikbare info voor je. Ik heb alleen een klein stukkie gekeken dus zie maar.

bedankt, ik heb ze bekeken, nu nog in de praktijk brengen :)
::new::

p.forel

sloop je de hengel op termijn niet als je met zwaardere lijn tov zijn aftma zoveel geweld er op los laat?
ik heb onlangs een #4 binnen gekregen maar durf daar niet die #6 lijn op te zetten

De vraag is sloop je je huidige hengel niet met deze lijn die je er nu op heb
Zolang je de  eerste 30 ft uit de top heb niet
Maar ga je naar veel meer meters neemt het gewicht ook enorm toe

De wedstrijd afstand werpers gooien deze lijn met een aftma 12 tot 14