Urban flyfishing net achter Luik

Started by Arjan Maat, October 05, 2011, 16:50:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arjan Maat

Voor de mensen die het op een andere bekende website gemist hebben toch nog een verslagje van een fijn dagje vliegvissen ;-)





Afgelopen week heb ik dan toch eindelijk een uitnodiging kunnen inlossen om onder de "rook" van Luik op een uniek stukje rivier te komen vissen.

Bernard had me al maanden geleden uitgenodigd en verteld dat er bij hun op de rivier een enorm mooi bestand aan vis te vangen was. Normaal kom ik wel eens op de Ambleve, al is dat er ook dit jaar weer te vaak bij ingeschoten. Maar dit stukje rivier dat tot 10 jaar geleden nagenoeg dood was is momenteel een "verborgen toplocatie" in de Ardennen. Doordat de zijrivieren van de hoofdrivier nog altijd, ook toen het slecht was, een klein maar sterk bestand hadden aan "natuurlijke" bruine forel. Heeft deze forel bijgedragen aan het succes van vandaag. Doordat de vervuiling is gestopt en de rivier op de een of andere manier "schoongewassen" is heeft er zich een enorme metamorfose voor gedaan. Een enorm bestand aan insecten en kleine vlokkreeftjes kunnen geweldig overleven in dit stuk rivier, en zijn daardoor weer een enorm voedingsbron voor de visstand. Daarnaast hebben een aantal gepassioneerde vissers een ware "kwekerij" opgezet en gebruiken daar de forellen voor die destijds hebben overleeft op de zijriviertjes. Per jaar worden er zo'n 150.000 - 200.000 jonge forelletjes van 6 - 8 cm uitgezet die dus afstammen van die "stam". Door de enorm draagkracht van het water groeien die kleine forelletjes tot ongeveer 12 -15 cm in het eerste jaar op de rivier. Door de jaren heen blijkt dit een succesvolle formule, er zijn inmiddels exemplaren van 80 cm gevangen.
En dat zonder dat er ooit "vreemde" bruine of regenboog forel is uitgezet. Daarnaast heeft op de een of andere manier de vlagzalm zich ook kunnen herstellen en wordt er veel kleine vlagzalm van rond de 15 cm gevangen, maar afgelopen week heb ik ook vlagzalm gevangen zien worden van + 35 cm. Das toch redelijk hoopgevend ;-)

Nog wat foto's van een zalige dag, Urban fly fishing onder de rook van Luik ;-)












Dit was een dag genieten op een plek waar je van te voren nooit had gedacht dat het zou lukken.

En dat op nog geen 100 km van Mol of te wel een uur vanaf Eindhoven ;-)


TL Arjan Maat











Troutbuster

Arjan, ik had het op "die andere website" reeds gezien
Mooi verslag, mooie vissen in een schitterende omgeving.
De locatie geef je zeker niet prijs he, alhoewel ik wel een vermoeden heb.
Als je het stil wil houden waar, snap ik het wel hoor!!

Evengoed een mooi stukkie op het forum hier!

Gr.

Jan.
"Petri Heil"


harlin

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Bert J.

Echt mooie rivier met mooie vissen. Genieten daar.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

vliegvisgek

heel erg mooi ook makkelijk aan vergunningen te komen daar in de buurt of dagkaart en betaalbaar

Rossie69

ja toch :)

mooi dat er zulke vissen zitten.

leuk tripje Arjan.


christianvt

Leuk stukje! En wat een gave plaat die 2e van onder ;D

Sieger

Bedankt voor het delen Arjan... mooi stuk water en mooie vis....  :)


Sieger

sebastiaan

......... en dat is maar een kilometertje of 40 van mijn huis   :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Sieger

Quote from: sebastiaan on October 06, 2011, 00:34:30
......... en dat is maar een kilometertje of 40 van mijn huis   :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Zo'n vermoeden had ik al.... :)


Sieger

Marksman

Mooie fotos hoor, ook de omgeving is daar schitterend.
En dat bij een van de grauwste steden van belgie.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Arjan Maat

Dank voor de mooie woorden mannen ;-)

Ik zal eens informeren hoe het zit met de vergunningen, ik was op uitnodiging dus heb geen idee. Ik kom er op terug, en.....het was niet de Ambleve.


TL Arjan Maat

Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Sieger

Quote from: Arjan Maat on October 06, 2011, 20:31:33
Dank voor de mooie woorden mannen ;-)

Ik zal eens informeren hoe het zit met de vergunningen, ik was op uitnodiging dus heb geen idee. Ik kom er op terug, en.....het was niet de Ambleve.


TL Arjan Maat

Dan had ik het verkeerde vermoeden....  ::)


Sieger

Zeenimf

Zoo,  dat is een mooi stekkie ::duim::, en geweldige mooie vissen.

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

hendri

mooi verslag, dat was weer genieten!

sebastiaan

De Ambleve is verder weg, zo'n 70 km van mijn huis.

Bas

A{b}r{a}xa{s}

toch nog goed te doen Bas :)
(vanuit Limburg)

Plantje

Dat ziet er goed uit Arjan! Het geeft ook vooral goede hoop voor de Belgische rivieren!

Ik ben ook wel benieuwd naar vergunningen moet ik zeggen. Als ik dan weer eens bij vrienden in Zuid-Limburg op visite ben kan ik altijd eens doorrijden!

Joop de Vries


ErickW

Schitterende vissen en mooie platen.

Raymond

Ik ben eigenlijk best wel nieuwsgierig... :-) Wie oh wie is bereid me wat meer info te verstrekken...? ;-)
::wtf::

Gunther

Best wel spanned deze puzzel,ben ook erg nieuwsgierig geworden, waar het wel kan zijn,de dagvergunning evt. staatsvergunning voor het waden.
Verder als op zijn Duits de "Weser" en het plaatsje zoorT ben ik niet gekomen.
Helaas alles in het Frans gevonden.

Hans-oet-remunj

pffff..wat een moeilijk puzzel...waar zou dat nou zijn......

denk s effe 2 minute na jongens....  8)

poepoeh... ::) ???