vliegvissen ijssel met boot

Started by chris33, September 04, 2013, 18:14:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chris33

Hallo mannen/vrouwen,

Zaterdag ga ik hoogstwaarschijnlijk met collega mee met de boot naar de ijssel vissen. We gaan op ((snoek/baars/snoekbaars)) Wil niet vloeken verder, maargoed.

Zit er aan te denken om mijn vliegenlat mee te nemen, want deze heb ik al maanden :S niet meer gebruikt vanwege operatie knie, het weer en tijd.

Mijn vraag is, hoe vis je nu het beste op de ijssel (of rivier in het algemeen) met een vliegenlat. Tussen de kribben voor anker en dan gewoon wachten en visspotten of?


Ik doe maar een gok. Wil graag het weer oppakken, omdat het vliegvissen na het vangen van een winde en voorntje van nog geen 10 cm mij toch enorm heeft getrikkerd!!

Thanks!

Groetjes, Christian

jan114

Mooi dat je het vliegvissen weer gaat oppakken, nu de IJssel ik zou een zinklijn pakken en dan driften langs de kribvakken ligt vaak wel een snoek tussen vergeet ook de plekken met waterplanten niet deze zijn vaak ook heel goed. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat je zaterdag je hengel mooi krom kunt trekken op een IJssel snoek.

chris33

Quote from: jan114 on September 04, 2013, 19:25:20
Mooi dat je het vliegvissen weer gaat oppakken, nu de IJssel ik zou een zinklijn pakken en dan driften langs de kribvakken ligt vaak wel een snoek tussen vergeet ook de plekken met waterplanten niet deze zijn vaak ook heel goed. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat je zaterdag je hengel mooi krom kunt trekken op een IJssel snoek.

Bedankt voor je reactie. Over een zinklijn beschik ik niet. Heb mijzelf ook niet duidelijk omschreven, was bedoeling om gewoon met aantal vliegen op witvis en eventueel baars te gaan vissen. Puur om dat er even bij te doen.

Dan weet je ook vast wel welke vliegen ik in deze tijd van het jaar het beste kan gebruiken. Heb van alles wat,  maar beschik nog niet over de kennis welke vliegen het nu het beste doen!

chris33

Quote from: Cornico on September 04, 2013, 21:56:40
Het is mij nooit zo goed bevallen om vanuit een boot te vissen op de wijze die jij je voorstelt, zeker niet wanneer je niet alleen in die boot bent.
Mijn idee zou dan zijn om ergens heen te varen waar je iets verwacht en dan met lieslaarzen of waadpak overboord te stappen en dan te gaan vissen, dat hoeft niet alleen op de IJssel te zijn, maar kan ook in de belendende plassen of Ketelmeer.
Zoals je in het laatste filmpje uit m'n handtekening kunt zien een prima methode.
Als vlieg zou ik dan een (grote) natte redtag (haakje 8 of 10) of klein streamertje voor baars (ook voor de roofblei) kiezen.

Potver, dat is btw een enorm mooi filmpje. Om nu gelijk een boot en waadpak aan te schaffen hoeft voor mij nu ook niet meteen. Maar snap wat je bedoelt.

Bedankt voor de tip. Voor anker gaan is dus niet ideaal.

Arno

met dit weer hoef je ook geen waadpak aan te doen zwembroek aan paar oude schoenen en je kan vissen
aangezien het nog mooi weer blijft zeg ik overboard die beentjes.

Gr Arno

chris33

Gisteren een leuke dag gehad, weinig gevangen. Maar gezellig en top. Ook even in een kanaaltje mijn VLIEGENLAT geprobeerd voor op baars. Maanden geleden heb ik mooie Wooly Buggers en kleine streamers bij A&M besteld, en eigenlijk nooit gebruikt, laat staan mee gevangen.

Het werpen moest ik weer even leren, maar mijn vraag is. Hoe vis je zo n wooly bugger het beste binnen.

Denk dat deze eerst nat moet worden voordat hij zinkt. En moet natuurlijk ook even eindje werpen. Maar zijn er tips voor?


Bijv. extra knijp loodje erbij, zodat deze sneller zinkt.

Hoor het graag!

Plantje

Als het goed is is een Wooly Bugger van zichzelf zwaar genoeg om te zinken. Maar ik moet je zeggen, dat het wel herkenbaar klinkt voor de IJssel. Ik stond daar ook eens met EP streamers en een verzwaarde leader. Voordat de streamer ook maar een beetje begon te zinken was ie al weer voorbij gedreven en was ik tegen de stroming aan het binnenstrippen. Dan komt het ding snel weer naar boven en ben je voordat je het weet een streamer over de stroming aan het ketsen :(

Met een volledige zinkende lijn ging het al wat beter. Een loodhageltje er bij knijpen heb ik wel eens gedaan, maar is toch niet je-dat.

Als je ver wil werpen om ergens in het midden van de rivier uit te komen: niet doen! Je moet juist in de stroom naadjes en in de randen zijn. Daar in het midden wil je niet vissen! (Volgens mij.)

Een Wooly Bugger binnen vissen zou ik met korte rukjes doen, zodat deze een jiggende beweging door het water maakt. Laat hem vooral niet te veel geleidelijk naar je toe zwemmen. Dat is hetzelfde als met spinners: die moet je ook niet suf binnen draaien, maar zelf wat "leven" geven. Nu heb je met vliegvissen al het geluk dat streamers door het gebruikte materiaal nogal snel wat "leven" hebben.

chris33

Bedankt!

Het is vooral, dat deze heel langzaam zinkt. Dit was in een zij kanaal. Gewoon stilstaand water, dus kon ik goed zien wat het deed. Is het dan de bedoeling dat ik net zo lang wacht tot dat deze bij de bodem is?

Knijploodje zou misschien een oplossing zijn idd.

Plantje

Een heel knullig antwoord is dan natuurlijk: dat hangt er vanaf hoe diep je wil vissen :) Als je gaat vertikalen wacht je ook tot je shad de bodem aan tikt en van daaruit ga je verder vissen.

Het heeft allemaal te maken met waar je de vis ziet of verwacht. Ik ben daar zelf al een tijdje naar aan het zoeken: hoe bepalen mensen waar ze gaan vissen? Maar het is vooral vissen zien en kijken wat je een mooie stek lijkt voor soort x of y. Soms heb je het goed en vang je je daar inderdaad suf aan die vis. Soms zit je er naast en vang je niets. De stekken kunnen op het oog precies hetzelfde zijn!

chris33

Ben ik met je eens.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik in de gesloten tijd, mijn eerste twee visjes heb gevangen. Menig vliegvisser die dit leest zal wel uit zijn stoel/bank vallen van het lachen. Maar zoals sommige weten wil ik mij er toch in verdiepen.

Ik zag dat de wooly bugger nadat deze nat werd, langzaam zonk. Dus toen dacht ik, is dit de beste manier of zou je op 2 a 3 meter diepte niet iets zwaarders moeten hebben, zodat je vanaf de bodem naar de oppervlakte binnen stript.

Nu had ik het gevoel door mijn drijvende lijn + nylon leader dat ik niet diep genoeg kwam.

Groetjes.