waadschoenen

Started by Marksman, February 05, 2011, 23:43:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Marksman

Even een vraagje aan de waders onder ons, Ik ben voornemens een waadpak aan te schaffen en zie bij de waadschoenen vilt zolen en rubber zolen met studs.
Ik ga met deze schoenen voornamelijk nabij de oevers van het ijselmeer vissen, Mijn vraag is nu; Wat voor zolen kan ik het best gebruiken.
Wat ik mij ook afvraag is of vilt niet erg hard slijt bij lopen over verharde paden.

Groet Erik.

Rossie69

slijten doen ze wel,en ze kunnen ook zekers glad zijn,als de alg maar dik genoeg is.
studs heb ik geen ervaring mee,maar dr zijn mensen hier die het wel gebruiken.
dus die zullen wel een antwoordtje hebben op je vraag.


harlin

Quote from: Marksman on February 05, 2011, 23:43:40
vilt zolen en rubber zolen met studs.
Ik ga met deze schoenen voornamelijk nabij de oevers van het ijsselmeer vissen, Mijn vraag is nu; Wat voor zolen kan ik het best gebruiken.
Sta zelf regelmatig in het ijsselmeer,
gebruik ze beide maar heb meestal mijn waadpak met rubberlaarzen aan.
Dan heb ik meer grip als ik uit het water kom en de dijk over moet,
met dat natte vilt glibber je alle kanten op,
ook als de stenen vol wier zijn ga je zo onderuit met vilt.
Als ik de dijk niet op en af moet heb ik wel vilt.
Dat lage dijkje bij het vooroever moet geen probleem zijn. ;)

Voor mijn ademde waadpak heb ik viltzolen en wil ik dat pak aan over de dijk
dan pak ik m'n €7,50 dure scapino schoenen.
Met studs heb ik geen ervaring.

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Sieger

Heb in Duitsland erg goede berichten gehoord over deze schoenen:

http://www.fliegen-shop.de/1460_Greys_Platinium_Watschuh/

Ook nog redelijk geprijsd...


Sieger

Marksman


heren bedankt voor de reacties, Ik zal ze meenemen in mijn besluit.

Groet Erik

Useless

Viltzolen zijn er juist voor om op gladde rotsen te lopen. Als er erg veel algengroei is dan helpen viltzolen ook niet meer. Rubberen zolen werken over het algemeen slechter dan viltzolen, tenzij je zolen hebt van Vibram zoals Simms gebruikt voor sommige modellen. Helaas betaal je dan ook een behoorlijke prijs.
Je kunt ook viltzolen nemen met studs. Werkt bij mij in ieder geval al jaren.

Sieger

Nog even ter aanvulling: Als je plannen hebt om naar Amerika te gaan, zou ik voor rubberzolen kiezen. In steeds meer gebieden zijn viltzolen verboden i.v.m. de overdacht van woekerende algen...

Overigens zit er een groot verschil in de rubber (vibram) zolen die onder (berg-) wandelschoenen zitten en de rubberzolen die speciaal voor waadschoenen zijn ontwikkeld.
De ouderwetse rubber zool is 'hard' en ontwikkeld op slijtvastheid. De waadvariant is juist ontwikkeld om "plakkerig" te zijn en is veel zachter... lijkt een beetje op het materiaal dat onder klimschoentjes zit.. is ook gemaakt op een hoge wrijvingsweerstand onder alle omstandigheden...

(Simms stopt zelf helemaal met viltzolen... http://www.simmsfishing.com/site/simms_news.html)

Maar waar is waar vilt is vaak nog steeds goedkoper dan rubber..


Sieger

Forelletje

Loop al jaren op vilt en  dat uitglijden valt wel mee....ik zoek wel een stevige schoen met weinig stiksels[ivb met het zoute water waar ik in loop te stappen] enz enz dan heb je er jaren plezier van .

Richard

sebastiaan

Op steeds meer plaatsen wordt vilt verboden ivm het overbrengen van ziektes.
Verder is rubber gewoon rubber en dat heeft minder grip op gladde stenen in het water (Vibram is een merk en geen soort zool).
Rubber heeft op gras en modder op de kantenweer meer grip.
(Johan P. is ooit met vilt weggegleden toen hij in Baggelhuizen uit het water stapte en heeft maanden niet kunnen lopen .... u bent gewaarschuwd !!!!)

Ik heb zelf net een paar nieuwe waadcshoenen voor mezelf besteld met rubber zool.

Groeten,
Bas

catchem

Ik heb net een tijdje geleden mij viltzolen schoenen vervangen door schoenen met een rubber zool met studs. Juist om minder kans te hebben om ziekten / algen van de ene plaats naar de andere plaats te verplaatsen. Met het uitglijden maakt het voor mij niet uit, het blijft voorzichtig lopen.

Ik heb die van mij gekocht bij orvis (in de aanbieding). Als je je abboneer op de nieuwsbrief krijg je ook nog een 10 pond korting op de verzendkosten.

http://www.orvis.co.uk/store/product.aspx?pf_id=03PR&dir_id=563&group_id=10923&cat_id=10926&subcat_id=10927