Hoe lang gaat vliegenlijn mee?

Started by FrancoisCKX, December 21, 2015, 22:39:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrancoisCKX

Nadat de katten mijn te drogen gehangen vliegenlijn plus backing gebruikt hadden voor hun "Kreatief met koord" kwartiertje (zie andere posting) heb ik in elk geval de vliegenlijn weer op orde.

Bij de redding had ik de kans om de lijn eens goed te bekijken en wat zien ik: barstjes en verkleuringen, dat zien ik. Die beschadigingen lopen tot zeker over de helft van de lijn. Conclusie: versleten. Verbaast me wel. Is een middenklasse Orvis Trout lijn, in september 2014 bij Temming gekocht. Is dat normaal, een jaar en drie maanden bij minder dan 1 keer per week alleen in de polder gebruiken?

goswit

Een nieuwe lijn onder een glazenstolp in het donker bewaren gaat zeker 30 jaar mee. :D
Mijn oudste lijn is 20 jaar gebruik 6 weken per jaar de andere lijne ca 15 jaar . Maak ze 2 x per jaar schoon en vet ze in.  Het meest krijgen ze op de duvel als de onderlijn in de koop in de hoofdlijn gaan zitten dan kun je kleine beschadeging krijgen , is te repareren.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Ochi

1 jaar en 3 maanden is echte te weinig voor een merklijn.
Ik zou zeggen bij regelmatig gebruik, af en toe schoonmaken en toch hier een daar wat beschadigingen oplopen een jaar of 4. Doe je hem lekker oppoetsen met dressing en gebruik je netjes een stipmand op de stenen dan misschien wel het dubbele.

wh82

Ik had een lijn van SA die na 6 jaar redelijk intensief gebruik en daarna 15 jaar stilliggen er nog prima aan toe was..

p.forel

Erg verschillend vind ik ene jaren andere na jaar in kliko

Is geen pijl op te trekken vind ik

Denk dat het met visser zelf te maken heeft en het gebruik van de lijn en omstandigheden

Scaramouche

Ik heb tot nu maar 1 lijn  moeten weggooien, maar daarmee heb ik stevig vastgezeten en die moest ik met veel kracht loskrijgen. Hij zag er op dat moment nog goed uit maar na een maandje zag ik veel scheurtjes ontstaan en het drijfvermogen was niet best meer. Ik denk dat ik de mantel van de kern heb losgetrokken op dat moment.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Beertje

Voor het vissen onder Nederlandse omstandigheden waar bij de lijn vaak in het vuil en taken ligt en je er zo af en toe ook op gaat staan, gebruik ik gewoon de lijntjes van A&M kost weinig en werpen goed. Kun je ze elk jaar vervangen. :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

FrancoisCKX


Quote from: Beertje on December 22, 2015, 13:14:38
Voor het vissen onder Nederlandse omstandigheden waar bij de lijn vaak in het vuil en taken ligt en je er zo af en toe ook op gaat staan, gebruik ik gewoon de lijntjes van A&M kost weinig en werpen goed. Kun je ze elk jaar vervangen. :)

Ga ik nu ook maar zo doen. Ik heb op een andere reel de #5 van A&M liggen en die werpt ook prima. Misschien iets minder glad en verfijnd dan de Orvis? Maar voor mijn werpcapaciteiten is ie gewoon prima.