Vakantie/Allereerste vliegvistrip

Started by Christof van den Berge, August 06, 2012, 17:22:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Christof van den Berge

Zaterdag 28-7 vertrokken voor 10 dagen ardennen met mijn vriendin en nog een stel plus twee honden.
We hadden een vakantiehuisje geboek in het "kleinste stadje van de wereld; Durbuy"

Onderweg er naartoe al gezien dat de Ourthe op dat moment heel hoog stond en zeer bruin was door de hevige regenval van de dagen ervoor.
Dus de eerste drie dagen niet kunnen vissen maar wel op zoek gegaan naar leuke stekjes.

Dag vier voor de eerste keer wezen vissen en enkel een klein alvertje gevangen onder de overhangende bomen.
Deze vissen waren overigens ook gelijk een plaag voor het vissen met de droge vlieg , zodra de droge vlieg op het water lande doken de kleine visjes erop.

Uiteraard kon ik geen hele dagen gaan vissen, omdat het ook een gewone vakantie was.
Dag vijf een mooi stekje gevonden tussen Hotton en Rendeux waar een klein dammetje in het water lag waar de kajaks overheen moesten. Hier weer enkel klein spul gevangen maar veel vermaak door de kajakers die massaal omkieperde met hun kajak.
S`avonds nog even vanaf de kant bij de brug in Durbuy staan werken en hier twee mooie blankvoorntjes gevangen.
Dag zes wilde iedereen eigenlijk uit slapen behalve ik natuurlijk want zat toch een beetje met een missie in mijn hoofd om toch een forelletje te kunnen vangen.
Dus de wekker om 6:00 en in de auto gestapt richting Bomal.Aangekomen in de buurt van de visstek zag ik twee vossen vlak voor mijn neus het maisveld in schieten.
Toen ik op deze stek ter water ging vonden een aantal bevers het toch wel erg grappig om mij ontzettend te laten schrikken op de vroege morgen door keihard in het water te plonsen!!!! Wat uiteraard wel een schitterend tekenfilmachtig tafereel was.
Helaas deze morgen niks gevangen maar wel ontzettend genoten van de natuur en de omgeving, zo schitterend afgelegen.
Dag 7 en 8 gepland met uitstapjes richting Luxemburg etc.

Dag negen was voor mij toch wel D-day om toch nog iets leuks te vangen.
Ben daar gaan vissen in de buurt van Rendeux en heb daar zeer dicht op de oevers van de Ourthe toch 2 kleine blankvoorns en 11 schitterende Windes kunnen vangen van +- 15 cm.
Dus conclusie geen forel maar op de laatste dag wel leuk gevist!

Ben er nu toch ook wel achter dat er bij vissen op stromend water toch wel wat meer komt kijken, als op de stekken waar ik tot nu toe heb gevist in Nederland.

De vakantie is mij zeer goed bevallen en wil waarschijnlijk in september weer een tripje plannen die kant op, denk wel dat ik me eerst wat verder ga verdiepen om de forel te verleiden op stromend water!!!! 8) 8) 8)

Heb nog niet alle fotos op op de computer dus zal de rest er later op zetten, alleen die van de bever moest er gewoon bij om dat hij bijna mijn waadpak insprong!!!

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

A{b}r{a}xa{s}

jammer dat je geen forel kon vangen, maar verder in ieder geval vis gevangen.
en hopelijk wel een goede, leuke vakantie gehad ?!

Christof van den Berge

Jah Bas de vakantie was geweldig!!!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Troutbuster

Die forellen op de rivier komen wel Chris!
We moeten snel maar eens samen op pad!
(17 aug. Houffalize met L&E?)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Christof van den Berge


Ja Jan zal geduldig af wachten..
Zal ook gelijk eens even kijken of ik vrij kan krijgen de 17e.


christof
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Jorrit W

Mooi verslag. Bij het lezen krijg ik spontaan weer (nog meer) zin om die kant op te gaan!

In de Semois bij camping Makka begin juni ook een bever gezien... blijft mooi die beesten in een schitterende natuur.

gijsie20

Mooie beesten zijn het zeker. Sprong er voor een paar weken geleden ook ineens 1 naast me de Ourthe in, je schrikt je kapot!

Helaas maken ze wel een t*ringz**i van de rivier, al die dammen! Moet zeggen dat het dit jaar meevalt, misschien ook wel door de continu hogere waterstanden. Maar afgelopen jaar was het drama, overal die verrekte dammen!


Christof van den Berge

Tja de bevers horen echt tot de natuur daar natuurlijk dus daar is niks aan te veranderen.
Weet ook niet wat ze precies voor invloed hebben op de vis of die er aan gewend zijn of er van schrikken??

Neem aan de de bevers al eeuwen voorkomen in de ourthe en andere rivieren.
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

.Tom.


Marnix

leuke trip, in ieder geval vis gevangen.
En een bever wil je toch echt niet in je waadpak hebben :P

gijsie20

#10
Quote from: Christof van den Berge on August 09, 2012, 16:27:23
Tja de bevers horen echt tot de natuur daar natuurlijk dus daar is niks aan te veranderen.
Weet ook niet wat ze precies voor invloed hebben op de vis of die er aan gewend zijn of er van schrikken??

Neem aan de de bevers al eeuwen voorkomen in de ourthe en andere rivieren.

Tot een 2/3 jaar geleden waren er nog geen bevers te bekennen op de Ourthe bij Houffalize, althans geen dammen bouwend. Dit jaar valt het erg mee gelukkig. Maar vorig jaar....ojoj..overal dammen!  >:( Het water stond op hele stukken gewoon stil, zowel op de Ourthe als op de Martin Moulin.
Vis eten ze niet, dus das geen probleem..maar weet niet in hoeverre vissen de rivier dan nog op kunnen zwemmen!
Ze hebben ook wat dieper water nodig, om weer in de burgt te komen, dus als het water te laag is, gaan ze vanzelf dammen leggen. Vandaar dat het dit jaar wss nogal meevalt.

Gr

BV

Hé Gijs,

Die flapstaart in Houffalize die bovenaan het begin van de huidige no-kill  woont zit daar al sinds 2009 toen ik er voor de eerste keer kwam , en de zelfde bibber als jij kreeg over een onbekend geluid achter me in de halve schemer.

Maar er gaat een legende dat er een natuurliefhebber de bevers (en een lynckx) heeft uitgezet.
Ach , mooi om naar te kijken als hij een rondje zwemt.

gijsie20

Ja die bij de houten brug bedoel je? Die zit daar idd al wel even, het is daar ook mooi diep. Verderop het no kill lagen afgelopen jaar ook 2 dammen. Evenals boven Houffalize en op de Martin Moulin. Er zitten dus meerdere bevers/kolonies in het gebied. Volgens mij zijn ze idd een aantal jaar geleden uit gezet. Net als in de Biesbosch in NL.
Het zijn wel machtig mooie beesten..dat wel!