WELKE VLIEGEN HELP?!

Started by Bram, June 04, 2015, 16:05:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bram

HELP ME!

Ik en mijn vader gaan vliegvissen in de Ardennen. Ik heb een aantal klinkhamers en een aantal droge en natte meivliegen.
Wat moet ik verder meenemen. Ik heb qua hengels en lijnen alles, alleen geen snufjes.
Welke leader? Welke vliegen? Hoeveel?

>informatie welkom<

Troutbuster

Beste Bram,

ik lees dat je een #4 hengel hebt, nou dat is in ieder geval prima start voor de Ardennen

Leader??
Niet moeilijk doen, gewoon een standaard getrokken kant en klare leader nemen (of 2) in de klasse 9 ft (2,7 mtr) en tip dikte 3X
Deze leader moet je wel wat "verbouwen"!
Knip 70 cm van de butt (dikke deel) af en ook 70 cm van de tip
je hebt dan nog steeds een getapered deel van  1,3 meter
knoop het dikke deel aan je vliegenlijn en aan het dunne deel een tippet ringetje Ø2 mm
Aan dit ringetje zet je, je leadertip van 12/100 of 14/100, liefst fluorocarbon
Lengte van de tip kun je eindeloos mee varieren, maar 1,5 meter is wel een goed gemiddelde

Vliegen;

Nymphen, Pheasanttail, Gold Ribbed Haresear, Vlokreefjes (gammarus)
Liefst met tungsten kopje op haak 14,16

Droog;

F-fly, Grijs en Geel
Iron Blue Dun
Blue Winged Olive
Black Gnat
Alles op 12,14 en 16 de F-fly's ook op 18

Meivliegen zijn nog in de lucht!!

deze groter nemen op haak 10!! kleur geel, Olive en grijs

Neem van alles 5 st en je zit gebeiteld!!

Patronen ff googelen en je weet genoeg

Succes en groet

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Hey Bram, misschien heeft onze "Troutbuster" nog wel een mooi patroontje van een strontvlieg voor je, je gaat tenslotte naar de Ardennen... ;)

(sorry Jan, kon het even niet laten...  ;D )
::wtf::

Bram

hah,

Ik ga ze maken en bestellen (wetende dat mijn bindskills niet zo fantastisch zijn)
Bedankt voor de informatie, ik denk dat ik zo wel vooruit kan. Moet ik mijn lijn nog invetten of juist niet?

Bedankt Jan  ;)

grtz,

Bram

FSCHAMP

#4
Bram,

aan het lijstje van Jan (Troutbuster) wil ik volgende droge vliegen nog toevoegen : Blue Dun, Red Tag, Hexe (zelfde als Red Tag, maar tag is oranje en hackle is grizzly ivp brown), Dotterel (idem, tag is rood, hackle is honey kleurig) en coachman in de maten 16-18. Dit zijn vergeten vliegen, maar doen het zeer goed in de Ardennen en in het bijzonder op de Ourthes. Zowel beekforel als vlagzalm nemen ze graag, maar ook kopvoorn en serpeling zijn er niet vies van.

Als nimfen kan ik je de Zwarte Goudkop en het Bruintje aanraden in de maten 12, 14 en 16 bij de selectie van Jan.
Voor andere vliegen kan je terecht op http://www.franksawyer.be/BindPatronen/Index.php
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Troutbuster

Quote from: Bram on June 04, 2015, 17:40:08
hah,

Ik ga ze maken en bestellen (wetende dat mijn bindskills niet zo fantastisch zijn)
Bedankt voor de informatie, ik denk dat ik zo wel vooruit kan. Moet ik mijn lijn nog invetten of juist niet?

Bedankt Jan  ;)

grtz,

Bram

Bram,

Vliegenlijn moet altijd goed drijven dus regelmatig reinigen en invetten is een pré

Met de leader is het een ander verhaal

Vis je met de nymph, dan moet je leader (tip) goed afzinken dus nooit invetten
Het voordeel van Fluorocarbon is dat het zinkt!!

Vis je met de droge vlieg dan is het goed dat je leader drijft, tenminste 75%
Vis je met monofil, dan drijft dit ook zonder invetten
Belangrijk is hier dat de laatste 25 cm voor de vlieg wel zinkt ergo, net ff onder het wateroppervlak verdwijnt
Bij monofil de laatste 25 cm ontvetten dus (Xink of Mud, speeksel werkt en een grasspriet erlangs wrijven ook! ;))
Vis je met Fluorocarbon, wat instant zinkt, vet je dus je leader in behalve de laatste 25 cm !!!

Succes en groet

Jan
"Petri Heil"


FrancoisCKX

Kijk dat zijn nou eens tips waar je als beginner wat aan hebt.

Als ik daar een vraag aan toe mag voegen: diepte waarop je vist. Hoe bepaal je hoe diep een water is dat je niet kent? En als je dat dan weet, hoe dan verder?

Scaramouche

Diepte bepalen doe je het best door klassiek uit te loden. Daar zou je een kort spinhengeltje voor mee kunnen nemen. Even een linkje naar de kerpelcommunity, die daar heel goed in zijn  ;)
http://www.karpervissersonline.nl/index.php/uitpelen-van-water

Aan die kennis heb je in principe weinig als je niet weet hoe diep de vissen zitten, maar als je op basis van trial en error aan de slag gaat dan kun je wel inschatten of een snelzinklijn noodzakelijk is of dat je het ook met een lange leader en een zware nimf redt om op de gewenste diepte te komen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Bram

Bedankt mensen,
handige tips van de ervaren meesters  ;D  ;D  ::goodjob::

Troutbuster

Quote from: FrancoisCKX on June 05, 2015, 10:45:47
Kijk dat zijn nou eens tips waar je als beginner wat aan hebt.

Als ik daar een vraag aan toe mag voegen: diepte waarop je vist. Hoe bepaal je hoe diep een water is dat je niet kent? En als je dat dan weet, hoe dan verder?

Francois, Bram,

Diepte en dus lengte van je leader tip (dus vanaf je ringetje) is doorgaans 1,5x de geschatte waterdiepte

75 cm diepte (gemiddeld) is dus een tip van 1,5 meter en ervaring leert dat dit doorgaans een goede lengte is (let wel, alleen met nymphen, droog dient de lengte een ander doel)

Idd trial and error geeft info, dus proberen maar

start naar je gevoel te lang, inkorten is makkelijker dan verlengen (en betrouwbaarder)

Gr

Jan
"Petri Heil"