Vliegvissen op forel in Lauwersmeer

Started by Franky Boy, March 26, 2016, 12:05:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

Quote from: Plantje on May 20, 2016, 07:47:24
In dit soort discussies komt het er uiteindelijk altijd op neer dat je beter helemaal niet kunt vissen. Dat is pas écht goed voor de vis!

Haha Plantje, daar heb je een punt maar zo zijn er inderdaad zoveel dingen die een mens beter niet kan doen in het belang van het milieu(aurorijden, vliegreizen etc.)
Maar om even over de kritiek van Hans over de visfoto terug te komen.
Overbodig om zoiets op het forum te deponeren vind ik. Menno kennende weet ik dat hij zich om het welzijn van de vis bekommerd. Op de foto zie je dat de forel grotendeels op het  NATTE visvriendelijke schepnet ligt, dus ja wat is het probleem?
Ik heb veel meer moeite met mensen die een vis heeeeeeel lang uit het water houden tbv een filmpje.(soms enkele minuten!!!!!) Let maar eens op de tijd die mooi meetikt onder de films die men plaatst. Een foto is even een snelle opname maar voor de film wordt de vis vaak meerdere keren uit het water getild, de camera moet zoals je vaak ziet minstens enkele keren langzaam langs de vis gaan etc. Dat is pas visonvriendelijk!

Hans-oet-remunj

Quote from: Plantje on May 20, 2016, 07:47:24
In dit soort discussies komt het er uiteindelijk altijd op neer dat je beter helemaal niet kunt vissen. Dat is pas écht goed voor de vis!

Inderdaad, dat zou ook een aanpak kunnen zijn. Dit doen ze bv in Noorwegen op rivieren die gyro vrij worden gemaakt.  Eerst 'ontsmetten', dan herbevolken + minimaal 5 jaar visverbod, daarna weer mogelijkheden tot vissen, vaak dan wel met wat extra beschermende regelgeving,  Dit kun je niet 1 op 1 vergelijken met Lauwersmeer, maar het laat wel eea zien.  Muv een evt 'opstart PR argument' is het 'niet vangen' en 'al helemaal niet op het droge  fotograferen' vanuit een bepaalde optiek idd beter.  Als de vis al bij de paaigronden kan tenminste.

Maar goed, bij lauwersmeer is bewust voor een andere aanpak gekozen, een combi van vissen en herintroduceren. Verder prima, maar het lijkt me wel handig als er ook oog blijft voor evt herintroductie doelstellingen.  Althans, als die serieus zijn.  En zo te zien/horen zou ik die doelstellingen maar serieus nemen, want het lijkt erop dat het project wel degelijk potentie heeft.    Ik wens het project overigens echt niets dan heel veel succes toe.   ;)

Waarom ik iets roep ?

Ik was hier 2 dagen geleden bij de bovenloop vd eifelrur. Niet om te vissen, maar om te wandelen en fotograferen langs de waterkant.  Genieten van de omgeving zonder dat gedoe rond die vergunningen. Mij viel toen op dat er her en der best wel wat dode forellen in het water lagen.  Ik gok dat het hengelsport schade was.  Van iemand die wellicht overenthousiast al dan niet bewust iets 'bijna goed deed'.  Vandaar dat ik het toch even wilde aanstippen, gezien de prille fase van het Lauwersmeer project. 
















Plantje

Goed toegelicht. Ik vind ook dat we elkaar met goed fatsoen op misstanden mogen aanspreken. En ook suggesties geven van hoe iets nog beter kan moet natuurlijk kunnen. Zolang we het maar netjes houden.

(Overigens had ik dit ook in blauw en italics kunnen doen, want het is ook wel een moderator uitspraak :) )

Menno_siemensma

Dat maakt een en ander duidelijk, ik snap ook wel dat men wil dat dit project slaagt en de vis goed wordt behandeld, ikzelf ben ook absoluut een van die mensen.

Echter als je de gevangen aantallen vs de uitgezette aantallen zet, valt het allemaal ruimschoots mee mocht *theoretisch* alle gevangen vissen doodgaan. (dit even buiten de beroeps en snoekbaars panvissers die ongetwijfeld een paar van zullen zijn die geen problemen hebben die vissen mee te nemen.)

Ik heb er nu 14 gevangen, de meeste op 2 na in het water onthaakt en na een snelle foto weer teruggezet. kijkende naar onze club van ongeveer 25 actieve leden en die even als graadmeter gebruikt van de gemiddelde visser die daar heeft gevist, heeft het merendeel onder de 4 vissen gevangen, veel helemaal niks. Volgens mij had Jan Kamman, bekend van het zeeforelproject er ook iets van 14 gevangen totaal, maar weet ik niet 100% zeker.
 
Laat het ruim genomen zijn dat er 100 vissen gevangen zouden zijn door vliegvissers of sportvissers aldaar en dan vanuitgaande dat die het allemaal niet zouden overleven, dan zou er nog steeds 1900 forel rondzwemmen. Nogmaals afgezien van andere (beroeps)vissers, want er wordt stevig gevist met fuiken en boten op lauwersmeer, helaas.
De kans is vrij groot dat de forel het  gevangen worden prima overleeft, gezien dat 99% wadend wordt gevangen en in het water wordt onthaakt.

Iedereen bij onze vereniging is enthousiast over het project maar daarbij ook een beetje bevreemd dat er toch vrij weinig samenwerking en informatie uitwisseling is geweest met de andere noord Nederlandse (vlieg)visverenigingen. Wellicht bewust om geen stormloop op de vis in het Lauwersmeer te creëren, maar dan had dat filmpje van Jan ook niet online gemoeten, want daar begon het allemaal mee wat de (mooie) visserij op forel in Lauwersmeer voor veel van ons betreft.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Hans-oet-remunj

Quote from: Menno_siemensma on May 20, 2016, 12:58:10
gezien dat 99% wadend wordt gevangen en in het water wordt onthaakt.

Inderdaad, als dat de norm is, dan stemt het hoopvol  ;)

goswit

Ondanks alle goede bedoelingen wordt ik zo moe van dit soort onderwerpen. 

Pietje loopt te wandelen en ziet dode vissen drijven , dat is zonde -zielig - jammer ,   en denkt dat hebben dus de  vissers gedaan !
Zonder enig onderzoek komt hij/zij tot deze conclusie.  Kan het geen ander oorzaak hebben ?  , bv een snoek heeft achter de vissen aan gezeten zodat deze beschadigt zijn door stenen of takken ?.  Altijd krijgen vissers de schuld.   Ik vis voor mijn plezier en de vissen moeten meedoen of ze willen of niet , ik denk dat de echte  (vlieg ) vissers het goed met de vissen en natuur voorhebben en voorzichtig en netjes behandeld.
Wat dacht je van het waden dat mag dan wel, waarom ????  mijn mening is met waden dat je de onderwaterwereld ook ernstig beschadigd ,insecten, planten etc. daar hoor ik nooit iemand over.
Voreige week een stuk gelezen over de Bodensee ,allle vissen gaan dood of zijn broodmager , waarom ?  Het water is zeer helder en schoon ,zodat algen   planten en  insecten ,etc er niet meer kunnen leven . Er wordt totaal niets meer geloost in de aanvoer zodat er geen voedsel meer is .
Ja we moeten zuinig zijn op de natuur . Afgelopen week hebben ze weer planten ontdekt die uitgestorven waren , en niets veranderd aan de natuur.

Misschien scherp geschreven , maar is niet de bedoeling iemand te beledigen .
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Hans-oet-remunj

mooi, zo te horen zijn er heel wat deskundigen en betrokkenen in vliegvisland.  Dat komt goed uit, dan kan de vismigratiedag die morgen plaatsvindt veel belangstellende  bezoekers verwachten ! 

Nog beter zelfs, morgen gaan hordes enthousiaste vrijwilligers zich vast en zeker aanmelden om in de toekomst een bijdrage te kunnen leveren aan dit soort projecten  8)

Niet alleen maar nemen, maar ook wat geven zeg ik maar ...  :)


Menno_siemensma

Verder niemand daar nog heen geweest? Ik had toch verwacht na de algemene ledenvergadering van de federatie dat er wel wat meer mensen een poging zouden wagen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Plantje

Pfff... geen tijd, geen tijd... Denk goed na voordat je ooit aan kinderen begint! :D Er gaat een hele tijd van "papa minder vissen" overheen voordat ze zo ver zijn dat ze zelf kunnen en willen vissen! ;)

Floor

Quote from: Plantje on June 13, 2016, 09:50:35
Pfff... geen tijd, geen tijd... Denk goed na voordat je ooit aan kinderen begint! :D Er gaat een hele tijd van "papa minder vissen" overheen voordat ze zo ver zijn dat ze zelf kunnen en willen vissen! ;)

Straks blijkt die kleine opeens een karpervisser (campeerder) te zijn... 😳
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Menno_siemensma

Quote from: Plantje on June 13, 2016, 09:50:35
Pfff... geen tijd, geen tijd... Denk goed na voordat je ooit aan kinderen begint! :D Er gaat een hele tijd van "papa minder vissen" overheen voordat ze zo ver zijn dat ze zelf kunnen en willen vissen! ;)
Net als Peter bas broekxs doet, kind achterop de rug en vissen maarr :P
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Plantje

Quote from: Floor on June 13, 2016, 10:11:57
Straks blijkt die kleine opeens een karpervisser (campeerder) te zijn... 😳
Óf kamperen óf vissen...

Ze vindt vissen al hartstikke leuk (bijna 5 nu), maar vliegvissen is nog wat lastig. En geduld opbrengen voor de vaste stok is ook moeilijk. Gelukkig is er met wat brood onder een dobbertje al snel meer voorn gevangen dan met de vlieg pal er naast ;)

goswit

Hahahaha   Plantje , doet mij aan vroeger denken .      Kleine 15 mnd oud voor op de fiets met zo`n antiek kinderzitje ,mandje je van mobliletje er voor op hondje er in en fietsen van de westertoren naar de bosbaan . fietstas vol en vissen . even dutje doen touwom middel van de kleine en vastbinden aan mijn voet , je weet maar nooit .  Pracht tijd niks geen luxe alleen maar plezier .  Maar ze is geen visser geworden. Mijn zoon op zijn 4 verjaardag bamboe hengeltje en die vist nog steeds alleen verrekte lui , karpervisser met alle luxe.    ;D
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Menno_siemensma

Morgen maar eens kijken wat er op dit moment rondzwemt in lauwersmeer. Hopelijk is niet alles begroeid en zwemt er nog wat salmonide achtigs rond  ;D en zo niet dan maar hopen op winde of snoekbaars óf eens bij de spuisluizen kijken wat gezien het weer denk ik een betere gok is.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Plantje


Wilco

Quote from: Menno_siemensma on June 29, 2016, 17:31:28
Morgen maar eens kijken wat er op dit moment rondzwemt in lauwersmeer. Hopelijk is niet alles begroeid en zwemt er nog wat salmonide achtigs rond  ;D en zo niet dan maar hopen op winde of snoekbaars óf eens bij de spuisluizen kijken wat gezien het weer denk ik een betere gok is.

Gisteren heb ik bij dat bekende sluisje een broodje gegeten met het uitzicht op het water en enkele vissen hebben een luchtduik gemaakt. Dat was geen brasem of snoekbaar dat weet ik wel.

Menno_siemensma

Quote from: Wilco on June 29, 2016, 22:51:50
Gisteren heb ik bij dat bekende sluisje een broodje gegeten met het uitzicht op het water en enkele vissen hebben een luchtduik gemaakt. Dat was geen brasem of snoekbaar dat weet ik wel.
Das mooi, maar het wordt dan toch zondag, ik zie het voor vandaag niet gebeuren. Te veel wind en te weinig tijd door andere zaken maakt het de rit niet waard.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Menno_siemensma

#142
http://www.rijksoverheid.nl/natura2000
directe link: http://www.synbiosys.alterra.nl/natura2000/documenten/gebieden/008/beheerplan/8_lauwersmeer_definitief%20beheerplan.pdf

Enigszins gekoppeld aan het forel project en natuurlijk de beroepsvisserij, is het beheerplan voor lauwersmeer vastgesteld. Mocht men dit interessant vinden te lezen, zie de 2de link. Men kan ook nog in beroep gaan als je het er niet mee eens bent. :)
voornaamste probleem is de constante waterstand, gekoppeld aan de daardoor ontstane verruiging en verslechtering van de rietkragen. Kortom, die sluizen moeten vaker open zodat die waterstand wisselt, een beetje zoals bij de grote rivieren ook het geval kan zijn.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Dedada

Iemand nog recente ervaringen met vissen op forel in het Lauwersmeer?

Menno_siemensma

Ik niet, water was de laatste keer, maandje geleden aan de oostkant volgeblazen met kleine stukjes wier waardoor vissen vrijwel onmogelijk was met de vlieg. De schijnen er nog wel een keer gespot te zijn springend, maar ik heb toen weinig gezien.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Menno_siemensma

#145
Er is recentelijk weer een uitzetting geweest in verband dat de uitzetting begin dit jaar niet volledige aantal was.  Deze keer ook zeker een stuk betere kwaliteit, begin dit jaar was gemiddeld kleinere en minder mooie vis. Ik ben 2 x geweest en beide keren wat kunnen vangen, al valt het niet mee door de immer aanwezige wind en relatief lage aantallen vissen.


54cm om te starten is nooit slecht, mooie aanbeet en sterke en gave vis.


Buck brown, wel wat kleiner maar ook op zicht kunnen haken.


Uiteraard zwemmen ze allemaal weer vrolijk rond.


Weer een mooie 50plusser, weer totaal anders gekleurd.


Dag 2 de enige vis.

Het blijven natuurlijk uitzetters met wat lichte beschadigde vinnen hier en daar maar ik heb ze al echt zien jagen op de stekelbaarsjes tegen de kant, mooie bijvangst was een nieuw PR winde van 58cm die er kneiterhard opklapte tussendoor. helaas geen foto van, deze oude dame was zo slim om snel het net uit te springen.
Als je gaat verwacht niet veel te vangen,  ik ving de eerste keer 4 forel en een winde in een tijdsbestek van ongeveer 1,5 uur waarvoor ik eerst 4 uur niks ving en na die periode ook niks meer. De tweede dag was de wind nog veel harder, windkracht 5-6, van 9 tot 16:00 niks gevangen, geen vis gezien, troebel water. Wel zakte het water opvallend snel 30cm van 13:00 tot 16:00 ongeveer, dus ze waren flink aan het spuien. Dat zorgde ook voor ondieper en daarmee beter zichtbare bodem en kon ik een vlak langs het riet zien zwemmen. Zonder dit feit had ik ook die dag waarschijnlijk weinig gevangen. Al met al weer leuke actie en dat op een half uurtje rijden van mijn huis :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Plantje

Super vet, Menno!

Het idee van die uitzet is toch dat ze op den duur de beken optrekken en dat er een bestand aan forellen komt of niet? Of is dat enkel voor de kleinere vissen die in de beken uitgezet zijn?

MartinT

#147
Mooie vangsten Menno

Menno_siemensma

Quote from: Plantje on October 19, 2017, 11:30:26
Super vet, Menno!

Het idee van die uitzet is toch dat ze op den duur de beken optrekken en dat er een bestand aan forellen komt of niet? Of is dat enkel voor de kleinere vissen die in de beken uitgezet zijn?
Nee deze vissen zijn meer voor de vangsten nu, een indicatie van hoe het kan worden al kan er zeker wel een aantal blijven hangen in lauwersmeer als meerforel. De vissen die daadwerkelijk terug moeten keren zijn als fry uitgezet van paar cm in de beken, daar zijn ze nu cm of 20 geworden (als het goed is) en zouden richting zee moeten gaan, om daar te groeien en paairijp zouden terugkeren naar dezelfde beken om een bestand op te bouwen.

Wie weet blijven er ook een paar van die forellen van de uitzetting hangen en bouwen ze een bestand op van zichzelf maar die kans is erg klein gok ik.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Plantje

Toch gaaf! (En bedankt voor de toelichting)