De Eira in west Noorwegen

Started by Jan, May 24, 2018, 21:35:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan

In de beginjaren toen we meestal onze basis bij de Oselva hadden en we met mijn caravan gingen omdat het ons de eerste 2 jaar was gebleken dat wanneer een rivier goed was meestal alle hutjes verhuurd waren. Daar had je dan last van omdat je van tevoren toen nog niet wist wanneer je de meeste kans op succes had. Het blijft tenslotte vissen nietwaar?
Zalm en zeeforel zijn nl. geen standvissen die er altijd wel zijn.
Zo is ook voor een goede zalmtrek de Oselva afhankelijk van regenval vooral in het brongebied van de rivier. Wanneer het een paar dagen wat minder was gingen we altijd in de omtrek op zoek naar rivieren waar het misschien wel beter was.
Eén daarvan is de Eira.
Deze stroomt uit het Eikedalsvannet bij Eresfjord naar de gelijknamige fjord en is een schitterend stuk rivier in een adembenemend mooie omgeving van ca 5 km lengte.
De eerste keer waar het videootje ook beelden van laat zien van nu 26 jaar geleden wisten we nog niet zoveel en kochten een vergunning bij de camping in Erresfjord.
We moesten eerst langs een stuk rivier lopen waar we 2 vissers zagen met allebei een gids in de buurt die aanwijzingen gaven. Dat was dus veelbelovend. Die avond vingen we niks maar we leerden heel veel.
We leerden o.a. dat het in die rivier heel moeilijk is om een vergunning voor de betere stukken te krijgen omdat het beste gedeelte gepacht werd door de Noorse bank, die er alleen relaties met behulp van een ghillie liet vissen. En we leerden dat er ook wel andere particuliere beats zijn, maar ook hoe je in het algemeen toegankelijk deel wel je visje kunt vangen.
We hebben ook gevist bij die particulieren die nog een vergunning over hadden, daarvoor moet je wel veel telefoneren en bij de boeren/grondbezitters langs gaan. Wees dus gewaarschuwd wanneer je naar die prachtige en ook klassieke rivier gaat.
Hoe het ons ook verging en hoe de meeste Noren met gevangen vissen omgaan als we op de camping naar de overkant keken ((het stuk van de Noorse bank), zie je in het laatste stukje video.

https://vimeo.com/271339398

Ochi

26 jaar geleden maakte ik mijn eerste sessies met de bivvy op stuwmeren in zuid Frankrijk op de karpers en wist ik nog niet wat vliegvissen was :D. Daar ben ik pas een jaar of 10 geleden aan begonnen.

Ik vind dit een mooie brede rivier met een acceptabel lijkende stroming. Viste jullie hier drijvend of was dit zinklijnen werk? Ik heb me altijd laten vertellen dat de zalm in Noorwegen de vlieg wel komt halen tenzij het echt diep water wordt.

Greetz Ochi

Jan

#2
Wij visten vrijwel altijd met een drijvende lijn.
Met zinklijnen vissen heeft niet mijn voorkeur, maar dat heeft hier niks mee te maken.
Hoe je aan de informatie over het komen halen van de vlieg komt weet ik niet maar voor zover wij hebben ervaren heeft het vrijwel alleen te maken met de watertemperatuur zoals het ook in de literatuur vermeld staat.
Algemene regel in het kort is: Koud water grote vlieg en diep vissen en hoe warmer het water hoe kleiner de vlieg en hoe hoger in het water.
Waarom en precies ga ik hier niet uitleggen omdat er natuurlijk ook variaties zijn en of het water bv. boven of onder uit een stuwmeer komt als daar sprake van is.
Door bv. Hugh Falkes' "Salmon Fishing" te lezen kom je veel te weten over het verschillende gedrag van de Atlantische zalm dat heel anders is dan dat van bv. Pacifische zalmsoorten.
Dit boek heeft jaren deel uitgemaakt van mijn caravanuitrusting tot groot plezier van mijn reisgenoten en mijn zoon heeft me meermalen wakker moeten maken om te gaan vissen om 4 uur terwijl ik nog een cognacglas in mijn hand had en dat boek op mijn borst.  ;D Hij herinnert me er nog wel eens aan.

sjoerd

Ga je tegenwoordig  nog wel  eens die kant op martin? Of moet ik Jan zeggen haha. Leuke filmpjes.

Jan

Welke naam je gebruikt maakt me niks uit Sjoerd, beide zijn niet mijn echte naam. ;)
Heb noodgedwongen 1 jaar moeten overslaan vanwege een heel heftig gemuteerde lymfeklier kanker.
Vorige jaar ben ik wel weer geweest en voor dit jaar is de planning ook weer die kant op, al moet ik wel vlak vóór vertrek toestemming krijgen van de hematoloog en de oncoloog van Isala in Zwolle waar ik kind aan huis ben sinds een jaar of 10.
Ga niet meer zoals 6 jaar geleden toen ik de meeste stekken wel probeerde in 8 weken maar tegenwoordig doe ik het op één plek die me wel bevalt.

Karel

 ::new:: Ben van plan er volgende zomer naar toe te gaan. Beide genoemde rivieren. Zo'n 15 jaar gelden ook eens geweest. Niets gevangen trouwens, maar een schrale troost. Aan de overkant van de Eira ook  niet.  ;)