In het vliegtuig

Started by Woen, June 25, 2012, 15:56:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Woen

Hoe nemen jullie je hengels mee het vliegtuig in? Weet iemand wat voor kokers sterk genoeg zijn om de lompe bagage afhandelaars te overleven?
Ik hoor graag jullie tips en ervaringen.

Groeten,

Jeroen

Hans-oet-remunj

#1
Goeie vraag

hoewel het vaak wordt afgeraden ben ik tot nog toe goed weggekomen met een gewone pvc pijp (~ 1.70 cm?) met afgetapte doppen, geschikt voor 2 delige 10 voeters. Potentiele problemen zouden zijn :

- lengte kan buiten std bagage regels vallen, waardoor extra kosten/risico qua handling
- ronde koker kan van de band rollen
- pvc wordt broos bij lage temperaturen

Tot nog toe was de soep nog niet zo heet..... ;) Maar wat niet is kan komen,

Ben dus ook aan het denken over  andere oplossingen, deels afgekeken van collega visser's:

Momenteel ben ik bezig met een duitse militaire 'zee zak' die lang genoeg is voor een 4 delige hengel PVC koker.
Die koker kan in deze grote bagagetas worden meegenomen. De duitse zeezak heeft een sterke rits overlangs, itt de nederlandse versies.  Wel de 2 delige hengels doorzagen dus  :'(

Voor een zeezak die er veel op lijkt (wellicht de zelfde?) :
http://www.armyonlinestore.com/product_info.php?info=p436_us-army-seesack-transportsack.html


Gerrit72


Van die kant en klare bazooka kokers voldoen ook wel. Zelf heb ik echter ook al wel gezien dat kokers in een bocht overdwars op de lopende band blijven hangen, waarna achteropkomende koffers er vol in knallen (daar heeft elke koker het moeilijk mee :'().

Een 3 of 4 delige hengel in een koker in de tas lijkt me een goede suggestie :)
Het blijft echter spannend, zou er een niet te dure hengel voor gebruiken :-\
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Hans-oet-remunj

Quote from: Hans-oet-remunj on June 25, 2012, 16:16:56
Goeie vraag

hoewel het vaak wordt afgeraden ben ik tot nog toe goed weggekomen met een gewone pvc pijp (~ 1.70 cm?) met afgetapte doppen, geschikt voor 2 delige 10 voeters. Potentiele problemen zouden zijn :

- lengte kan buiten std bagage regels vallen, waardoor extra kosten/risico qua handling
- ronde koker kan van de band rollen
- pvc wordt broos bij lage temperaturen

Tot nog toe was de soep nog niet zo heet..... ;) Maar wat niet is kan komen,

Ben dus ook aan het denken over  andere oplossingen, deels afgekeken van collega visser's:

Momenteel ben ik bezig met een duitse militaire 'zee zak' die lang genoeg is voor een 4 delige hengel PVC koker.
Die koker kan in deze grote bagagetas worden meegenomen. De duitse zeezak heeft een sterke rits overlangs, itt de nederlandse versies.  Wel de 2 delige hengels doorzagen dus  :'(

Voor een zeezak die er veel op lijkt (wellicht de zelfde?) :
http://www.armyonlinestore.com/product_info.php?info=p436_us-army-seesack-transportsack.html

En mocht je een heel hengel park mee willen nemen: een aantal vliegvissers op m'n trips waren zeer te spreken over de
sportube rodcases : telescopisch, lage temperatuur geschikte kunststof, degelijk, veel inhoud, niet rond (ivm van de band af rollen). Wel zwaar.  Zie http://www.sportube.com/pages/guide_cases.php

Woen

Natuurlijk, als ik mijn reishengels in een goede stevige koker (de meegeleverde zijn best stevig) en die IN mijn tas doe, dan is de kans op beschadiging al veel kleiner.
En die laatste link is wel echt top zeg, als je een keer veel hengels mee wilt nemen dan ben je daar meteen klaar mee.

Woen

Ow en Hans-oet-remunj,

Ken je de duffels van bijvoorbeeld the Northface? De 100 liter versie is erg stevig. Decathlon verkoopt ze ook in eigen merk. 45 euro en je hebt een top reistas.
1 rits boven, das alles.

http://www.decathlon.nl/NL/trekkingtas-100-l-117085220/

Woen

Dat laatste heb ik al wel gedaan Barbless. In Canada B.C. Maar die geef ik dan vaak op het eind weer weg aan iemand die ik heb leren kennen. Hou je leuke contacten aan over, vorig jaar lag er ineens een klein shimano molentje aero 1000 in de bus. Regelrecht uit B.C.  :)


Hans-oet-remunj

Quote from: Woen on June 25, 2012, 16:55:04
Ow en Hans-oet-remunj,

Ken je de duffels van bijvoorbeeld the Northface? De 100 liter versie is erg stevig. Decathlon verkoopt ze ook in eigen merk. 45 euro en je hebt een top reistas.
1 rits boven, das alles.

http://www.decathlon.nl/NL/trekkingtas-100-l-117085220/

Een hel;e mooie 2e hands duitse zeezak kostte mij 2 jaar geleden 15 Euri... 8)

Woen

Volgend jaar ben ik weer in Canada. En waar? Van Prince Rupert tot Nelson.
Rondreizen met die hap, super gaaf daar!
Maar Chilliwack kom ik dan zeker voorbij.

sjoerd

Quote from: Gerrit72 on June 25, 2012, 16:34:30
Van die kant en klare bazooka kokers voldoen ook wel. Zelf heb ik echter ook al wel gezien dat kokers in een bocht overdwars op de lopende band blijven hangen, waarna achteropkomende koffers er vol in knallen (daar heeft elke koker het moeilijk mee :'().

Een 3 of 4 delige hengel in een koker in de tas lijkt me een goede suggestie :)
Het blijft echter spannend, zou er een niet te dure hengel voor gebruiken :-\

Hengelkokers van zeg maar 1.40 meter vallen meestal buiten de reguliere bagage en moet je danook afgeven op een aparte plek!!! Ze komen dus niet op de transportband terecht.

Vierdelige hengels kun je in een pvc koker zeer simpel vervoeren in een grote reistas, Daar gebeurt echt niks mee!!

Koop een z.g. militaire woodlandtas bij de dump en daar past het spul heel goed in, samen met andere bagage.


Heb je tweedelige hengels, kun je die ook in een zelfgemaakte pvc koker doen, en die dan weer in een goedkoop hengelfoudraaltas, die je verdernog kunt opvullen met sokken e.d.
Voordeel van verpakt in een tas dat je geen ronde koker hebt die ergens vanaf kan rollen.

Maar mijn voorkeur gaat uit naar 4 deligen stokken, die zijn makkelijker om de normale bagage mee te nemen. Dus minder kans op kwijtraken e.d.


En hengels meenemen als handbagage???????? Ik zou er maar niet op gokken. Niet de maatschappij bepaalt of dat mag maar je bent overgeleverd aan de grillen
van de securitasmannen of vrouwen. En dat daar met verschillende maten wordt gemeten, dat heb ik al vaker gezien. En een hengel is wel een slagwapen, zeker als die nog een sin een stevbige koker zit. Ik geef je weinig kans in de cabine met die hengels.

sjoerd

Kampo

ik ben 10 keer naar cuba geweest mijn hengels altijd in een pvc koker nog nooit problemen gehad bij het inchecken moet je je koker afgeven afwijkend materiaal of zo iets die zorgen dat je spullen beslist meegaan
sucses kampo

weerwolf

onlangs naar ierland geweest en bij easyjet mag het NIET mee als handbagage, wordt inderdaad gezien als slagwapen. Ik had 2 4 delige hengels mee in de koffer. De hengels zaten in een koker waar een reel gemonteerd in kan en deze had ik er niet aan, het is dan toch wat kwetsbaarder.


terugweg deden ze al moeilijk om een flesje linedressing die ik perongeluk nog in mijn vestzak had. Enne de terug reis pakten ze ons er ook uit bij de scanners want de natte waadpakken en schoenen zien er raar uit op de scan. Zowel mijn tas als die van Wilco werden eruit gepakt.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Hans-oet-remunj

In rusland was bagage overgewicht een tijd geleden een luceratieve business. Voldoende reden om gedoe bij het wegen te voorkomen  zeg maar (3x  stempels halen, 3x in een rij...nog lost van de hoge extra kosten)

In een binnenlanse vlucht in rusland dacht ik derhalve ooit slim te zijn door de loodhageltjes in de handbagage te doen, ik denk dat scheelt weer een ons....  Bij incheck controle leverde dat onverwacht wel een heftige reactie op, 'k werd nog net niet als terrorist tegen de muur gezet... Best wel heftig, maar goed, ze hebben daar ook een probleem met terrorisme, dus ik kan het me wel voorstellen....Wellicht dat ze dachten dat ik een shrapnel bom inelkaar wou knutselen ?   :o

Gelukkig kende ik het russisch voor zilverzalm...toen was het opeens allemaal goed... ::)

sjoerd

Quote from: Barbless on July 09, 2012, 16:25:09
Hengel is gewoon handbagage,ben 2 maanden geleden er nog mee op vakantie geweest.1x is er gevraagd wat erin zat,je zegt een vishengel en ze zeggen vang ze tegen je.

Ik zou het in de gewone bagage er niet op gokken.Daarmee hebben ze mijn hardcase al in stukken gekregen,dus een hengelkoker van pvc gaat ze ook lukken.
[/quote

Dat je hengel mee mocht in de cabine is puur mazzel. Gok er NIET op, wat een gedoe als je bij de gate staat en je helemaal terug mag naar de incheckbalie om de hengel alsnog als ruimbagage in te checken(heb ik eens gehad in Canada met een vliegenlijn!!!)
Dan heb je dus echt een probleem. zeker als je dacht om deze alleen maar in een foudraaltje mee te nemen in de cabine :'( :'( :'(

PVC kokers gaan echt niet zomaar stuk in de koffer of tas. Natuurlijk wel voorzien van een goede dop aan weerszijden!!

Sjoerd