Mijn 1e keer...

Started by Gerrit72, March 23, 2012, 21:50:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

Wie nu denkt dat hier een sappig verhaal volgt over mijn eerste erotische ervaring, dan moet ik u teleurstellen (surf even naar http://www.rode oortjes.nl).

Wel leek het me leuk mijn 1e ervaring met vliegbinden te noteren. Ik zie op de site hele mooie creaties voorbij komen van binders die echt weten wat ze doen. De foto's en verhalen maakten dat ik geinteresseerd raakte en het ook wel eens wilde proberen. Daarbij liep ik tegen hetvolgende probleem aan. Op de sites is een hele boel te koop, maar schat maar eens in wat geschikt is, als je geen idee hebt hoe het werkt. Daarbij kost het ook nog eens het nodige. Om het risico op een miskoop klein te houden besloot ik een low-budget streamer te maken. Mocht het niet lukken of me niet bevallen, dan was er geen man overboord.

Ik bestelde wat zonkerstrips, 50 haken voor 6 euro in de aanbieding, een whipfinisher, rolletje binddraad en een bobbin holder.
Zelf had ik wat veren (buizerd) en een kerstslinger verzameld. Het feest kon beginnen!

In de garage had ik nog een mini bankschroefje, waarin ik de haak vastzette. De laptop had ik op tafel gezet, zodat ik wat bindfilmpjes kon bekijken als inspiratie. En zowaar, ik vond het leuk! Ondanks het knappende binddraad (te zwak en verkeerde bobbinholder), lukte het iets in elkaar te flansen waarvan ik het idee had dat vriend snoek er een eetbare hap in zou zien. Na 10 keer terugdraaien van een whipfinisher filmpje viel het kwartje (de pro's zijn er echt snel mee). Alles zat stevig vast, likje lijm op de knoop en klaar.

Voor de pro's heb ik een foto bijgeplaatst (altijd lachen toch, een creatie van het niveau; 'Ok, er zit iets om de haak'  :))

Tijdens testen was ik blij verrast, de zonker wapperde mooi bij binnenstrippen, als de streamer stil viel waaierden de veren aantrekkelijk en de kerstslinger flitste in de zon. Inmiddels hebben meerdere snoeken zich eraan vergrepen en nog steeds is ie intact. Ook heb ik een paar op reserve gemaakt (gaat steeds beter, kosten 20 cent per stuk).

Wat wilde ik nou eigenlijk posten? Oh ja, ik ben zeer enthousiast en wil nu toch wat betere spullen aanschaffen (ik ben een ster in korte verhalen lang maken, sorry..). Misschien dat iemand een paar vragen kan beantwoorden:

-1- Wat is goede (stevige) binddraad voor een snoekstreamer (evt merknaam of andere specs)?
-2- Wat is een goede vice, voor een redelijke prijs?
-3- Ik heb net schapenzonker gekocht (haar 5cm), heeft iemand daar ervaring mee (hoe bind je er een mooie streamer van?)

Nu maar eens wat aandacht aan mn vriendin geven. Mannen tot morgen in Baggelhuizen, lijkt me leuk om met jullie kennis te maken!
Lukt me niet een hele dag, maar kom na de middag handen schudden. Vangze en see you ;)!



[attachment deleted by admin]
The only difference between men and boys is the price of their toys.

John

Gerrit,

Niet zo lacherig doen over je creaties want:

1. Ze blijven heel
2. Ze vangen
3. Je hebt ze zelf gebonden

Voor het binden van snoekstreamers gebruikt ik zelf vaak dynema of GSP draad. Je kunt ook van UNI Big fly draad gebruiken. Is iets goedkoper in aanschaf.

Wat wil je uitgeven voor een goede vice? En wat ga je  er mee doen in de toekomst?
Je hebt al imitatie regal vices voor een 35 euro.

Ga je echter wat meer binden en eventueel ook kleinere vliegen of wat moeilijker patroontjes dan zou je gelijk voor een wat luxere vice kunnen kiezen. Bind zelf op een Anvil Atlas vice en deze bevalt mij goed.

Hoop je morgen de hand te schudden in Assen.

Groeten,

John

Sieger

Haha je bent al verder dan ik... zelf gebonden streamer en nog vangen ook.... zou die bankschroef voorlopig niet weg doen...  :D

Wat draad betreft heeft John al voldoende gezegd m.i. .... De vise tsja eigenlijk ook... wat wil je uitgeven, ga je veel binden, groot/klein... Te veel keuze...

Die vises van Anvil zijn prima, zeker voor het geld.... De Dynaking is iets goedkoper en wordt hier ook veel gebruikt...
Maar zo'n imitatie Regal doet het in het begin ook prima, kun je nog ff kijken of het echt wat wordt....

Schape-dinges... nog nooit gebruikt...


Sieger

harlin

Mooi verslag Gerrit, mooie kwaliteit foto's.  ::top::
Quote from: Sieger on March 23, 2012, 22:43:50
Schape-dinges... nog nooit gebruikt...
Heb hier ook schaap liggen, ik maak er geen streamers van.
Vind het maar raar spul om er streamers van te maken.
Geef mij maar (cross cut)zonkers.

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Rossie69

sculpins maken Harry woolheads .

martin stout doet er het ook mee maken.

Gerrit blijft het bij snoeken of ga je ook nimfen ???? of wat dan ook ?

A{b}r{a}xa{s}

niets mis met die eerste streamer...de snoek hapt er in dus werkt tie ! :)

harlin

#6
Quote from: Rossie69 on March 23, 2012, 23:01:36
sculpins maken Harry woolheads .
Oke, maar niet als "staart".

Hier onder, is wel moeilijk te onderscheiden, op de voorste haak heb ik wel een stukje schapenwol gebruikt als kop.
Is meer om er wat gewicht in te krijgen. ;)









En deze
sculpin
valt er al
helemaal
niet mee
te maken  ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Gerrit72


Mannen, bedankt voor de leuke reacties en bruikbare tips! Mbt nette afwerking heb ik nog veel te leren, de fluordraad laat goed zien, wat er beter had gekund (maar de snoek geeft daar niets om). Het is leuk om al knoeiende te leren. Was ik nog vergeten te vermelden dat de weerhaak uiteraard is verwijderd.

sculpins maken Harry woolheads ., als beginner snap ik hier niets van, woolhead snap ik nog, maar de rest is voor mij echt chinees.

Mooie foto's Harlin :)!, zo'n dubbele streamer wil ik ook nog eens bouwen. Mbt schapenzonker zijn tips welkom. Anders brouw ik er zelf wel iets creatiefs van (de foto's volgen dan wel weer..)

Ik kreeg onlangs de Vliegvissengids van Peter Cockwill binnen. 448 pagina's vol mooie creaties, waar genoeg inspiratie uit te halen is. Uiteindelijk wil ik ook kleine vliegen & nimfen maken, ga me maar eens verdiepen in een vice die ook kleine haken goed vastzet (en het bankschroefje met tafelklem is in de tussentijd echt een uitkomst!)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Raymond

Hey Gerrit. Niets mis mee hoor. Tussen wat de vis pakt en wat wij vissers mooi vinden, zit nogal eens verschil.  ;) Maar, de enige goede vlieg is de vlieg die vangt. En als hij dan niet uit elkaar valt tijdens het werpen is hij perfect...

Ik heb veel geleerd uit een aantal boekjes:
- Fly Tying for Beginners - Peter Gathercole, een boekje in een ringband met schitterende illustraties;
- Vliegbinden vanaf het begin tot een heel eind - Paul Blokdijk/John Zandvliet, een boekje met een heel duidelijke uitleg a.d.h. van illustraties en specifiek toegespits op de Nederlandse omstandigheden.
En meekijken over de rug van vaardige binders helpt je een heel stuk in de goede richting.

Ik heb zelf ook de Anvil Atlas, een vice die je kunt vergelijken met vices van 300, 400, 500 euro of meer maar dan iets minder mooi afgewerkt. Maar, met dezelfde deugdelijkheid en levenslange garantie! Kost rond de 175 euro.

B.t.w., ik ben zelf niet zo'n binder. Ik bind dus puur uit noodzaak omdat een aantal van mijn favouriete patroontjes niet te koop zijn...
::wtf::

Gerrit72


Raymond, het boek vliegbinden van begin tot eind, kreeg ik op Baggelhuizen vandaag ook als tip van Jagoziva.
Bedankt voor de tips. Vandaag ook weer genoeg opgestoken op de Forumdag en leuk kennisgemaakt met verschillende
forumleden. Ook mooie vissen gezien. Vol bewondering naar de roze  :o streamer gekeken van Vliegvisgek, waarmee
veel gevangen werd.  Vliegvissen rules, ik blijf super enthousiast :)!
The only difference between men and boys is the price of their toys.