Op elke hoek ligt een snoek (.....?)

Started by Gert, December 20, 2010, 23:02:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Geplaatst op het vorige forum: Ma nov 02, 2009 23:50    Onderwerp: Op elke hoek ligt een snoek (.....?)   

--------------------------------------------------------------------------------

Dankzij een tip van een collega, vorig jaar een mooie polderstek ontdekt voor zowel voorn als snoek en baars (en ook brasem, maar dat is niet zo mijn ding).
Maar omdat er zo veel water in de polder aanwezig is waar je zonder bootje nooit bij kunt komen, ben ik op zoek gegaan of we niet ergens een bootje konden huren. En dat is gelukt! Dus we, vismaat Patrick en ik, wilden graag eens een dagje snoeken – liefst met de vliegvishengel natuurlijk, maar een spinhengel ging ook mee. En gisteren was het dan zo ver. Dat het zou gaan waaien en regenen wisten we al – altijd goed voor de snoek, maar hoe dat bootje eruit zou zien nog niet.
Ik had gehoopt op een model roeiboot zoals dat hoort bij de Hollandse polders, hetzij van hout, hetzij een stalen zoals we die vroeger zelf thuis hadden, maar dan wel in betere staat:


Maar het werd er eentje van polyester. Gelukkig wel met een bb motor (nee, niet bb van belly boat) want de riemen waren dan weer wel van een "echte" roeiboot, en die pasten niet op/in de dollen op de boot zelf, dus roeien was er niet echt bij.


Helaas was het grootste nadeel van dit bootje dat het absoluut niet mogelijk was om met de harde wind van gisteren lekker te vissen, stukkie varen, weer vissen etc. Want zodra je de motor uitdeed (of in de vrijstand zette), waaide je meteen de kant in, en zat je weer vast in de prut. We moesten het dus vooral hebben van aanleggen (lees: het bootje op de kant trekken), uitstappen en vanaf de kant vissen. En ook tijdens het varen een plug of streamer uitgooien natuurlijk, wat resulteerde in 1x vastloper in de schroef, en 1x een aanbeet. Maar toen we meteen terug wilden varen naar die plek van de aanbeet, zaten we met de schroef verstrikt in een fuik of leefnet wat daar zonder markering onder water lag.

Van het forelvissen in de rivieren ken ik het gezegde "achter iedere steen ligt er een". Als je dit water ziet denk je: "op elke hoek ligt een snoek". En eigenlijk geloof ik daar nog steeds in. Maar we hebben ze helaas niet allemaal kunnen ontdekken, laat staan verleiden. Sterker nog: de enige snoeken die we gevangen hebben was uitgerekend op die stek waar je gewoon lopend vanaf de weg bij kunt komen.
De eerste die ik ving was er eentje van ca. 75 cm op een grote (gekochte) streamer, gevist met de spinhengel.


Ik wist dat Patrick nog wat bucktail had liggen in een stuk of 6 verschillende kleuren, en had hem van de week gevraagd of hij die op wilde sturen zodat ik nog wat kleinere streamers kon binden die wat makkelijker te gooien zijn met de vliegenlat.
Dit was een van de creaties: de meest opvallende kleuren op een 1/0 haak gebonden.



En wat denk je: de eerste worp is het meteen raak. En snoek van ca. 65 cm pakt hem vlak voor m'n voeten. Na de snoek geland te hebben wilde ik Patrick de kieuwgreep voordoen (en hem op de foto zetten met die prachtige streamer) maar door het spartelen in het gras ging de haak los en rolde de snoek uit zichzelf weer terug het water in. Helaas geen foto dus.
En nog meer helaas: de enige snoek die Patrick wist te haken, wist zich al voor de kant los te schudden.

Al met al een mooie ervaring, en we hebben weer veel geleerd. Zoals: mijn nieuwe waadjack is een uitkomst met storm en regen. Je moet met die zelfde storm en regen NIET je regenbroek in de auto laten liggen. Ook met kleinere streamers kun je vangen, en die kun je WEL op een veilige manier een redelijke afstand wegzetten met de vliegenlat. De kieuwgreep werkt fantastisch, zowel om te landen als om te onthaken. Geen schepnet en beksperder nodig!

Groet,
Gert