vragen lijn+hengel combinatie

Started by quaden, September 09, 2013, 17:05:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

quaden

ik vliegvis al een geruime tijd, maar nu heb ik toch een vraag over de combinaties van lijnen en hengels.
zelf vis ik altijd met de juiste lijnklasse bij de juiste hengel (3# hengel + 3# lijn etc etc)
maar nu wil ik een 6# hengel aanschaffen en ik heb een reel met 7#float lijn, is dit mogelijk?

ik zie wel eens dat vliegvissers hun materiaal combineren, wat zijn hier de mogelijkheden in?

wie zou mij kunnen helpen bij deze vraag!


weerwolf

Das een hele goede. Begin maar vast te geloven dat het zelden klopt wat er op de hengel staat kwa aftma en dat ditzelfde voor de lijn geldt.

De enige manier is een lijn op een hengel testen of omgekeerd! (meestal is de hengel het uitgangspunt  ;) ) en het verschilt ook nogal wat welke lijn met welke opbouw je bebruikt. Een long belly lijn reageert totaal anders dan een DT lijn.



Je kan naar een goede vliegviszaak gaan en daar lijnen proberen of je vismaatjes vragen om wat lijnen. Je kan de gok wagen bij een budget lijn maar om nou te gaan gokken met een lijn van 80 euro........ikke niet.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

quaden

nee, vandaar mijn vraag en daarom vis ik ook altijd met de 'juiste' combinatie.
ik had deze reel thuis liggen en zocht een leuk stokkie.
misschien moet ik maar een lichtere 7# hengel zoeken.

ik wil namelijk niets riskeren!


weerwolf

heb je de verpakking nog? of weet je nog wat voor lijn het is?
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Rene V.

Gewoon proberen.Wie weet heb je een wereldcombinatie zonder dat je het zelf weet.Je gooit je hengel niet zo gauw kapot.Een # naar boven kan altijd.Op mijn #8 werp ik met veel wind met een #9 lijn,zonder een probleem.

Groet Rene V.

quaden


weerwolf

Ja dat had ik gelezen, maar als je een merk/type weet kan je opzoeken hoe lang de belly is en hoe zwaar. Dan kan je al weten of hij te zwaar of te licht is.

Wat je ook kan doen is de eerste 9 meter lijn op een weegschaal leggen en wegen. dit kan een beetje vals zijn als je een hele lange belly hebt dan komt er nog wat gewicht bij. Maar je kan net nog zo mooi berekenen of uitvogelen......uiteindelijk moet het goed gooien


Ik verwacht dat het niet tegenvalt een 7 op een zes hengel, tenzij het een slappe hengel is.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.