De allereerste keer.....

Started by Jean-Pierre, April 20, 2018, 22:55:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jean-Pierre

Vandaag mijn allereerste vlieg gebonden. Had op marktplaats een vice en wat bindmateriaal kunnen scoren, dus dacht zojuist laat ik eens wat gaan pielen. Moet wel eerlijk zeggen dat ik nog geen bindgaren heb, dus de boel met naaigaren aan elkaar heb geknoopt. Daarnaast had ik nog een oude tube secondelijm liggen en dat werkt ook niet echt prettig. Vind het wel erg leuk om te doen, dus van de week maar even wat "echt" bindmateriaal aan gaan schaffen.

Hoe dan ook, ik ben best tevreden voor de allereerste keer. Al is er natuurlijk nog behoorlijk wat ruimte voor verbetering. Dus alle tips en trics zijn van harte welkom.



En tja, die foto kreeg ik hier niet op een normale manier dus maar even via het fotoalbum van het rvf geplakt.

Groeten JP


HappyFisherman

Het begin is er. Vraag de sponsor ff of ie een pakketje voor je samenstelt, koop je iig geen troep.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Herman

Of dit weekeinde naar de fair om te kijken en kopen...
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Gerrit59

Jammer dat het roofvisseizoen gesloten is. Had je hem kunnen testen....

Gerrit

Jean-Pierre

Mijn vaste hengelsportleverancier is traditional hengelsport in Utrecht, dus met de spullen komt het wel goed.

Op youtube ziet het er allemaal zo makkelijk uit, maar merk dat je binnen no-time een behoorlijke bult materiaal op je haak hebt zitten. Moet ik dan minder materiaal gebruiken of misschien minder wikkelingen? Waarschijnlijk een combinatie van beide  ;D

En aan de voorkant van de haak heb ik nu wel een mooie plek gecreëerd voor de ogen, maar het ziet er niet uit. Jullie hebben daar vast wel een aantal tips voor....

Groeten JP

Jean-Pierre

Quote from: Gerrit59 on April 21, 2018, 09:27:23
Jammer dat het roofvisseizoen gesloten is. Had je hem kunnen testen....

Gerrit

Dat dacht ik gisteren inderdaad ook  :(

FSCHAMP

Quote from: Jean-Pierre on April 21, 2018, 09:33:45
En aan de voorkant van de haak heb ik nu wel een mooie plek gecreëerd voor de ogen, maar het ziet er niet uit. Jullie hebben daar vast wel een aantal tips voor....

Gewoon kleefoogjes aanbrengen en afwerken met Epoxy lijm of Bug Bond of een andere UV resin met UV licht.  Dan ziet het er een stuk beter uit.

Trouwens niet slecht voor een eerste keer en met enkel naaigaren.  Als je garen overal bedekt is behalve aan het haakoog, dan kan je er met bovenstaande werkwijze een bruikbare streamer van maken.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gerrit59

Ik denk dat geen snoek hem daarom in het nieuwe seizoen zal negeren....

Bone F

Ben je al lid van een vv' club? Dat kan je een hoop teleurstelling en verkeerde uitgaven besparen. Met een lidmaatschap heb je dat dan weer zo terug verdiend!

henkverhaar

Quote from: Jean-Pierre on April 20, 2018, 22:55:18Moet wel eerlijk zeggen dat ik nog geen bindgaren heb, dus de boel met naaigaren aan elkaar heb geknoopt.

En wat denk je dat bindgaren is? omgespoeld en opgeleukt (opgewaardeerd - gaat ongeveer 50 maal over de kop) naaigaren - meestal polyester.

Als je handig bent koop je het op klossen van 5000 of 20000 meter en spoel je het zelf over ;-)

Bone F

Nou Henk voor streamers kan dat bruikbaar zijn maar vanaf haakje 14 wordt dat toch wel onhandig. Naaigaren is volgens mij niet te koop in dikte 6/0. En ach hoeveel gebruik je het ik denk als je heel actief bindt een paar klosjes per jaar a € 3/4 ps. Ik denk dat je meer kunt besparen op vliegenhengels door niet van die fancy merken te kopen, tenzij je het hebt en er voor over hebt. Ik zou zeggen "penny wise pounds foolish"!

Jean-Pierre

Quote from: Bone F on April 22, 2018, 23:31:07
Ben je al lid van een vv' club? Dat kan je een hoop teleurstelling en verkeerde uitgaven besparen. Met een lidmaatschap heb je dat dan weer zo terug verdiend!

Nee, ben (nog) geen lid van een vliegvisclub. Aangezien ik totaal geen ervaring heb met vliegbinden is dat misschien wel een overweging waard. Alle kennis die ik nu heb opgedaan is vanuit YouTube gekomen.

oldman

Hoi Jean Pierre . Als je bij Traditional koopt, kan je het beste lid worden van UHV. De Leader is hun vliegvis afdeling. Greets Pieter.

Jean-Pierre

Ben inderdaad al lid van de AUHV, maar nog geen lid van de vliegvisclub de leader. Zal eens op de website kijken van de auhv voor wat informatie.

henkverhaar

Quote from: Bone F on April 23, 2018, 16:00:33Naaigaren is volgens mij niet te koop in dikte 6/0.

UNI thread is Gütermann Skala; 240 is 6/0, 360 is 8/0. En ik verdenk Veevus ervan om Amann Serafil te zijn. Beide zijn polyester, en beide zijn in veel verschillende diktes verkrijgbaar, tot een dtex van 70. 'Nadeel' van Serafil is dat de dunste versies dubbeldraads zijn. Te koop op klossen van 5000 of 20000 meter, voor nog geen tientje per klos.

QuoteEn ach hoeveel gebruik je het ik denk als je heel actief bindt een paar klosjes per jaar a € 3/4 ps. Ik denk dat je meer kunt besparen op vliegenhengels door niet van die fancy merken te kopen, tenzij je het hebt en er voor over hebt. Ik zou zeggen "penny wise pounds foolish"!

Dat het niet voor iedereen _zinvol_ is om met naaigaren aan de slag te gaan is evident. Maar penny wise, pound foolish gaat hierbij volgens mij toch niet op. Overigens was mijn opmerking voornamelijk bedoeld om aan te geven dat er niks fundamenteel mis is om naaigaren te gebruiken in plaats van 'speciaal' bindgaren - dat immers ook gewoon uit de naaigarensfabriek komt...

Jean-Pierre

Gisteren kon ik het niet laten om de streamer heel even uit te proberen :-[

Na een viertal worpen duikt er een snoek vol bovenop, maar (helaas of gelukkig) schoot de haak los. Hierna ingepakt en de streamer is goedgekeurd!

Jean-Pierre

Al weer enige tijd geleden ben ik begonnen met het binden van streamers en post voor de geïnteresseerde nog even wat foto´s.

https://photos.app.goo.gl/iBNGZTeBFsgxRQYd9
https://photos.app.goo.gl/i7QjKnKaoAyVSonP7

Groeten JP

Scaramouche

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

MartinT

Vangerig...
Volgens mijn komen die ook op het RVF langs JP[emoji6]

Jean-Pierre

Quote from: MartinT on June 13, 2018, 17:54:03
Vangerig...
Volgens mijn komen die ook op het RVF langs JP[emoji6]

Hahaha, ja klopt inderdaad. Ik heb op de geel/groene streamer al 11 snoeken gevangen.

Jean-Pierre

Zo, mijn eerste streamer heeft eind april het levenslicht gezien. Afgelopen week onderstaande streamer gebonden. Er zit progressie in al zeg ik het zelf :P



Tips en trics zijn uiteraard nog steeds welkom!

JB

[quote
Zo, mijn eerste streamer heeft eind april het levenslicht gezien. Afgelopen week onderstaande streamer gebonden. Er zit progressie in al zeg ik het zelf :P

Tips en trics zijn uiteraard nog steeds welkom!
[/quote]
Ziet er zeker een stuk beter uit  ::goodjob::
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

FSCHAMP

#22
Deze ziet er inderdaad zeer goed uit. Wat gebruik je voor de staart? Dit is een mooi staart materiaal.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

JB

https://smartlures.nl/prodcut-category/flytying-marterials/mangums-tails/
Misschien zelf een stift hanteren voor de strepen. Ik heb ze nog niet met strepen gevonden  :(
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Jean-Pierre

Quote from: JB on November 11, 2018, 14:56:06
https://smartlures.nl/prodcut-category/flytying-marterials/mangums-tails/
Misschien zelf een stift hanteren voor de strepen. Ik heb ze nog niet met strepen gevonden  :(

Dat zijn inderdaad de staarten welke ik gebruik, en de strepen worden er ook met een watervaste stift opgezet.