"visvakantie"

Started by cowi, July 17, 2011, 18:11:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cowi

Goedendag mede vissers,

Ik ben sinds vandaag lid op dit forum en heb me al een beetje ingelezen maar kan toch niet zoveel specifieke info vinden over het idee wat ik mijn hoofd heb.
Naast het fanatiek karperen, ben ik ook in het bezit van spin- en vliegvis uitrusting..Het vliegvissen ben ik nog wat onervaren in, maar wel erg enthousiast.

Nu loop ik al een tijdje met het idee rond om deze zomer, tijdens mijn vakantie (augustus) een soort vis trip te ondernemen. Aangezien ik wel een beetje in de buurt wilde blijven is mijn oog gevallen op de ardennen.
Maar heb nog geen soortgelijke ervaringen kunnen lezen. Mijn idee is namelijk om met een rugzak en mn vlieg en spin spulletjes langs de riviertjes/meertjes te lopen en te vissen en aan het eind van een dag wandelen/vissen te overnachten in de bosrijke omgeving. Niet op campings, maar gewoon een soort van kampje op te slaan in het bos. En dan op die manier een kleine trek tocht door de omgeving heen maken.

Ik ben bekend met het leven in de natuur met weinig middelen, maar heb dit nog nooit gecombineerd met mn andere hobby namelijk vissen. En heb vaak gehoord over zogenoemde survival tochten waar men ook "wild kampeert".

Nu is mijn vraag of iemand hier ooit zoiets heeft ondernomen, of dat iemand weet hoe de regelgeving omtrent mijn plan in belgië is?
Ik heb al de nodige info over vis vergunning e.d opgezocht. En mocht iemand hier meer ervaring mee hebben, welke omgeving is hier het meest geschikt voor?

Alvast bedankt!

Cowi

christianvt

Allereerst welkom hier ;D !

Klinkt spannend je plan!

Alleen denk ik niet dat je zomaar in de natuur mag overnachten.. ::)

En ik weet niet hoe het daar werkt met vergunningen, maar ik denk dat je daar ook voor bepaalde stukken rivier/beek dagvergunningen nodig hebt.

De meer ervaren ardennen-gangers zullen je vast verder kunnen helpen ;)

Christian

Sietzezietzevliege

Ik vis bijna iedere maand in de ardennen rondom stavelot de rivier de ambleve. Inderdaad is wildkamperen ten strengste verboden. En alweer inderdaad heb je voor bijna iedere paar 100 meter een andere clubvergunning nodig. en meertjes met forel of uberhaupt meertjes zijn er niet. Alleen enkele reservoirs maar daar moet je ook betalen.

Mvg
Sietze

cowi

Dank voor de antwoorden!

kan hieruit dus eigenlijk wel opmaken dat ik voor het overnachten toch wel degelijk aan campings gebonden ben. Jammer, maar dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. Dan zal het een tochtje moeten worden van camping naar camping. Iemand tips/ervaringen van omgevingen waar er genoeg geschikte (vlieg-)vis locatie's in de buurt zijn om je een paar dagen te kunnen vermaken?

En hoe zit dat dan precies met die club vergunningen? heb namelijk alleen gelezen over de vergunningen type A en B met wel waden en niet.

Sietzezietzevliege

Qua campings zul je iemand anders moeten aanspreken Want wij bezitten ons eigen vakantie huisje in stavelot. Dit is wel een mooie omgeving. Met vergunningen heb je inderdaad type a en b. Met de een voor 18 euro mag je niet wadend vissen wat toch echt een must is op de dichtbegroeide stekken. En denk maar niet dat je dan ook maar een teen in het water kan zetten want daar zijn ze streng mee. Met de ander voor 37 euro mag je in het water staan m.u.v van de openbare stukken. MAar dan komt het leuke, in tegenstelling tot onze boimvolle lijst van viswateren heb je aan die vergunning inprincipe niks want je mag nergens vissen op de openbare stukken na waar je zelfs met de dure vergunning niet mag waden. IEder stuk rivier is verpoacht aan clubs waar je dus een week of dagvergunning voor zal moeten aanschaffen. Prijs licht meestal tussen de 10/20 voor een dagvergunning en 20/50 voor weekvergunning. Maar verwacht geen grote hoeveelheden en kanjers vis. Het isdd een prachtige visseirje met vele mogelijkheden qua formaat en hoeveelheid maar tis niet makkelijk. Als je wat patroontjes of verdere info wilt over rivieren enzo stuur maar pbtje anders moet ik weer heel boekwerk posten  ;).

Mvg
Sietze

weerwolf

Volgens mij kan je beter naar sweden gaan. Is ook niet te ver. Mooie rivieren en daar mag je wel vrij kamperen. Ik denk dat het kwa natuur en belevenis zelfs nog mooier is dan Belgie.


Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Sietzezietzevliege

Quote from: weerwolf on July 17, 2011, 20:41:36
Volgens mij kan je beter naar sweden gaan. Is ook niet te ver. Mooie rivieren en daar mag je wel vrij kamperen. Ik denk dat het kwa natuur en belevenis zelfs nog mooier is dan Belgie.




Veeeel mooier dan belgie. Vrij kamperen en ook meren die salmoniden bevatten. Dus is er meer variatie mogelijk. Als dat kan binnen het budget want tis wel duur qua eten maar je betaalt niks aan camping. Maar zoals cowi al schreef heeft hij niet zoveel ervaring met vliegvissen en is het toch verstandig en leuk om eerst in de ardennen wat wegwijs te geraken met deze visserij op stromend water.

Mvg
Sietze

cowi

Wederom dank voor de informatie!

hmm oke, dus als ik het goed begrijp wordt elke dag zomaar een nieuw stukkie rivier of beekje bevissen minder makkelijk dan gedacht maar gaat daar eerst weer de aankoop van een nieuwe plaatselijke vergunning aan vooraf, niet erg praktisch in het plan wat ik in gedachte had dus. Had eerlijk gezegd niet verwacht dat er zoveel bij kwam kijken  :-\

Zweden, lijkt me erg mooi! en zoals gezegd vrij kamperen helemaal ideaal in mijn plan natuurlijk..maar in hoeverre is dat goed te bevissen voor iemand met weinig ervaring, ik heb ooit een keer een stromend beekje in Ierland met de vlieg bevist, overigens zonder succes dus heb nog wel het een en ander te leren..

Zijn er geen grote stukken rivier te bevissen met 1 club vergunning? Want dan moet ik het gewoon bij een locatie houden of hebben we het dan over echt kleine stukjes water?

Gert

Ik zou zeggen: niet doen. Mijn ervaring in Belgie is: een hele dag kwijt om aan de juiste vergunning te komen. En wij hadden een auto om van het kastje naar de muur te gaan. Als je dat allemaal lopend af moet....
Probleem met een clubvergunning kan sowieso zijn dat de secretaris van de desbetreffende club overdag werkt.

Maar je kunt het ook gewoon WEL doen, zonder vergunning, en gratis overnachten in de politiecel ;D

Welkom overigens!

Groet,
Gert

cowi

Heb speycast een pb'tje gestuurd voor wat nadere info

@sietze
Opzich klinkt dat niet verkeerd, 5km is een mooi stukje om het een en ander uit te proberen en te oefenen denk ik? het is niet helemaal het plan wat er lag, maargoed zal toch de ervaring op moeten doen. want heb ook al wat meer info over zweden opgezocht en dat is toch wel erruuggg mooi! lijkt me zoals hier al gezegd werd een hele mooi ervaring/beleving :) maar dat schuiven we nog even op de lange baan.

Liggen er ook wat campings langs de ambleve? en hoe wordt het eigenlijk aangegeven met welke club vergunning je tot aan waar mag vissen op een stuk rivier?

sebastiaan

#10
In Remouchamps kun je bij de VVV een vergunning kopen voor het water van de SRN.
Deze club heeft tussen Remouchamps en Coo ongeveer 10 km viswater verspreid over 25 km Ambleve.
Een dagvergunning (va 1 Juni) kost iets van € 10,-. Bij de vergunning krijg je een kaartje waar je mag vissen.
Verder heb je een Waalse staadsvergunning nodig (verlof B). Deze is online te koop voor € 42,- via http://permis.maisondelapeche.be/index.php/.
Langs de Ambleve liggen héééééééél veel campings, dus dat zal geen probleem zijn.

Wat je je wel moet realiseren is dat de openbaar en makkelijk toegankelijk viswater is Belgie zwaar overbevist is. Er zit weinig maatse forel (geen C+R!). Wat er wel zit is heel moeilijk te vangen. De kans alleen een grote teleurstelling te vangen is groot!

Die tip over Zweden is nog niet zo gek.
Vliegticket is goedkoper dan de Waalse staadsvergunning (Ryanair).
Camperen is gratis (in  't wild).
't Land is veel mooier.
(en er worden mooie visspulletjes gemaakt  ;) )

Bas

Henry

En in zweden kan je op de bekende putjes nog wel eens betalen met een fles whiskey ;) .

Sietzezietzevliege

Quote from: cowi on July 18, 2011, 20:15:53
Heb speycast een pb'tje gestuurd voor wat nadere info

@sietze
Opzich klinkt dat niet verkeerd, 5km is een mooi stukje om het een en ander uit te proberen en te oefenen denk ik? het is niet helemaal het plan wat er lag, maargoed zal toch de ervaring op moeten doen. want heb ook al wat meer info over zweden opgezocht en dat is toch wel erruuggg mooi! lijkt me zoals hier al gezegd werd een hele mooi ervaring/beleving :) maar dat schuiven we nog even op de lange baan.

Liggen er ook wat campings langs de ambleve? en hoe wordt het eigenlijk aangegeven met welke club vergunning je tot aan waar mag vissen op een stuk rivier?


Campings zul je helaas zelf moeten zoeken want wij hebben ons eigen huisje op landal greenparks wat in het midden van de 5 km rivier ligt. op de bomen zijn bordjes gespijkerd die zeer moeilijk te vinden zijn en soms zelfs alleen vanaf de kant. Kleine rode plaatjes met de tekst peche interdit en dan pijltje. dat betekent verboden te vissen wat natuurlijk alleen geld voor mensen zonder vergunning. Dit is een heel mooi stuk water en mooie lengte met nog een redelijk bestand aan bruine forel en met enige regelmaat een vlagzalm. Nog 2 weekjes en ik mag er weer weekje vertoeven ;D. http://www.les-pecheurs-reunis-trois-ponts.be/L'Ambleve.htm. Tis wel iets minder dan 5 km dacht maar 4 en een halve km als je ook op het park doorvist wat niet mag maar daar controleren ze ech nooit en kom daar al 5 jaar.

Mvg
Sietze

lord4163

Sorry dat ik nog zo laat reageer, maar hier vind je mooie plekken om te vissen. Veel verschillende soorten roofvis, in de beken en rivieren vind je vlagzalm, zalm en forel. In de meren vooral heel veel snoek en baars, blankvoorn, houting en ook kwabaal zit er volgens mij. Daarnaast zijn er mooie meren waar je bruine forel en regenboogforel vind en salvelinus. En dan heb je nog alle zoutwatervissen!