La Truite Stavelot

Started by guidogast, May 08, 2019, 17:32:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

guidogast

Afgelopen donderdagmiddag t/m zaterdagavond gevist in de Ambleve en Warche, water van La Truite Stavelot. Donderdag een heel plaatselijke hatch gesignaleerd omdat we een troep zwaluwen actief zagen azen boven een strook ondiep snelstromend 'wit' water, dit stuk met nimfen afgevist, 2 forelletjes en een losser. Vrijdag was aardig weer, wel echt zoeken voor een visje, blijkbaar de laatste uitzetting al weer even geleden. Zaterdagochtend nachtvorst gehad en er lag sneeuw...bizar, verwacht je niet echt in mei. Nog extremer dan op vrijdag; in de ochtenden compleet geen enkele vis, alles lag blijkbaar passief tegen de bodem... M'n vismaat ving vanaf 14:00/15:00 af en toe een vis, ik 0,0, steeds sterker gedachten als 'wat doe ik hier...het is koud... ik vang niks... ik kan het niet meer...m'n vliegen zijn niet goed... er zit geen vis... ' toch maar doorzetten, rond 17:00 pas m'n eerste vis van de dag. Direct m'n goede humeur en motivatie weer terug... als je 50 keer de bodem haakt...en dan de 51e keer begint 'de bodem' te zwemmen en vechten... nou ja jullie kennen het wel. En als dan zo'n prachtig viske in je net ligt, is alles weer goed. Toen ging het wel gelijk goed lopen, 9 mooie forellen in één poel, wat later nog 6 vissen uit één poel. Een prachtige regenboog van zo'n 35 cm, compleet bestippeld zelfs z'n ogen en z'n hele buik, m'n eerste bronforel gevangen en verder alles beekforel, tot 33/34 cm. Geleerde lessen: kou in mei kan de ochtenden visloos maken dus slaap maar lekker uit, als de vangsten uitblijven toch gewoon doorvissen in combinatie met veel meters maken, blijven zoeken, blijven vertrouwen op vliegen en technieken waar je eerder ook gewoon goed mee gevangen hebt. Open deuren voor de meesten hier waarschijnlijk. Ups en downs maar al met al toch erg genoten en tevreden met de vangsten en het spotten van oa een vos dichtbij en voor het eerst een wasbeer in het wild gezien.
::agree::

guidogast

Ps oh ja nog een les, nooit met je auto het "officiële weggetje" dat de stekken-en parkeerplakkenlijst aangeeft bij de samenvloeiing van de Warche en de Ambleve inrijden, krassen in m'n autolak opgelopen door de takken langs het paadje... ::wtf::
::agree::

sarca2

klinkt als koud, redelijk taai en mooi. dat van de ochtenden bij kou is interessant.
::new::

jo flyfishing

De ochtenden in de ardennen zijn nog steeds koud.
Verleden woensdag geen vis gezien op droge vliegjes voor 13h, tot de zon er door kwam en er wat meer insecten op het water kwamen. Om 17h terug gedaan...

Als het weer goed warm begint te worden en de zon overvloedig aanwezig is slaat het om en is het beter te doen vroeg in de ochtend te doen of 's avonds laat.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Bone F

Oei ja dat van die takken ken ik lijkt onschuldig maar dan. Meestal is het oppervlakkig en is het er wel uit te poetsen.

guidogast

Bij de garage vandaag wiaten ze het nog niet helemaal zeker, of polijsten kan of dat het echt opnieuw gespoten moet worden... :o Maar, je gelooft het niet, sinds zes weken deze auto en voor t eerst mn auto allrisk verzekerd....dus kost p.maand wel meer maar het wordt nu weer netjes opgelost zonder eigen risico...
::agree::

MartinT

Ja Guido, ik ken het paadje. Maandje geleden na honderd meter wijselijk maar omgedraaid. Leek me vrij risicovol om daar in te rijden.
Lijkt me ook nog een heel eind lopen vanaf aangewezen parkeer locatie?

Morgen weer een retourtje doen met een vismaat.

guidogast

@Martin nou inderdaad, als je het paadje uitrijdt, en je niet meer verder kunt, is er een voetpad omlaag maar da's nog een aardig eind, ik schat nog wel 70-100 meter afdalen. Later besefte ik, die plek, waar de Warche in de Ambleve stroomt (waar we geen enkele beet kregen...), kun je super simpel bereiken vanaf de officiële parkeerplek voor de Rocher de Warcher. Ik ga mailen naar ze, dat die parkeerplek via dat pad nergens op slaat, en of ze in ieder geval een waarschuwing willen opnemen in hun boekje dat je met een gewone personenauto beter niet dat pad op kan gaan...

Nog genoeg actie / vangsten vandaag?
::agree::

MartinT

Debiet tussen 6 uur vanmorgen en het middaguur erg veel gestegen naar 9m3/sec en troebel. Gaat hem helaas niet worden vandaag.

guidogast

::agree::

kalterherberg

Hallo ,

Ik ben nieuw hierop het forum. Ik heb een beginners vliegvissetje aangeschaft en ben lid van latruite de stavelot. Communicatie is met franstalige leden moeilijk. Wegens Corona was er wat het vissen betreft weinig activiteit. Nu de grenzen met Belgie weer open zijn kan ik eens proberen of het me lukt een visje te vangen. Het werpen gaat redelijk , zal nog veel moeten leren betreffende vlieg aanbod en hoop op ervaringen van medeforumleden. Wat is bv een goede vlieg voor Ambleve  Warche Ourthe ??  Nederlandstalige vliegvissers die op de Ambleve vissen waar ik mogelijk eens mee kan lopen om mijn kennis te vergroten ?? Hoop op reacties Dank jullie wel
.

guidogast

#11
Dag Kalterherberg, leuk dat je gaat vissen bij Stavelot, mooi daar! Zelf heb ik nog geen plannen er weer heen te gaan maar het helpt wel erg voor je als je met iemand mee kunt. Misschien met google translate in het frans bij de vereniging vragen. Stel dat een Waal je wel meenemen is taal niet zo'n probleem, het gaat vooral om techniek voordoen, vliegen laten zien etc. Heb zelf in 2016 in de Ardeche mijn eerste visjes op de vlieg gevangen met visgids Eric Langlumé, waar ik amper een woord mee kon wisselen  ;D Qua vliegen is het heel divers, hangt erg af van het moment en met welke techniek je wilt vissen. Ik heb er meestal met nimfen gevist, pheasanttail nimf en andere verzwaarde nimfjes in diverse kleuren. Dichtbij de bodem vissen. Natte vliegen en streamertjes donkere kleuren, gewoon proberen. Qua droge vlieg rond juni in ieder geval sedge en meivlieg, maar vele anderen hier hebben meer ervaring en wellicht ook advies voor je.  Het wordt hier op het forum op prijs gesteld als je je zelf nog iets meer voorstelt, in het Welkomst topic.  https://www.vliegvissers.com/SMForum/index.php?topic=12023.msg179744#msg179744 Heb je bijvoorbeeld ervaring met andere visserij? Zo ja, wat voor type water, welke vissoorten? Wat trekt je in het vliegvissen? Leuk om te weten!
::agree::

Menno_siemensma

Dat qua vliegen is een kwestie van match the hatch, dus goed kijken, wat is er op het water, wat voor tijd is het, en dan voornamelijk de grootte matchen. Zie je niet zoveel actie op het water dan zijn er genoeg nimfjes die altijd wel vangen, hazeoor, pheasant tail, caddis nimf. Lijkt de vlieg niet ergens op maar eigenlijk op alles, zoals een cdc sedge ofzo, dan werken die vaak nog prima als je niet exact de juiste soort kleur en soort vlieg hebt.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Raymond

Quote from: guidogast on May 11, 2019, 11:00:13
@Martin nou inderdaad, als je het paadje uitrijdt, en je niet meer verder kunt, is er een voetpad omlaag maar da's nog een aardig eind, ik schat nog wel 70-100 meter afdalen. Later besefte ik, die plek, waar de Warche in de Ambleve stroomt (waar we geen enkele beet kregen...), kun je super simpel bereiken vanaf de officiële parkeerplek voor de Rocher de Warcher. Ik ga mailen naar ze, dat die parkeerplek via dat pad nergens op slaat, en of ze in ieder geval een waarschuwing willen opnemen in hun boekje dat je met een gewone personenauto beter niet dat pad op kan gaan...

Nog genoeg actie / vangsten vandaag?

Een tip! Houd je aan de regels. Er wordt precies aangegeven waar je wel niet mag parkeren en ze zijn hier heel erg strikt in. De visrechten zijn hard bevochten en die laten ze niet door een 'Holland verpesten, geloof mij! Je mag namelijk niet vanaf de 'officiële parkeerplaats wat jij zegt naar de samenvloeiing lopen. Ook mag je de kleine Amblève niet langs de kan van de weilanden volgen. Je mag alleen van hoge kant de rivier benaderen maar dat is eigenlijk niet te doen. Volg de bordjes.

Het is dus een goedbedoeld advies.
::wtf::

MartinT

Vandaag voor de eerste keer geweest dit jaar bij een zeer lage, net te doen, waterstand.
Wel gevangen zowel Regenboog (hoe komen ze erbij om die uit te zetten...) als Bruine. De laatste allen op de droge vlieg in de middag.
Keurig aan de regels gehouden mbt parkeren, netjes een vergunning betaald, nemen niets mee, vissen weerhaakloos en als dank een duidelijk opzettelijk aangebrachte kras over beide portieren op de auto van mijn vismaat.
Zeer sympathiek.

paul de bruijn

Wat hebben sommige mensen toch een ziek gedrag.

Menno_siemensma

Quote from: MartinT on June 20, 2020, 19:19:31
Vandaag voor de eerste keer geweest dit jaar bij een zeer lage, net te doen, waterstand.
Wel gevangen zowel Regenboog (hoe komen ze erbij om die uit te zetten...) als Bruine. De laatste allen op de droge vlieg in de middag.
Keurig aan de regels gehouden mbt parkeren, netjes een vergunning betaald, nemen niets mee, vissen weerhaakloos en als dank een duidelijk opzettelijk aangebrachte kras over beide portieren op de auto van mijn vismaat.
Zeer sympathiek.
Helaas zijn de idioten tegenwoordig in de meerderheid en blijven maar doorkweken. Kansloos volk loopt ook daar helaas.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

guidogast

Wat een rotstreek zeg... duur geintje. Waarom doet iemand zoiets.
::agree::

MartinT

Verzekering wilde graag wat foto's naar ik begreep vandaag. Dit vanwege vele gelijke schade aan NL auto's in de regio.

kalterherberg

Zo ,ben inmiddels 3x  gaan vissen. De 1e keer vliegvissen achter de vijvers van Stavelot , wat een keien zeg ,dit was leergeld desalniettemin  leuk gevist maar niets gevangen , maar op nogmaals op dit stuk tegaan , denk het niet. Dus 2x maar een ander plekje gezocht en gevonden , normaal waden dat is dus positief . Hier dan ook mijn eerste vangst , 3 beekforellen en een regenboog , De 3x wegens  " mijn succes " weer naar deze plek en weer resultaat 2 beekforellen en een regenboog. Vraag me niet welke vlieg , de vis heeft het erop gedaan en ik ben lerende. Ik heb in ieder geval plezier. De afstand is voor mij ook niet groot , ik ben er snel geweest woon er ca 30km vandaan .

guidogast

Mooi! Goed bezig ::goodjob::
::agree::

kalterherberg

Ja , ik heb veel plezier "Guidogast ".
Komende zaterdag 4 juli is er een vliegvisserswedstrijd , dan zal ik er rondstruinen om te kijken hoe deze " professionals " hun sport bedrijven. Neem in ieder geval een verrekijker met een behoorlijke vergroting mee

Het vliegvissen is een totaal andere gewaarwording. Wat een kracht hebben de vissen op deze rivieren.  Ging en ga ook wel eens op een forellenvijver ( niet met een vliegenhengel ) maar dit is werkelijk geen vergelijk. Ik voel me happy dat ik deze vorm van visserij kan en mag  beleven.

markpiet

leuk om te horen dat je er zo veel plezier aan beleeft.
Ga zeker kijken bij de wedstrijd. Daar kun je echt heel veel van leren. Volgens mij zijn die mannen ook helemaal niet te beroerd om je wat tips te geven.
groeten van Mark
><((((0>

JEVDE

Quote from: guidogast on May 08, 2019, 17:32:14
Afgelopen donderdagmiddag t/m zaterdagavond gevist in de Ambleve en Warche, water van La Truite Stavelot. Donderdag een heel plaatselijke hatch gesignaleerd omdat we een troep zwaluwen actief zagen azen boven een strook ondiep snelstromend 'wit' water, dit stuk met nimfen afgevist, 2 forelletjes en een losser. Vrijdag was aardig weer, wel echt zoeken voor een visje, blijkbaar de laatste uitzetting al weer even geleden. Zaterdagochtend nachtvorst gehad en er lag sneeuw...bizar, verwacht je niet echt in mei. Nog extremer dan op vrijdag; in de ochtenden compleet geen enkele vis, alles lag blijkbaar passief tegen de bodem... M'n vismaat ving vanaf 14:00/15:00 af en toe een vis, ik 0,0, steeds sterker gedachten als 'wat doe ik hier...het is koud... ik vang niks... ik kan het niet meer...m'n vliegen zijn niet goed... er zit geen vis... ' toch maar doorzetten, rond 17:00 pas m'n eerste vis van de dag. Direct m'n goede humeur en motivatie weer terug... als je 50 keer de bodem haakt...en dan de 51e keer begint 'de bodem' te zwemmen en vechten... nou ja jullie kennen het wel. En als dan zo'n prachtig viske in je net ligt, is alles weer goed. Toen ging het wel gelijk goed lopen, 9 mooie forellen in één poel, wat later nog 6 vissen uit één poel. Een prachtige regenboog van zo'n 35 cm, compleet bestippeld zelfs z'n ogen en z'n hele buik, m'n eerste bronforel gevangen en verder alles beekforel, tot 33/34 cm. Geleerde lessen: kou in mei kan de ochtenden visloos maken dus slaap maar lekker uit, als de vangsten uitblijven toch gewoon doorvissen in combinatie met veel meters maken, blijven zoeken, blijven vertrouwen op vliegen en technieken waar je eerder ook gewoon goed mee gevangen hebt. Open deuren voor de meesten hier waarschijnlijk. Ups en downs maar al met al toch erg genoten en tevreden met de vangsten en het spotten van oa een vos dichtbij en voor het eerst een wasbeer in het wild gezien.

Mooie vissen hoor. Leuk ook, meerdere soorten. Klinkt als een prima dagje, ondanks een stroef begin. Ga je vaker die kant op, of was het eenmalig?

guidogast

Ben er vanaf mijn vakantieadres in 2017 en 2018 bij La Roche beide zomers  een lange dag geweest, daar in Stavelot. In mei 2018 een midweek en mei 2019 drie dagen. Misschien over 2 weken een dagje, maar wil er zeker af en toe heen. Ondanks dat ik vorig jaar voor het eerst de Kyll bevist heb wat ook wel erg mooi was en qua vangsten meestal beter dan het water van La Truite Stavelot.
::agree::