Nat waden: schoenen

Started by wh82, August 08, 2017, 08:44:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh82

Wat voor schoenen gebruiken jullie bij nat waden?
Een waadpak begin ik niet aan bij 35 graden tenzij je in "IJswater" staat.. Van die watersandalen (Keen enz.) zijn me eerdere jaren slecht bevallen, te open (schrammen en sneeën) en vaak te weinig grip en steun.

Afgelopen weken heb ik gewaad met Columbia Drainmaker III schoenen. Trailrunningschoenen speciaal voor in het water en op gladde ondergronden. Ze zijn waterdoorlatend, drogen heel snel en hebben vrij veel grip. In de Drome op stenen met nauwelijks begroeiing was dat perfect. Op andere plekken met meer algen en begroeiing kan het beter, niet slecht, maar zeker niet zo goed als vilt.

Je enkels hebben met lage schoenen natuurlijk ook minder steun maar dat vind ik niet het grootste issue, iets voorzichtiger lopen dan maar. Zware hoge waadschoenen lijkt me niks met die warmte en zonder waadpak.

Zodoende: wat voor schoenen hebben jullie aan bij nat waden?

JEVDE

Ik gebruik mijn gewone waadschoenen, maar dan wel met dikke, losse neoprene sokken er in, zodat mijn waadschoenen net zo goed zitten als wanneer ik wel een waadpak aan heb. Voordeel is dat je voeten gewoon goed beschermd zijn en je stevig staat. Ze zijn ook niet extreem prijzig dus ik vond het wel waard. (En anders 'sokken' van een oud (tweedehands) duikpak of wintersurfpak afknippen). Zeker in Frankrijk waar het zomers zo warm kan zijn. Je hoeft dan ook niet 2 soorten (waad-)schoenen in te pakken en niet helemaal een waadpak aan te doen als je ff 1 uurtje na het eten nog wil vissen vanaf de camping of zo. De neoprene sokken die ik gebruik (Simms) hebben het voordeel dat de stof 'dubbel' zit, daardoor kan je ze omhoog rollen en heb je bescherming aan je onderbenen. Want dat blijf ik het nadeel vinden aan waden zonder waadpak (korte broek); heerlijk fris aan je benen, maar als je door struiken/begroeing moet... ouch.

Draag jij dan een dunne lange broek om dat op te lossen? (Vind dat zo onaangenaam, zo'n plakkende natte broek op je huid)   

Zie hier de sokken die ik heb:
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi48eDOjcfVAhWRZFAKHedFAZcQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.washingtonflyfishing.com%2Fforum%2Fthreads%2Fsimms-guard-socks.115394%2F&psig=AFQjCNE3mWZGjo31rZzS3TEJoYtzqNdC6w&ust=1502263415855596

MarcelN

Snowbee Rockhopper, alsof je op magneten loopt op gladde rotsen als langs de waterweg e.d ::goodjob:: te bestellen bij Muddler.nl

goswit

Ik zoek altijd droogwater op , wordt je ook niet nat. :o ;D

Gebruik surfschoenen ca 5 jaar ,redelijk te doen .
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

H. Middel

Ik gebruik duikschoenen, zijn ook gelijk makkelijk in de bellyboot.

p.forel

Gewoon mijn waadschoenen
Al gebruik ik toch meestal mijn waadbroek erbij

wh82

Thanks allen.

@goswit, die surfschoentjes gebruikte ik eerder maar die gingen nogal snel stuk. Droog water heb je helaas alleen in de winter en de vissen houden er niet van :D
@H. Middel, heeft dat een beetje grip?
@p.forel &JEVDE Ik draag gewoon boardshorts van 't surfen, steviger als de meeste zwembroeken en zitten prima. Waadschoenen vind ik een beetje zwaar daaronder. Doorns zijn vervelend maar ik probeer zoveel mogelijk in of direct naast het water te blijven. Doorns mollen ook je waadpak/waadbroek. Gewone struiken vind ik geen probleem.
@MarcelN, ziet er goed uit, ga ik eens naar kijken.

H. Middel

Wel redelijk, kan altijd beter. Vind het vorodeel vooral dat ze een harde zool hebben en dat je daardoor de kleine steentjes niet zo voelt. Tuurlijk is het opletten met alg.

Ochi

Hoi,

Andros Flats hikers van Orvis.
Niet goedkoop maar wel geweldig als je op een scherpe bodem staat waarin ook kuilen zitten.
Ze zijn ook hoog dus bescherme je enkels ook tegen afbreken😀