Is er nog gevist vandaag seizoen 2015.

Started by Bone F, January 01, 2015, 02:33:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

wouter veuger

Ben het ook met je eens sjoerd! Een stinger haak doet meer kwaad dan goed,ik heb in het verleden weleens geëxperimenteerd met dubbele haken,maar werkte voor mij niet.

In de polder vis ik met streamers van 12-18 cm zo ongeveer gebonden op de haak ( variërend van 2/0 tot 6/0)

En uit de bellyboat op groot water ook regelmatig met tubes van 20-30 cm,maar dan wel met een enkele haak.
Door aan de "achterkant" van de streamer de tube wat langer te houden,zit je haak ook wat verder naar achter en kun je met deze afstand spelen.

Af en toe een misser gebeurt nu eenmaal,en lig ik ook niet wakker van,maar Dat gebeurt ook met ander kunstaas met dreggen eraan,zo herinner ik me een dagje een paar jaar terug waarop ik met een maatje van me viste,ik met de streamer en mijn maat met jerkbaits.ik ving die dag 5 of 6 snoeken,zonder een vis te missen,en mijn maat ving er geeneen terwijl die dezelfde hoeveelheid actie had.

Door dat ze een streamer ten opzichte van een jerkbait veel makkelijker naar binnen harken,had ik geen moeite om ze te vangen terwijl ze aan de jerkbait met 2 dreggen niet bleven plakken.



Schippers

Ik ben het er niet mee eens. Er zijn dagen waarbij ik zulke voorzichtige aanbeten krijg en de vis net voor in de lip haak(op de stinger!). Dus streamers groter dan 15cm zijn bij mij altijd voorzien van een stingerhaakje, omdat ik er van overtuigd ben dat het mij meer vis opleverd. Ik heb niet het idee dat ik de vis veel meer schade aanbreng dan als ik met een enkele haak zou vissen. En wtb het bloeden, ik had 3 dagen geleden nog een vis die ook bloede als een rund maar het haakie zat mooi voorin dus zeg het maar...

Groet,
Gerrit

sjoerd

#1302
Quote from: Schippers on January 02, 2016, 14:20:05
Ik ben het er niet mee eens. Er zijn dagen waarbij ik zulke voorzichtige aanbeten krijg en de vis net voor in de lip haak(op de stinger!). Dus streamers groter dan 15cm zijn bij mij altijd voorzien van een stingerhaakje, omdat ik er van overtuigd ben dat het mij meer vis opleverd. Ik heb niet het idee dat ik de vis veel meer schade aanbreng dan als ik met een enkele haak zou vissen. En wtb het bloeden, ik had 3 dagen geleden nog een vis die ook bloede als een rund maar het haakie zat mooi voorin dus zeg het maar...

Groet,
Gerrit

Het kan best zijn dat jouw stingerhaak eerst in een kieuwboog vastzat en tijdens de dril los geraakt is(een kieuw is immers maar dun en kwetsbaar weefsel,) om vervolgens elders in de bek weer houvast te vinden. Dat scenario leek mij ook zo te zijn bij het filmpje van de metersnoek waarbij de stingerhaak ook voorin de bek zat toen de vis onthaakt werd. Maar tijdens het binnenvissen zag je al een behoorlijk rood waas van bloed in het water. Rara hoe kan dat??

wouter veuger

Ach ja iedereen moet het voor zich weten natuurlijk,als je ervaring hebt met snoek onthaken en goed onthaakgereedschap hebt,is er natuurlijk ook niet meteen een man overboord.

Wat ik wel een nadeel vind ook van een Stingerhaak,is dat de kieuwgreep een stuk linker wordt,de snoek zit immers aan een haak vast,maar er bungelt er nog een in de rondte,als die tweede haak zich tijdens de kieuwgreep in je hand nestelt,en de snoek gaat klappen heb je wel een probleem (en pijn in je hand :()


sjoerd

Quote from: wouter veuger on January 02, 2016, 17:29:16
Ach ja iedereen moet het voor zich weten natuurlijk,als je ervaring hebt met snoek onthaken en goed onthaakgereedschap hebt,is er natuurlijk ook niet meteen een man overboord.

Wat ik wel een nadeel vind ook van een Stingerhaak,is dat de kieuwgreep een stuk linker wordt,de snoek zit immers aan een haak vast,maar er bungelt er nog een in de rondte,als die tweede haak zich tijdens de kieuwgreep in je hand nestelt,en de snoek gaat klappen heb je wel een probleem (en pijn in je hand :()
[/quote

Wouter , het is m..i niet het onthaken wat problemen geeft maar eerder het feit,zoals ik hierboven al aangetipt heb , dat de snoek  door de stingerhaak , die ver naar achteren zit, dus schade aan de zeer kwetsbare kieuwen kan oplopen. En zo'n haak is volgens mij compleet overbodig. OK misschien mis je soms een aanbeet so what, liever een aanbeet minder dan kans op een dode snoek.
Let maar eens op de vele foto's op FB van snoeken. Heel vaak zie je die bloeden!

Schippers

Heren,
Het is inderdaad een persoonlijke voorkeur en zoals Wouter zegt met wat ervaring en degelijk gereedschap is er weinig aan de hand al is het soms uitkijken...

Sjoerd,
Ik heb ook bloedende vissen gevangen op enkele haak of waar de stinger aan de buitenkant hangt. Ik ben het eens dat het risico iets groter is dan een enkele haak om een kieuwboog te raken maar dat is mij nog nooit gebeurt. Ik vindt het een aanvaardbaar risico.
Ik ben er van overtuigd dat veel vissen die net voor in de lip worden gehaak vaak niet vol voor de streamer gaan zoals ze dat doen op een prooi. Maar dat het meer uit nieuwschierigheid/proberen is.

Groet,
Gerrit.

wouter veuger

#1306
Zoals ik zei sjoerd,ik gebruik ook geen stingerhaken,ik kan enigzins de gedachtegang wel volgen,maar acht het zelf ook niet noodzakelijk.

@schippers,snoek gaat zeker niet altijd volle bak voor de streamer,en soms is het idd puur uit een soort van agressie.

Een aantal weken geleden stond ik op een stekkie,waar 1 en dezelfde snoek binnen een minuut of 20,maar liefst 9(!) keer een aanval deed,maar ik kon hem niet vangen,het was in helder water en kon bij een aantal aanvallen goed zien dat de snoek gewoon met de bek dicht tegen de streamer aan klapte en vervolgens weer wegdraaide.

Dit was duidelijk een gevalletje agressie/irritatie,en geen echte aanbeet. Ik denk persoonlijk dat ik hem in dit geval meteen Stingerhaak ook niet had gevangen.

Zoals in het voorbeeld wat ik een paar Posts hierboven gaf,van mijn vismaat die met jerkbaits 5 of 6 verschillende aanbeten miste,terwijl hier toch 2 dreggen maat 2 aanhingen...

Moraal van het verhaal: ik geloof ook zeker dat een snoek niet altijd "echt" bijt, maar ik ben er tevens van overtuigd dat wanneer ze zo'n bui hebben dat het ook niet uitmaakt of je nou een haak extra hebt.

In het geval dat ze hem wel echt willen hebben,inhaleren ze hem meestal helemaal naar binnen,en dan kom je dus in de situatie dat de Stingerhaak te ver naar achter zit tussen de kieuwbogen.

Vanuit dit oogpunt vis ikzelf met een enkele haak (al dan niet wat verder naar achter icm een tubestreamer/shank)
Zoals gezegd heb ik wel met met 2 haken geëxperimenteerd,maar  mijns inziens had het geen meerwaarde.