Herfst op Funen

Started by jo flyfishing, November 13, 2019, 12:07:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jo flyfishing

Het kan maar voor iemand nuttig zijn.

Gevist van  2/11 tem 7/11 gevist op Funen, voornamelijk de westkant rond Faaborg.
Volgens de locals een beetje pech met het weer. Het had de 3 weken voor ons bezoek bijna doorlopend geregend, wat zou maken dat vele vissen de rivieren opgetrokken waren.
Toch nog het beste ervan gemaakt met maar één blank dag voor mij, andere dagen minstens één visje, met een uitschieter van 5 vissen.

Grootste zal zo rond de 50 cm geweest zijn, en opvallend weinig blanke vissen, hoofdzakelijk gekleurde.

Ook 2 dagen lang vrij hoge waterstand gehad (+ 60cm).

Sleutel was toen baaitjes met rietkraag te vinden waar zoet water in kwam, en vanuit het water richting kant tot tegen het riet te werpen.

Vangende vliegen waren overwegend klein, Polar magnus, kobberbassen en ééntje kon de UV gele garnaal wel smaken.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Scaramouche

Klinkt als een geslaagde week Jo. Ik heb altijd gedacht dat november te laat was om nog leuk te kunnen vangen, maar zo te horen heb je ongeveer hetzelfde gevangen als ik vorig jaar begin oktober. Goed om te weten dat november ook nog een optie is  ::goodjob::

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

jo flyfishing

Normaal gezien zouden we ook wat vroeger gegaan zijn, maar wegens omstandigheden kwam het vroeger niet uit...
En inderdaad hebben we van locals gehoord dat dit zowat de kalmste periode zou zijn.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Menno_siemensma

Eind oktober een weekje op Als geweest, was het voor mij ook niet heel denderend behalve de eerste dag en de ochtend erna. Ik ga volgende week nog 3 dagen jutland hopen op wat leuks, hopelijk wat vis in ieder geval. ;D
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

wh82

@Menno, Dit is 2 jaar terug, maar hoe was Jutland? Iets gevangen?

Menno_siemensma

Was niet echt verbeterd nee, paar kleintjes maar op plekken met schijnbaar goed uitziende bodem met planten en rotsen geen enkele vis te zien. Toen veel wind en waren de meeste stekken onbevisbaar. Ik ga volgende week er nog een aantal dagen heen maar waar ik heen ga nog geen idee. Nu nog een aantal dagen in een erg droog Schotland op zalm, de hoop is gevestigd op de conon.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

wh82

Succes daar! Denk dat ik nog eens op Funen ga kijken.

paul de bruijn

Net terug van Funen,genoeg vis.Alleen de wind is spelbreker geweest voor de westkant.

Menno_siemensma

Ook net terug en de wind was zeker geen fijne wind deze keer, maar na 2 dagen niks, 3de dag een geepje en kleine forel vrijdag een perfecte dag gehad, met 4 forel, 3 dik boven de 40 cm en nog wat aanbeten gemist.
Mooiste vangst was nr 3 die denk wel 10m achter de vlieg aan kwam zwemmen wat ik kon zien. Aarzelend en af en toe aan het nippen, wegdraaien en terugkomen, tot ik geen lijn meer kon binnenhalen en alleen de hengel nog kon inzetten om de vlieg te bewegen. 2m voor mij in glashelder water dan na een kleine stop er vol op knallen, echt supergaaf, en mooie vis van 45cm ofzo.

Kwam ook nog groepje nederlandse VV tegen die toevallig ook op dezelfde stekken aankwamen, mede door de wind voornamelijk, die zorgde dat veel stekken niet te bevissen waren.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

paul de bruijn

Wind was erg vervelend.Dit jaar als doel om wat nieuwe stekken te ontdekken en daarom ook ander huis te huren.Dat laatste was een foute beslissing,huis erg oud en ronduit slecht.
Maar qua stekken paar leuke ontdekt,die ook serieus veel vis opleverden.Mijn vismaat had ook een volger(type onderzeeër) maar die boog af.Ik had een nogal spectaculaire aanbeet met een 30er,kwam met vlieg en al het water uitzeilen.
En het huis zat op locatie naast een water waar we eigenlijk geen moment vertrouwen in hadden.Deels vanwege de wind en het motto,wie weet.....nou,daar hadden we dus beter vanaf de eerste dag kunnen vissen in plaats van de laatste.Veel vis,niet de grootste,tussen de 20 en 45 cm ongeveer,maar best veel.Zo blijkt maar weer dat het loont om het bekende stekkenboek niet te volgen,heeft in dit geval een paar stekken opgeleverd waar serieus veel vis zit.
We ll be back ;D

Menno_siemensma

De geijkte stekken zijn natuurlijk (meestal) gewoon goed en vaak ook goed bereikbaar en bevisbaar. De minder goed bereikbare of moeilijker te bevissen stekken leveren ook gewoon vis op natuurlijk. Het is meer dat je wat houvast hebt waar je op welk moment met welke wind heen kan en dan kijk ik vaak wat er voor stekken mogelijk zijn. Beetje zelf ontdekken is ook veel leuker wat dat betreft :)

Nog een paar plaatjes van de vangsten:







Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Scaramouche

mooie visjes, zien er gezond uit!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Menno_siemensma

Quote from: Scaramouche on October 07, 2021, 10:55:39
mooie visjes, zien er gezond uit!
Waren idd gezonde volle goed volgevreten vissen en goed sterk.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

HappyFisherman

Kreeg gister al een mooie foto van Inderk Henkie door, die zitten er dit weekend.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

jo flyfishing

2e week van oktober met een paar maten naar daar geweest. Het was niet goed maar ook niet slecht.
Bijna alle vissen ondermaats of net erover. geen uitschieters.

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain