Test Shakespeare Odyssey 6/7

Started by Gerrit72, April 25, 2012, 20:36:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

Niet dat ik met mijn beperkte ervaring een zinvol oordeel kan geven over een vlieghengel. Toch wou ik mijn eerste worpen met de Odyssey even vastleggen. De hengel is low-budget, maar zoals ik op een engelse site las, is het knap van Shakespeare dat ze voor zo weinig geld zo'n knappe stok kunnen bouwen (mijn mening is dat Shakespeare als het om low-budget gaat al vele jaren best een betrouwbaar merk is, dat mag best eens gezegd worden ;D).

De hengel kocht ik van Barry, samen met de bijbehorende reel, en met 2 kwalitatief goede lijnen. Bij het zien van de hengel viel me direct op dat de hengel er zeer netjes uitziet qua afwerking en dat de blank mooi slank en strak is. Alleen aan het kurk zag ik dat deze niet van een hoogwaardige kwaliteit is, maar het geheel was mooi om te zien (mijn mening) en leek goed visbaar.

Vandaag moest de hengel die ik kocht om (kleine)karper en snoek mee te vissen dus getest worden (en gelijk mijn werpvaardigheden wat op te krikken). Aangezien snoek nog niet mag en ik toch wat aan de lijn wilde binden, heb ik een tandempje van vliegjes aangeknoopt (1 drijvend, 1 zinkend). Als stek een kanaal met veel oppervlakte activiteit, hier dus;



Al tijdens de 1e worp werd ik aangenaam verrast. Ik had nog nooit zo goed de hengel voelen laden en de snelle actie wierp makkelijker dan het langzame van mijn geliefde glashengels. Ik gooide direct afstanden die ik voorheen niet voor mogelijk had gehouden. Ik ben dus zeer enthousiast over de hengel (nogmaals de mening van een enthousiaste amateur).
Het enige minpunt waar ik tegenaan liep is het plaatsen van de spoel in de reel. Er zit aan de achterzijde nogal wat ruimte, waar de vlieglijn tussen kan komen (ook bij het snel lijn van de spoel trekken). Door dit met beleid te doen is dit voor mij verholpen.

En dan de vis, die toonde wel interesse, maar het bleef bij tikken tegen de drijvende vlieg (terwijl ik eigenlijk een aanbeet verwachte op de zinkende kleinere vlieg). Tot mijn verrassing werd de drijvende vlieg uiteindelijk goed genomen en zag ik mooie koperen flitsen onder water. Wederom zo blij als een kind maakte ik mijn hand nat en tilde het 'klompje goud' voorzichtig uit het water. Zo klein en dan toch zo mooi.



De test was geslaagd, mooie worpen en nog wat gevangen ook nog! Terwijl ik terugreed bedacht ik me dat de 4# Orvis Streamline waar ik over nadenk, toch wel een welkome aanvulling zal zijn op mijn uitrusting (dan komen de kleine visjes toch meer tot hun recht). Ook verheug ik me enorm op de tijd dat ik weer een streamer mag aanbinden. Ook nu zag ik meerdere snoeken jagen door de schooltjes voorns in het oppervlak, ze tarten me, met flinke kolken en wegspringende vis. Nog even geduld hebben snoekies, jullie komen aan de beurt!

Barry bedankt voor deze fijne hengel, mochten we elkaar weer treffen, dan heb je een biertje en gehaktbal van me tegoed ;)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

maurice

mooi man, lekker dat je een nieuwe hengel hebt.

veel plezier er mee.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Useless

In vergelijking met die graftak (glasreservoirstok)  waar je ook mee vist gooit iedere hengel geweldig  ;). En britten zijn erg chauvinistisch. Zij vonden vroeger hun Vauxalls ook geweldige auto's. Maar met deze hengel moet ik ze gelijk geven. Zeker voor het geld zal je weinig betere stokken vinden dan deze. Ik heb er ooit ook mee gevist en vond het een heerlijk hengeltje. Redelijk strak en licht in gewicht waar je ook prima verre worpen mee kunt maken.

vliegvisgek

gerrit van de barry uit wezep setje was zo goed als nieuw toch vind persoonlijk zwaar spul maar ja voor die prijs kun je dus geen miskoop doen zijn alleen de lijnen en reel extra spoel al waard gerrit dus veel plezier er mee  ;D

Gerrit72


Bedankt voor de reacties mannen ;D

Toch is het mijn plan om met die graftak gericht op de grotere karpers op een andere stek van mij te gaan vissen.
Die taaie glasblank lijkt me daar bijzonder geschikt voor (al werpt de hengel als een bezemsteel, drillen doet hij super).
Ik blijf de charme inzien van die good old glasstokken, ze blijven in mijn uitrusting voor korte sessies op stekken waar verre worpen niet noodzakelijk zijn.

De Shakespeare hengel is idd veel te zwaar voor de visserij van vandaag, ik kocht hem voor snoek en karper, waar het een sierlijke, maar strakke stok voor is. Kan me nu al verheugen op de dril van een zware vis met deze hengel.
The only difference between men and boys is the price of their toys.