Einde vliegvissen Duitsland?

Started by loekb, June 08, 2014, 09:05:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

loekb

Na 15 jaar gevist te hebben in al die mooie rivieren in het eifelgebergte en sauerland heb ik besloten dat de afgelopen week de laatste keer is geweest.
Heel langzaam hebben we de vangsten zien afnemen en nu is het echt een dieptepunt. OK heb nog wel wat gevangen in de Lenne maar de moeite die je er voor moet doen. Stijgende vissen zijn een zeldzaamheid en als je er 1 ziet dan blijf je net zo lang peuteren tot je m hebt. Ja, de alscholvers hebben daar waarschijnlijk flink huisgehouden, de hele grote van rond de 40 cm kunnen ze niet pakken dus je vangt of een enkele grote of hele kleintjes van 15 cm. Alles daar tussenin is weg, niets gezien in 3 dagen intensief vissen. Geen vlagzalmen meer, geen regenbogen, geen kopvoorn. Heb vaak over mooie gladde stukken water uit staan kijken soms wel een half uur lang zonder dat je ook maar een kringetje in het water zag en nee, ze zaten ook niet dieper, werkelijk van alles geprobeerd maar het resultaat was nihil. Heb in 3 dagen hooguit 15 visjes gevangen waarvan 3 grote en de rest hele kleintjes. Heel jammer, het zijn mooie locaties die je in een paar uurtjes rijden kan bereiken, zou niet weten waar ik nu naar toe moet. Nou, ga gelukkig in de zomervakantie naar Noorwegen, daar zal het nog wel lukken. Vaarwel mooie plekjes in Duitsland, mij zullen jullie niet meer zien.

jan114

Jammer dat je er zo over denkt maar ieder zijn mening, je kan het ook eens proberen op de aar ook in sauerland daar komen nog goede berichten weg.

Mike

#2
Quote from: loekb on June 08, 2014, 09:05:12
de hele grote van rond de 40 cm kunnen ze niet pakken

Van de week was ik een dagje op de Bleek.
We zagen daaar een aalscholver met een forel boven komen van dik boven de 40 cm.
Dat beest was er ff een paar minuten flink mee aant worstelen maar mooi dat ie m op een bepaald moment zo naar binnen liet glijden :o

Er zijn hier en daar nog best wel riviertjes te vinden met een redelijk visbestand maar voor een hoop river keepers is het vaak een financiele strop om telkens het visbestand op peil te houden.
Natuurlijke bestanden zullen het zeker steeds moeilijker krijgen en uiteindelijk tot het verleden behoren als dat zo doorgaat.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

RiverHunter

Ben in Monchau geweest maar daar heb ik toch het water zien leven van de vis<))>>{ ???
'' Eventually, all things merge into One, and A River was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. Some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words and some of the words are theirs.

I am hauted by waters.'' -Norman Maclean-

sexyloops

Gelukkig weet je nog weinig vis te vinden 
weer een visser minder   bleven er maar meer weg  des te simpeler wordt het verkrijgen van vergunning

ik merk maar weinig verschil met jaren geleden  maar ik kan dan ook niet vissen

Bone F

Quote from: sexyloops on June 08, 2014, 12:42:14
Gelukkig weet je nog weinig vis te vinden 
weer een visser minder   bleven er maar meer weg  des te simpeler wordt het verkrijgen van vergunning

ik merk maar weinig verschil met jaren geleden  maar ik kan dan ook niet vissen

Beetje raar wel deze reactie??????????
mvrgrtn Frans

gijsie20

#6
Nou ja...volgens mij zijn er toch zat rivieren te vinden in Duitsland waar je leuk kan vangen! Ik heb afgelopen jaar met mn broer 2 dagen in Duitsland op voor ons een onbekende rivier gevist en samen 42 bruine forellen gevangen in allerlei formaat, van vinger tot 40 cm, met name veel rond 25-35 cm.
Wellicht is het niet allemaal meer zoals "vroeger", maar dat geldt voor meer landen en rivieren.

Hoe dat met aalscholvers zit weet ik niet...wordt altijd makkelijk naar gewezen als oorzaak, maar ik kom veel in Belgie...en heb daar werkelijk nog nooit een aalscholver aangetroffen tijdens het vissen? Maar ook daar zijn de vangsten minder dan pak em beet 15 jaar geleden, mn vlagzalm. Maar goed dat geeft mij niet minder plezier, en vang mn visjes wel.

Twan

Quote from: Mike on June 08, 2014, 11:58:39
Van de week was ik een dagje op de Bleek.
We zagen daaar een aalscholver met een forel boven komen van dik boven de 40 cm.
Dat beest was er ff een paar minuten flink mee aant worstelen maar mooi dat ie m op een bepaald moment zo naar binnen liet glijden :o

Er zijn hier en daar nog best wel riviertjes te vinden met een redelijk visbestand maar voor een hoop river keepers is het vaak een financiele strop om telkens het visbestand op peil te houden.
Natuurlijke bestanden zullen het zeker steeds moeilijker krijgen en uiteindelijk tot het verleden behoren als dat zo doorgaat.

40 cm die pakken ze wel. Paar weken geleden ook een aalscholver aan het werk gezien op de ronde bleek en na 1 duik kwam die aalscholver ook boven met een vis van +/- 50 cm. Hij had er moeite mee om de forel naar binnen te krijgen, maar op een gegeven moment had hij zijn keel goed staan en gleed de grote forel moeiteloos naar binnen.  :'(

sexyloops

misschien beetje raar frans 

maar mensen die al in de eerste posting klaagzang doen vind ik de moeite niet waard om gewoon op te reageren

en als ik eerlijk ben mogen er best wat minder vissers naar duitsland af reizen

maurice

Marten leuk filmpje, zie een paar bekende staan in je filmpje,
man met zwarte broek en bruine jasje, Willem en nog een limbo
::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

ben het wel met je eens LoekB, momenten dat er gevangen word is als er vis word losgelaten.
helaas zie je nog steeds mensen met vissen aan de broek lopen voor een maaltijd :'(
deze keer ook weer 3 duitsers met visjes van max 20 cm dat werkt ook niet mee. ::wtf::
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Raymond

Ik ga nog altijd graag naar Duitsland. Soms zit het mee en vang ik lekker, soms zit het tegen en vang ik weinig. Het rivierbeheer is er in ieder geval nog altijd beter dan bijvoorbeeld in België waar het vaak echt dramatisch is (uitzonderingen daargelaten waar je dan ook bijna niet aan een vergunning kunt komen). Vliegvissen is voor mij genieten in de meest brede zin van het woord en daar hoort ook prettig gezelschap en eten en drinken bij. En waar kan je dit beter dan in Duitsland, de mensen zijn er vriendelijk en gastvrij en het eten is smakelijk en betaalbaar. En uiteraard zou ik ook liever naar Slovenië, Zweden, Noorwegen, IJsland en BC gaan..., maar ja..., dat ligt allemaal niet zo heel erg in de buurt en ook niet altijd binnen het budget. Dus...
::wtf::

Plantje

Leuk filmpje Marten! Doet me denken aan foto's van mezelf toen ik een jaar of 5-6 was en in Luxemburg op vakantie ging.

Er zal echt wel het één en ander veranderd zijn. En ik weet dat Aalscholvers in ieder geval de Lenne behoorlijk uitgekamd hebben. Beleid voor dit soort zaken is belangrijk. En in Nederland moeten we op gaan letten niet achter de feiten aan te gaan lopen!

Hans-oet-remunj

Quote from: Plantje on June 10, 2014, 13:38:46
Er zal echt wel het één en ander veranderd zijn.

Echt wel...

Waar ik 20 jaar geleden met 2 vingers in de neus regelmatig 100 vlagzalmen op een dag ving, ben ik nu blij met een paar visjes...   :'(

maurice

Quote from: Cornico on June 09, 2014, 13:55:52
Wellicht daarom even voor de goede orde:
De forellen die op het filmpje in de rooktonnen hangen zijn regenbogen die door een aantal vissers gevangen waren tijdens een tripje dat door Roger was georganiseerd voor de campinggasten naar een forellenpfuff in de buurt.

ging me ook niet om jou filmpje hoor, maar meer dat men de minimum maat nietkan inschatten.
Roger hanteert voor de camping gasten een catch & Release  visje dood maken weg van de camping.

denk zowiezo wel als men tol moet gaan betalen op de Duits snelwegen er minder dagjes mensen zullen komen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Troutbuster

Broeders!!

Onder het motto van "vroegah was alles betah" (ik was vroeger zelf ook een stuk beter!) is er idd veel veranderd maar....

Het is nog steeds goed toeven bij onze oosterburen hoor!

Wat dat betreft sluit ik me volldig aan bij Raymond zijn betoog!

OK, de grote aantallen zijn (vaak) niet meer haalbaar, maar het is nog steeds een prima visserij en de natuur is nagenoeg onveranderd wat betreft de omgeving, de rust en de schoonheid.

Neem daarbij het lekkere eten en drinken, de zeer goed betaalbare hotelletjes met een prima gastvrijheid dan hoor je mij niet klagen!

En....

Er zijn nog wel redelijk ongerepte pareltjes te vinden als je, je best ervoor doet

Zo kwam ik aan paar jaar geleden achter het stekje bij Grafendhron (of niet Ray?) en daar is het volledig "naturbelassen" , ongerept, geen uitzetterij, geen gemaaide kanten, geen massatoerisme, maar wel prachtige natuur, woest, soms erg woest en een schitterende visserij op wilde beekforel.
Weinig horeca (geen massa tourisme dus..) maar wat er zit is top, en... erg goed betaalbaar!

Duitsland en vliegvissen?? ik zeg volmondig ja....!!!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


maurice

Quote from: Troutbuster on June 10, 2014, 14:47:23


Zo kwam ik aan paar jaar geleden achter het stekje bij Grafendhron (of niet Ray?) en daar is het volledig "naturbelassen" , ongerept, geen uitzetterij, geen gemaaide kanten, geen massatoerisme, maar wel prachtige natuur, woest, soms erg woest en een schitterende visserij op wilde beekforel.
Weinig horeca (geen massa tourisme dus..) maar wat er zit is top, en... erg goed betaalbaar!


Gr

Jan

is idd mooi stuk ;)
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Raymond

Inderdaad Jan, Gräfendhron is een pareltje!!!
::wtf::

Satch

#18
Ik was afgelopen weekend een paar dagen in Marsberg aan de Diemel (en een keer wat verderop te Warburg). Ving er 20 vissen in 5 sessies van max 2uur. Van klein tot 30cm en welgeteld 1 vlagzalm. Qua aanbeten hadden het er zo 30 kunnen zijn. Ben nog niet ervaren genoeg om alles te landen, maar vond het een leuke vangst. De oevers waren alleen wel zeer overwoekerd en er lagen ook veel van die groene onderwater slierten. Leuke schaduw en voedsel bron voor de vissen maar lastig te bevissen. In de dagen dat ik er was ben ik niet een enkele andere visser tegen gekomen. Volgens mij hadden de lokale visclubs het vissen met de blinker aardig aan banden gelegd. Anders vis je die rivier ook zo leeg.





En de andere voordelen kloppen nog steeds: prima hotels, grote porties eten en fijne biertjes voor weinagh!

Plantje

Goed om te horen! Hopelijk volgende keer voor jou wat meer vissen aan de vlieg!

Kruijff

Quote from: loekb on June 08, 2014, 09:05:12
Na 15 jaar gevist te hebben in al die mooie rivieren in het eifelgebergte en sauerland heb ik besloten dat de afgelopen week de laatste keer is geweest.
Heel langzaam hebben we de vangsten zien afnemen en nu is het echt een dieptepunt. OK heb nog wel wat gevangen in de Lenne maar de moeite die je er voor moet doen. Stijgende vissen zijn een zeldzaamheid en als je er 1 ziet dan blijf je net zo lang peuteren tot je m hebt. Ja, de alscholvers hebben daar waarschijnlijk flink huisgehouden, de hele grote van rond de 40 cm kunnen ze niet pakken dus je vangt of een enkele grote of hele kleintjes van 15 cm. Alles daar tussenin is weg, niets gezien in 3 dagen intensief vissen. Geen vlagzalmen meer, geen regenbogen, geen kopvoorn. Heb vaak over mooie gladde stukken water uit staan kijken soms wel een half uur lang zonder dat je ook maar een kringetje in het water zag en nee, ze zaten ook niet dieper, werkelijk van alles geprobeerd maar het resultaat was nihil. Heb in 3 dagen hooguit 15 visjes gevangen waarvan 3 grote en de rest hele kleintjes. Heel jammer, het zijn mooie locaties die je in een paar uurtjes rijden kan bereiken, zou niet weten waar ik nu naar toe moet. Nou, ga gelukkig in de zomervakantie naar Noorwegen, daar zal het nog wel lukken. Vaarwel mooie plekjes in Duitsland, mij zullen jullie niet meer zien.

Goed idee, waren er maar meer die dit deden. Blijven wij gewoon genieten van de prachtige rivieren en mooie vangsten daar...
Gr Ed

pepertje

Ja, vliegvissen in duitsland is helemaal het einde
vliegvissen is mooi en leuk iedereen doet het op zijn manier.
vissen is leuk maar moet geen verplichting worden ;)

FSCHAMP

 ::agree:: ::agree::

Ik heb me dit jaar er al vreselijk goed geamuseerd, zie Zwarte Woud
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

eric de vliegvisser

Heeft er wel eens iemand bij stil gestaan dat drie dagen vissen niet altijd spectaculaire aantallen oplevert.
Ben zelf ook op de Lenne Ronkhausen geweest in eerste week juni / laatste week mei
22 stuks gevangen in verschillende maten, grootste was 68cm.
Tweede ergens anders geweest.
Derde dag Lenne niks gevangen
Vierde dag Lenne saalhausen  6 stuks
Weer werd beter geen regen maar zon veel stijgende vissen maar pakten alleen mei vlieg water lag er vol mee dus op het moment van weinig natuurlijke voeding het meeste gevangen.

Wel is het zo dat in de dichtstbijzijnde Duitsland rivier(beekje) de aa Ramsdorp grote problemen zijn ontstaan door watervervuiling z'n 98% van de vissen daar gestorven erg jammer want daar zwommen ook leuke exemplaren rond duurt nu weer zes jaar voor dat het weer op orde is





[attachment deleted by admin]