Allround droge vlieg, geinspireerd door de Royal Wulff

Started by Gert, March 18, 2013, 23:43:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Ik ben niet een hele goeie binder, maar wil wel graag vangende vliegjes knopen en niet kopen.
Jaren geleden kwamen we erachter dat de Royal Wulff een goeie vanger is voor de Oostenrijkse bergriviertjes. Maar dat is een nogal ingewikkeld patroon, waarvoor ik al gauw een kwartier bezig was voor 1 vliegje. En als je dan met z'n vieren bent, en ik de enige binder... Reken maar uit, een uur binden voor de man 1 vlieg.
Dus ik ben maar wat aan het experimenteren geslagen om een look alike te maken die wel een stuk eenvoudiger is te maken, en toch goed vangt.

Dit is een originele Royal Wulff:



Het kalfshaar voor de wing heb ik vervangen door poly yarn (in een fluo kleurtje), en ik splits deze niet in tweeen. In plaats van hertenhaar (hoop gedoe om dat er netjes op te krijgen) voor de staart heb ik in dit voorbeeld een bosje fibertjes uit een fazantenstaartveertje gebruikt (zijn eigenlijk te slap) en ik maak alleen het "kontje" van een pauwenfiber; de voorste pauwenfiber laat ik weg.

Mooi meegenomen: deze vlieg bleek het later ook goed te doen op o.a. de Kyll, maar ook op een bergmeer, de grote vijver van de Eemhof en ook op de Ronde Bleek heb ik er wel mee gevangen.

Als uitgangspunt kun je deze SVS gebruiken:

http://www.westslopetu.org/2013/01/653/

Geeft wel een beeld van hoe bewerkelijk het binden van een originele Royal Wulff is (er zijn trouwens vele varianten) en wat voor onooglijke vlieg het eigenlijk is (mag ik dat zeggen?) Op internet zijn ook diverse svs-filmpjes te vinden.

Benodigdheden:

Binddraad (Unithread 8/0 Tan)
Haak voor droge vlieg (ik heb hier een #14 gebruikt)
Poly yarn (Kleur naar keuze: wit, of een lekker fel kleurtje)
Edit: In dit voorbeeld heb ik fibers van een fazantenstaartveertje gebruikt, maar die zijn eigenlijk te slap voor een droge vlieg. (Maar je kunt elk ander materiaal gebruiken uiteraard)
Dikke rode draad (Maar ik gebruik ook wel oranje – vangt net zo goed heb ik het idee). Je kunt ook dunne rode binddraad gebruiken voor de vlieg, en daar tevens het lijfje van wikkelen.
Ginger saddle hackle (mag ook een donkerder kleurtje zijn)

En dan heb ik nog een stukje van een rietje gebruikt, in de lengte opengeknipt zodat ik dat om m'n binddraad heen kan draaien en over de hackles en wing kan schuiven bij het afbinden.

Ik ga ervan uit dat de stappen hieronder verder voor zich spreken.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit na gaan binden, en naar de eventuele resultaten (en of jullie nog op andere varianten komen).

Edit: O ja, en ik behandel de vlieg tegenwoordig met Watershed (en dat moet je dan volgens de gebruiksaanwijzing minstens 24 uur voor gebruik doen). Blijft ie mooi hoog op het water drijven, ook nadat je er mee gevangen hebt.

Groet,
Gert




















obi-130

gert bedankt voor het .......... kan ik wel wat mee  ::top::

Gert

Denk 't ook wel Gerrit. Je kunt ook een echte gaan maken natuurlijk! ;)

obi-130

nee gert is mij ook teveel werk vind dit echt een mooi vliegje  8) ;D

Arie de Vries

Bedankt voor het voorbeeld, kan ik op termijn wel wat mee.
Arie
Groet, Arie

Troutbuster

#5
Leuk exemplaar Gert!

Maar waar is het 2e pauwefiber deel op de body?

De staart vind ik te lang en te slap, Goudfazant tippets zouden beter staan!

Ik zou de hackle ook wat donkerder bruin nemen (Coachman Brown) en de polywing in 't wit, dan zit je qua patroon het dichste bij de Royal Wulff, of de Royal Coachman!

Ik maak ze vaak met een bunchwing van witte CDC.

Blijft een kassieke droge vlieg en een goede vanger!

Succes en groet

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Die royal wulff heb ik gebruikt op de Maas voor kopvoorns en er ook goed mee gevangen. Ik bond hem volgens het originele patroon behoudens de vleugels, die bond ik dus ook van poly yarn (maar wel in twee delen volgens het originele patroon).
Het is inderdaad best veel werk om hem te binden en ik vind het vliegje persoonlijk ook nogal grof. Mijn gevoel zegt (en dat is zuiver mijn gevoel he) dat een dunner gebonden vliegje het over het algemeen beter doet en meer natuurlijker overkomt. Uiteraard zegt het allemaal wel iets over hoe een vis naar onze creaties kijkt en vermoedelijk maken wij het vaak moeilijker dan nodig.
::wtf::

Gert

Dank voor je reactie Jan.

De 2e pauwenfiber: zoals ik al aangaf, heb ik het allemaal zo simpel mogelijk geprobeerd te houden, en het hoefde ook niet zo veel mogelijk op het origineel te lijken - die heeft echter wel voor de inspiratie gezorgd.

Probleem waar ik met die 2e pauwenfiber tegenaan liep: de haak was al bijna vol, en dan moest de hackle er nog op met een stuk of 8-10 slagen. Een alternatief kan zijn: de hele body van pauwenfiber maken, en vervolgens over het middelste deel rode draad wikkelen. Heb ik ook wel gezien op internet.

Voor de hackle en de wing geldt ook: ik maak ze ook in andere kleuren. Dat maakt qua werk niet uit  ;)
Om het zoveel mogelijk op een echte te laten lijken: inderdaad een witte wing en donkere hackle gebruiken.

Wat de staart betreft: helemaal met je eens, is iets te lang, en eigenlijk te zacht. Ik zal dat in de tekst ook aanpassen dat je beter iets anders kunt gebruiken.

Ik had destijds het een en ander over de vlieg gelezen. Wat ik o.a. tegenkwam is dit niet duidelijk is wat het voor een insect moet voorstellen, en waarom die zo goed vangt.
Maar ik weet nu dus dat ook met maar 1 pauwenfiber, een fluo wing en een lichte hackle, de vlieg vis oplevert.

Raymond

Quote from: Gert on March 19, 2013, 09:31:59
Ik had destijds het een en ander over de vlieg gelezen. Wat ik o.a. tegenkwam is dit niet duidelijk is wat het voor een insect moet voorstellen, en waarom die zo goed vangt.
Maar ik weet nu dus dat ook met maar 1 pauwenfiber, een fluo wing en een lichte hackle, de vlieg vis oplevert.

Nou geloof me, iedere niet al te grote haak waar een hackle op gebonden is i.c.m. met wat andere fibers en haren, vangt vroeg of laat vis...
::wtf::

Troutbuster

Graag gedaan Gert, en je hebt gelijk als je zegt dat het een patroon is geinspireerd op het origineel
Zoveel patronen zoveel interpretaties toch??

Dat probleem van ruimte tekort kan je idd. opvangen door de hele body te maken van pauw, en daarna met de rode flos het stukje rode body in het midden te maken!

Over de staart, duidelijk zo!

Ik "hang" nogal naar de klassieke patronen (en niet alleen nat! ;)) vandaar mijn opmerkingen maar.... wat dit patroon moet voorstellen of wat ie immiteerd, geen flauw idee!!

Ik heb ze ook wel eens gemaakt met Foamwings uit heel dun wit foam!
Werpt belabberd, maar "ze" vingen wel goed!!



Verder kan ik zeggen, "wat donderd het" als ie maar vis in het mandje brengt toch??

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Quote from: Troutbuster on March 19, 2013, 09:50:46
Dat probleem van ruimte tekort kan je idd. opvangen door de hele body te maken van pauw, en daarna met de rode flos het stukje rode body in het midden te maken!


Of..., eerst de hele body maken van rode flos om daarna pas de pauw op te binden...?
::wtf::

Troutbuster

Andersom werkt een stuk makkelijker Ray!

Gr

Jan

(nog naar Houffa?? wij gaan 30 maart as.!!)
"Petri Heil"


Raymond

Ik weet niet meer hoe ik het heb gedaan, is al weer jaren geleden. Ik weet wel dat ik hem niet gemakkelijk vond om te binden. Heb hem eerst leren binden op een grote haak en vervolgens steeds kleiner gegaan ben. Had hem toch wel snel onder de knie, dat weet ik wel.

Ja hoor, zeker nog naar Houffalize echter zaterdag 30 maart heb ik werkverplichtingen... :-( Ik was voorzichtig aan het denken om komende zaterdag te gaan maar om nou de hele dag in de regen te gaan staan..., pfff... ;)
::wtf::

Gerrit72



Gert, mooi duidelijk verhaal!  ::goodjob::

Hier ga ik zeker mee aan de slag, thanx
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Rossie69

Laat ik nou net een zwikkie van die wulfs van Gert nog hebben :)
standaard in de droge doos.

wat Jan zegt eerst pauw en dan floss.
das nou een goede tip.
Ik heb altijd oorlog met deze vlieg.

maar ga het toch weer es proberen.

Mooie svs Gert.

bedankt.


Beertje

Quote from: Raymond on March 19, 2013, 09:45:22
Nou geloof me, iedere niet al te grote haak waar een hackle op gebonden is i.c.m. met wat andere fibers en haren, vangt vroeg of laat vis...
Kijk,zo'n opmerking ben ik het roerend mee eens.Je zie wel vaker dat vis iets van het oppervlak pakt en het dan weer uitspuwt.
Dus ze zijn er niet altijd zeker van dat iets eetbaar is,maar proeven/proberen ze ook.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gert

Quote from: Raymond on March 19, 2013, 09:45:22
Nou geloof me, iedere niet al te grote haak waar een hackle op gebonden is i.c.m. met wat andere fibers en haren, vangt vroeg of laat vis...

Ja, dat geloof ik ook wel Raymond - maar ik vind dit een goed vangende vlieg, en dat is toch niet hetzelfde.

Koen

Leuk vliegje om te maken.

mijn eerste poging, haakje 14 :)


Gert

Da's zeker geen slechte poging Koen! ::goodjob::

Ga je 'm proberen op het OVM?

Groet,
Gert

Koen

vast wel een keer! en de Kyll en Noorwegen en wellicht gewoon hier in ons Hollands water  ;D

tis trouwens een split wing versie (net als die van Davie  ;D )

Raymond

Quote from: Gert on March 19, 2013, 13:36:40
Ja, dat geloof ik ook wel Raymond - maar ik vind dit een goed vangende vlieg, en dat is toch niet hetzelfde.

Zeker Ger, ik geloof je hoor. En ik begrijp wat je bedoelt...
::wtf::


Rossie69

mooi gebonden jongs.

gouwe ouwe komt boven drijven.

nu de nimf versie ;)

obi-130

Quote from: Rossie69 on March 19, 2013, 23:56:11
mooi gebonden jongs.

gouwe ouwe komt boven drijven.

nu de nimf versie ;)
zo iets henk

Rossie69