snoekbaarzen en roofblei op ijssel

Started by Teunisvlieg, July 16, 2016, 08:39:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teunisvlieg

Vanaf morgen gaan we weer eens op vakantie naar de ijssel. Ik dacht altijd dat daar met een vliegenhengel maar weinig te vangen was (te groot water) maar laatst hoorde ik over roofblei. Zodra je ze ziet jagen langs de kribben schijn je ze erg goed te kunnen vangen. Ik heb onderstaande popper en streamer gebonden om ze te verleiden (smiley komt van mijn kleine zusje).


Er is ook nog een site met wat goede tips: http://www.vnv.nu/index1.php?id=6&cat=52809ea559f2b&prov_id=40698c664ca18&page_id=406c11f2bed6d

Deze site zei ook dat: "Bijgevoegd het patroon van mijn favoriete streamer op roofblei, die het overigens ook op snoekbaars goed doet. Ik vis deze streamer aan een drijvende WF-5 lijn met leader van maximaal 3 meter en tip van min. 0.16 mm. De streamer niet verder dan 0,50 m laten afzinken en snel binnenstrippen."

Wat ik me nou afvroeg, is snoekbaars ook zo hoog te vangen. Ik dacht altijd dat snoekbaars alleen van de bodem geplukt kon worden, maar als ik het goed begrijp kan dit dus ook wat hoger in het water?

En als iemand nog tips heeft over roofblei zijn die ook altijd welkom.

Groet Teun.


Beertje

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Menno_siemensma

Quote from: Teunisvlieg on July 16, 2016, 08:39:28
Vanaf morgen gaan we weer eens op vakantie naar de ijssel. Ik dacht altijd dat daar met een vliegenhengel maar weinig te vangen was (te groot water) maar laatst hoorde ik over roofblei. Zodra je ze ziet jagen langs de kribben schijn je ze erg goed te kunnen vangen. Ik heb onderstaande popper en streamer gebonden om ze te verleiden (smiley komt van mijn kleine zusje).


Er is ook nog een site met wat goede tips: http://www.vnv.nu/index1.php?id=6&cat=52809ea559f2b&prov_id=40698c664ca18&page_id=406c11f2bed6d

Deze site zei ook dat: "Bijgevoegd het patroon van mijn favoriete streamer op roofblei, die het overigens ook op snoekbaars goed doet. Ik vis deze streamer aan een drijvende WF-5 lijn met leader van maximaal 3 meter en tip van min. 0.16 mm. De streamer niet verder dan 0,50 m laten afzinken en snel binnenstrippen."

Wat ik me nou afvroeg, is snoekbaars ook zo hoog te vangen. Ik dacht altijd dat snoekbaars alleen van de bodem geplukt kon worden, maar als ik het goed begrijp kan dit dus ook wat hoger in het water?

En als iemand nog tips heeft over roofblei zijn die ook altijd welkom.

Groet Teun.
vooral in de avond trekt de snoekbaars naar de kant waar je ze op 50cm water zelfs kan vangen als ze jagen bij de stenen blokken. Maar ik zou juist wel een sinktip oid gebruiken en een niet verzwaarde streamer, dan blijf je wat dichter bij de bodem, vooral als het wat harder stroomt.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

sjoerd

Wat een kulverhaal over roofbleivissen met een streamertje aan 16/00. Als je weet met wat een geweld een roofblei op de vlieg klapt is dat veel te dun. En overbodig want waarom zou je zo dun gaan.
Voor snoekbaars in de Ijssel zul je de diepte in moeten. In de zomermaanden komen ze zoals Menno al schreef dicht naar de kant en kun je ze langs de stenen vangen maar....Ook daar stroomt het vaak aardig en je streamer moet wel naar beneden. Zinktiplijn met leader van 30/00 is de aangewezen lijn. Met deze tipdikte kun je bij een vastloper(en die krijg je geheid) de vlieg vaak weer loskrijgen zeker als je een haak gebruikt die kan uitbuigen.
succes.

Teunisvlieg

Badankt voor de goede tips. Er hoeft geen speciaal dikker onderlijntje aan bij snoekbaars of roofblei toch?
En ik heb geen sinktip maar ik kan gewoon een lange leader pakken, of kan ik mijn vliegenlijn zinkend maken door klein loodkopje aan het begin van leader te knijpen.

j.klopper

doe maar geen lood aan je leader,dan wil ie nog eens onvoorspelbaar door de lucht gaan vliegen zodat je hem voor je hoofd krijgt.
Onderlijn alleen als er een redelijke kans op snoek is.

Menno_siemensma

Quote from: Teunisvlieg on July 17, 2016, 11:15:40
Badankt voor de goede tips. Er hoeft geen speciaal dikker onderlijntje aan bij snoekbaars of roofblei toch?
En ik heb geen sinktip maar ik kan gewoon een lange leader pakken, of kan ik mijn vliegenlijn zinkend maken door klein loodkopje aan het begin van leader te knijpen.
De kans dat je snoek haakt is aanwezig maar vaak zitten die toch op wat andere plekken, afhankelijk waar je vist natuurlijk. Als je geen sinktip of sinklijn hebt, dan kan je beter je vlieg verzwaren dan met loodhagel te werken, die gooi je er vrij snel af etc. Maar groter probleem is dat je met stroming dan alsnog niet lekker kan vissen op snoekbaars.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.