reglementen ivm periodes voor forel etc

Started by DavidS, August 26, 2015, 10:26:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DavidS

Ik keek wat rond op maisondelapeche.be en daar staat dat forel mag gevist worden van 3de zaterdag van maart tot 30 september. Bedoelen ze daarmee dat je hem niet mag meenemen, want, stel dat ik na 1 oktober ga vissen op baars of brasem en er hangt een forel aan mijn lijn: wat dan? (het is wel mijn bedoeling om ELKE vis terug te zetten C&R dus)

BV

David,

Dat klopt, je mag de per ongeluk gevangen forel dan niet mee nemen en moet hem asap terug zetten.
Dit zijn regels van de overheid en :
-Daarnaast moet je ook nog kijken naar lokale regels opgelegd door de lokale pacher of eigenaar van het water (of je anders wel forel mag mee nemen etc)
-En vaak is het zo dat Maisondelapeche ook de effectieve sluiting van het water opnoemt : zo mag je bv op veel rivieren niet meer vissen vanaf 1 oktober.
Op de Ambleve stroomafaarts van Remouhamps mag het tegenwoordig wel tot 31 december , maar de gevangen vis moet dan terug gezet worden.

gijsie20

#2
Quote from: DavidS on August 26, 2015, 10:26:02
Ik keek wat rond op maisondelapeche.be en daar staat dat forel mag gevist worden van 3de zaterdag van maart tot 30 september. Bedoelen ze daarmee dat je hem niet mag meenemen, want, stel dat ik na 1 oktober ga vissen op baars of brasem en er hangt een forel aan mijn lijn: wat dan? (het is wel mijn bedoeling om ELKE vis terug te zetten C&R dus)

Op wateren waar je Brasem vangt, vang je waarschijnlijk geen forel  ;D

Deze discussie is vorig jaar ook geweest...ik zou zeggen laat de rivieren (forel) met rust vanaf eind September tm volgend jaar Maart, zoals door de meeste verenigingen voorgeschreven. In sommige gevallen mag je nog wel op vlagzalm vissen, maar dat bestand is in Belgie en Luxemburg dusdannig klein dat er moeilijk specifiek op te vissen is.

Buiten dat...op rivieren met forel/vlagzalm bestand ga je toch niet specifiek op een ander soort vissen dan eerder genoemde, je hebt er gewoon niks te zoeken dan.

DavidS

Quote from: BV on August 26, 2015, 15:31:16
David,

Dat klopt, je mag de per ongeluk gevangen forel dan niet mee nemen en moet hem asap terug zetten.
Dit zijn regels van de overheid en :
-Daarnaast moet je ook nog kijken naar lokale regels opgelegd door de lokale pacher of eigenaar van het water (of je anders wel forel mag mee nemen etc)
-En vaak is het zo dat Maisondelapeche ook de effectieve sluiting van het water opnoemt : zo mag je bv op veel rivieren niet meer vissen vanaf 1 oktober.
Op de Ambleve stroomafaarts van Remouhamps mag het tegenwoordig wel tot 31 december , maar de gevangen vis moet dan terug gezet worden.

dank je wel, met deze info kan ik verder en het is voor mij nooit de bedoeling om gevangen riviervis mee te nemen, als mijn voorraad forel uit de diepvriezer slinkt, ga ik wel op een forelvijver bijvullen   ;)