Vliegvissen vanuit een boot?

Started by Good-job, March 17, 2014, 11:58:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Good-job

Beste vliegvissers,

Heeft er iemand ervaring met het vliegvissen vanuit een boot op zowel de 'grote' rivieren als meren in Nederland?
Ik heb vragen over het gebruik en toepassen van de Lowrange 4X HDI fishfinder (dieptemeter) en over het toepassen van lijnen, vliegen en vinden van stekken etc.
Voor als iemand zin heeft om komend roofvisseizoen mee te gaan met de boot ik kom uit Groesbeek (Nijmegen)

Groet Job

Good-job


rene

Goedendag,

Het vliegvissen vanuit de boot gaat prima
Ben vorig jaar paar maal naar drontermeer geweest met de boot en leuk gevangen
Ook de lek was leuk om te vissen vanuit de boot
Zoek meestal de rietkragen af met de vlieg
Wat betreft materialen zijn het gewoon de hengels en lijnen die je ook vanaf de kant gebruikt
De fishfinder is voor op de rievieren wel makkelijk om de taludjes tezoeken
Wil wel een keer mee vissen met de boot

Groeten van rene

Heintje Davids

Ik heb hier wel enige ervaring in, maar ook niet veel. Mijn ervaring op dit gebied is beperkt tot de (grote) Zweedse meren. In Nederland heb ik het eigenlijk nooit vanuit een boot geprobeerd. Ook al omdat ik het vliegvissen vanuit een boot niet als heel prettig ervaar, zeker niet wanneer je met z'n tweeën bent. Mijn voorkeur gaat dan toch uit naar kunstaas omdat je elkaar veel minder in de weg zit en makkelijker veel diverse waterlagen kunt bevissen. Maar goed... gewoon mijn mening.
Vanuit een boot op groot water heb ik altijd gekozen voor relatief zware hengels, aftma 8 tot 10. Deels omdat de snoek vaak van behoorlijk formaat is maar ook omdat het werpen van (zink)lijnen voorzien van relatief grote streamers makkelijker is dan met lichter materiaal. Afhankelijk van de diepte heb ik gebruik gemaakt van drijvende, intermediate, zinkende en snel zinkende lijnen, afhankelijk van de waterdiepte. In het voorjaar trof ik de snoek meestal aan in het ondiepe water, maar zodra de watertemperatuur ging stijgen dan trok, met name de grote snoek, naar diepere stukken. Ik zocht altijd naar diep gelegen taluds waar ze vaak tegenaan lagen, plekken waar de bodem heel onregelmatig was en plekken waar ik scholen prooivis zag op mijn dieptemeter. Bij hoge watertemperaturen trof ik ze vaak aan op dieptes tussen de 3 en 8 meter. Als streamer gebruikte ik over het algemeen relatief grote streamers (tot zo'n 20 a 25 cm) en bij voorkeur donker gekleurd. Vaak zwart, bruin en donkerpaars, maar moet erbij vermelden dat het maar net is waar je in gelooft. Of dit ook allemaal opgaat voor de Nederlandse omstandigheden, geen idee. Gewoon lekker uitproberen en zelf pionieren vind ik persoonlijk het leukste en de beloning is altijd des te groter wanneer de puzzelstukjes een keertje in elkaar passen.

Hans-oet-remunj

niet van uit een boot wel vanuit een kayak. Ik heb het ding wat aangepast met extra demontable drijvers voor extra stabiliteit (is nl een wiebelding), en een anker mechanisme. Hoeft allemaal niet veel te kosten via marktplaats. Geen trialer nodig, in 10 minuten monteren,  niet afhankelijk van trailer hellingen enz. Lekker flexibel, wel wiebelig dus ff wennen..

Meest lastige is de wind, zodra je geen snelheid hebt tov het water (stilstaand water of driften op rivier) gaat die kayak nl naar gelang de wind draaien (vaak niet in de richting waarin je wil vissen), bij variabele wind blijf je maar rondjes draaien en moet je dus gaan ankeren of bv een onderwaterzak aan een touw gaan gebruiken.  Want je handen aan een peddel en hengel is lastig.  Ik kan me voorstellen dat dit ook voor een klein bootje zo is, vliegvissen zul je over het algemeen vanuit een boot doen die geen snelheid heeft tov het water ? (hoewel slepen ook goed kan maar dan ben je wat aspecten kwijt van het vliegvissen die je al dan niet gaat missen...... )

Qua vangst werkt het prima, zowel in binnen als buitenland. Grotere range als bellyboat (5km geen probleem), maar minder micro control bij het vissen ivm dat draaien (belly boat kan met voeten bijsturen zodat je handen vrij zijn). Wellicht met 2 man in een bootje dan maar ?







jur606

boot niet, kajak wel (zittend werpen en kan zelfs staand maar dat durf ik niet aan)

Kajak zeker een uitkomst (Zie hier boven)
met aanvulling dat ik vanuit een hobie trap kajak vis de oudback (is al een stuk breder sit on top model) met roer en trappers als aandrijving, dus handen zo goed als vrij tegen de stroming in rustig trappen en mooi op de plaats blijven en de kanten afwerpen met streamers of vis besluipen en zo vangen.

Of ondiepe plekken op plassen meren berijken en daar uitstappen en ondiepe plaat uitvissen.



niet mijn kajak die je hier ziet maar wel zelfde model :)

Good-job

Voor het vliegvissen op groot water, welke zinklijn zouden jullie adviseren?
En dan vooral het vissen vanuit de boot, (nietzozeer op heel diep water).
Welk type lijn en met met welke zinksnelheid ben je het best voorbereid op allerlei situaties?

Mike

Tsja, het beste voorbereid op alle situaties ben je met: een floating lijn, een slow intermediate, een fast intermediate, een 3 inch p/s een 5 inch p/s en dan voor de echt hele diepe stukken nog een 8 inch p/s
Dan ben je echt goed voorbereid op alle situaties.
En dan het liefst ook nog de zinkende lijnen met een zinktip en ook de fullsinking lijnen.
Zo kan je ook nog maximaal efficient vissen over plantenbedden en meer van dat soort situaties.

Wil je je beperken tot 2 lijnen zou ik voor de floating en de fast intermediate gaan.
Met de fast intermediate kom je uiteindelijk ook wel op diepte maar je moet wel erg lang wachten.
En een drijflijn mag eigenlijk nooit aan je assortiment ontbreken.

En voor all of the above, zou ik gaan voor de lijnen van Airflo.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Good-job

Dank voor de snelle reactie!

Ik ben al in bezit van een Floating (SA Pikeline).
Hiermee kwam ik altijd prima uit de voeten in de polder en vanaf de kant in de grotere rivieren.
Maar omdat ik nu in het bezit ben van een visbootje, wil ik vanuit t bootje gaan vissen om de rivieren en meren.
Ik zit te denken om een sixtsense van Airflo aan te schaffen van 5 inchp/s een mooi 'zink' gemiddelde denk  ik... :-\

FSCHAMP

Als je vanuit een boot wil vissen en je wil alle dieptes kunnen afvissen dan kan je best volgende lijnen aanschaffen:

Floater
intermediate slow (0,5-1,5 ips)
intermediate fast (1,5-2,5 ips)
Di 3 (3 ips)
HSHD (4 ips)
Di 5 (5 ips)
Di 7 (7 ips)
Di 8 (8 ips)

en dan kan je alle lagen afvissen.  Dit zijn de lijnen, die de meeste wedstrijd vissers aanschaffen om op reservoir alle dieptes af te vissen.  Als je vooral op rivieren gaat vissen zou ik zeker de floater, de fast intermediate, HSHD of DI5 aanschaffen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

BV

Effe serieus jongens,

8 lijnen, dan ligt je vlieg minder in het water  dan dat je aan het wisselen bent.
Je moet al goed ervaren zijn en in halve seconden tellen om het verschil te zien tussen en fast inter en een slow inter.

Een floating ,een di3 en een di 8 lijkt me een beetje een nuttig antwoord voor een "niet-pro"

FSCHAMP

@BV : Dit is serieus, als je alle lagen van een meer wil bevissen vanaf de oever of vanuit een boot heb je deze lijnen nodig.
Ik weet niet wat je bedoelt met halve seconden immers de zinksnelheid wordt uitgedrukt in inch per second (ips) of 2,54 cm per seconde.
Een slow intermediate (0,5 ips) zakt ongeveer 1,27 cm per seconde. Een fast intermediate (1,5 ips) zakt ongeveer 3,8 cm per seconde.  Een Di3 wil zeggen 3 ips, wat 7,5 cm per seconde maw per seconde zakt de lijn 7,5 cm. Een Di 8 zakt 20,3 cm per seconde. Nu, ik kan je verzekeren dat dit het verschil kan maken in vis vangen of geen vis vangen als ex-wedstrijdvisser. 

Ik beschik over deze lijnen en ik heb de laatste 8 jaar dan ook nog geen enkele keer meegemaakt dat ik geen vis weet te verschalken op een dag.

Maar voor de beginnende vliegvisser kan ik akkoord gaan met je voorstel alhoewel ik toch voor mijn keuze zou opteren nl. floater, fast intermediate, Di3 of HSHD en Di5 of Di7 zowel van de oever en zeker vanuit een (belly)boot(je).
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

FSCHAMP

Marten,

prachtige vissen, maar ieder zijn meug, ik houd het alleen bij vliegvissen.  Als ik ze niet kan vangen met de vlieg, dan mogen ze van mij blijven zitten.
Ik ben wel bereid om wat geld te geven om zo'n roofblei aan een vliegenhengel te vangen en ik ben er zeker van dat het veel meer fun is dan aan een werphengel.
Spijtig genoeg ben ik niet in het bezit van een boot en met de belly-boot vind ik het te gevaarlijk om op grote rivieren gaan te vissen zoals de Waal, Rijn, enz., waar je kans maakt op zo'n grote roofbleien.

Maar zoals ik al aanhaalde, ieder zijn meug.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Mike

 ::agree:: ong 2 maanden geleden ben ik helemaal naar Spanje gevlogen, daar hebben we een auto gehuurd en zijn we naar Frankrijk gereden. Daar hebben we een gids gehuurd met een boot.
Al met al hadden we flink wat tijd en centen gespendeerd om een bluefin tonijn te vangen.
Eenmaal op de boot bleken ze niet dicht genoeg te benaderen om ze aan te gooien met de vliegenhengel, omdat de schooltjes te klein waren.
Onze gids gooie een paar keer met de werphengel en pakte er vrijwel meteen eentje.
Hij dacht dat we welzouden zwichten en ook de.werphengel zouden pakken'
Mooi niet  ::)  3-0 voor de tonijnen, deze keer gingen we zonder vis naar huis.
Maar voor ons gold ook, als het niet op de vlieg kan mogen ze lekker blijven zitten.
Een jaar of 15 geleden ving ik ook zo'n roofblei op de Lek,  met de werphengel.
Ik was toen al begonnen met vliegvissen maar ik was nog in de overgang zeg maar.
Het deed me echt helemaal niets en ik had echt spijt dat ik de vliegenhengel niet had meegenomen want ik ving die roofblij on 20 m van de kant.
Dat was de laatste keer dat ik ooit een werphengel heb aangerkaakt.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Plantje

Ik ben wel eens benieuwd of het werkelijk zoveel verschil maakt of je de vissen vanuit het water of vanuit de kant benadert. Je kunt natuurlijk wel zonder aandacht te vestigen vlak bij de kant vissen. Dat gaat vaak een stuk minder gemakkelijk vanaf de kant. Dan moet je of het water in waden of van een stukje verder strak langs de kant werpen. En daar gaat het vaak toch fout :)

Nigel

Waar ik vooral vragen ga stellen bij het vliegvissen vanuit een boot is met hoeveel mensen je dat max. kan zonder dat het problemen op gaat leveren. Ik neem aan dat met 2 pers. in een motorboot al maximum is?

Zijn er dan nog truukjes op elkaar maar geen streamer in the face te gooien?

Jaspero

Met links (of rechts) leren werpen.
Ik denk dat je met twee personen niet al te veel zal ondervinden, mits er niet te veel wind staat.