Waar laat je je waadstok?

Started by Gert, July 31, 2012, 22:33:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Jullie houden nog een verslagje te goed van een vistripje naar Duitsland, maar ik heb wel een vraag alvast:

Ik heb er al vaker last van gehad dat ik wel graag m'n waadstok wil gebruiken tijdens het waden, maar als je vervolgens op een plekje staat te vissen heb ik geen zin om die stok (zo'n meerdelige harmonicastok) elke keer weer op te vouwen en terug te stoppen in het foudraal.

Dan bengelt ie maar wat achter of naast me in het water, en zit altijd hopeloos in de weg omdat de lijn er telkens achter/omheen blijft hangen.
Op een rots- of steenbodem is in de grond prikken meestal geen optie. Ik heb de stok dan aan het touwtje aan m'n linkerzij van m''n pak gehaakt- ik gooi ook links en dan heb ik het minste last van de vliegenlijn die ik uiteraard rechts vasthoud.
Afgelopen weekend voor het eerst de waadstok over m'n rechterschouder, op m'n rug gehangen en dat ging best wel redelijk.
Ben nog niet in de omstandigheid geweest dat ik vervolgens m'n netje nodig had, die ook op m'n rug hangt ;D
Hoe doen jullie dat? Of staan jullie ook gewoon altijd te kl*ten, net als ik?

Hoop op goeie tips!

Groet,
Gert

Sieger

Quote from: Gert on July 31, 2012, 22:33:24
Of staan jullie ook gewoon altijd te kl*ten, net als ik?

Ja....  ::) dus ik kijk ff mee....


Sieger

hendri

ja op stromend water bungelt hij ergens achter me, en probeer ik om hem compleet te negeren en me er zo min mogelijk aan te ergeren. (lukt lang niet altijd) op de vecht ben ik de laatste tijd op een stuk bezig waar ik hem ook gaar bij me heb, daar steek ik hem in de boden. en dan heb ik er geen last van. ;D

Koen

Zelfde als Rob, het is af en toe ff kut met je lijn en soms schik je je de tering als er ineens iets tegen je been aan drukt, maarjah, ik vind zo'n ding (een must voor elke vliegvisser) super handig en wil niet zonder.

Herman

Je hebt gezien waar ik m met helder water heb.... in de auto  8)

Bij troebeler water wil ik m nog wel eens in de wal prikken, maar dan voetje voor voetje naar voren... is niet handig omdat je ook weer terug moet.
Al met al hetzelfde gehannes als iedereen...
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Inderk

Ik laat hem gewoon bungelen aan het koord.

Wat wel handig kan zijn is om een rubberen dop voorop je waadstok te zetten. (Denk wel om de grip)
Ik heb al eens vis verschrikt zien wegspurten door het getik van de punt van mijn waadstok.
(geluid komt heel ver in water!)
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Jan Bruins

Heel makkelijk/veilig met waden....................., tijdens het vissen een ONDING !!
Hulde aan de persoon die hier een oplosing voor vindt.
Het gebruik van een lijnmandje lost het probleem gedeeltelijk op.
I don't drink water, fish f*ck in it...

Johan

Ik heb hem alleen gebruik in Noorwegen, verder gebruik ik hem nooit gebruikt,  blijft echt een onding maar inderdaad erg veilig tijdens het waden op wild water.
Wat ik doe als ik sta te vissen is het ding opvouwen, een elastiek er om en hang het aan mijn waadriem op mijn rug.

Johan

BV

Ook hier het zelfde, hoewel ik moet zeggen dat ik iets minder last heb sinds er een magneetsluiting aan hangt en als ik sta te vissen hangt hij vast aan mijn waadpakriem.

Team

Ik werk met een zware rolspeld, speciaal voor waadstok gemaakt,heb ik hem nodig, dan heb ik voldoende ruimte,
anders zit hij klem tegen mij aan,

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Gert

Kijk, met name die laatste 2 lijken me wel bruikbare tips.

Off topic: momenteel loop ik hier door het huis ook met een soort van waadstok - heb een vette ontsteking in m'n knie.

Team

Jicht ?? komt van het goede leven, teveel eten en drinken, als het Jicht is.

Ton Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Hans-oet-remunj

hue..

Meestal thuis in de kast omdat ik het gedoe met dat ding helemaal zat ben....

BV

Gert,

Goed wat diclofenac en het kom wel ok!

Gert

Quote from: Team on August 01, 2012, 10:51:25
Jicht ?? komt van het goede leven, teveel eten en drinken, als het Jicht is.

Niet dat ik een slecht leven heb hoor, maar jicht is het niet.
't is een slijmbeursontsteking.

Quote from: BV on August 01, 2012, 12:11:28
Goed wat diclofenac en het kom wel ok!

Heb een ander middeltje gekregen van de dokter - soort penicillinekuur.

Maar weer terug naar het topic: blijkbaar wordt er dus nogal wat geworsteld met die waadstokken.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hans-oet-remunj

ik heb daar een oude skistok voor, van de koninginnemarkt. licht van gewicht, voor mij lang genoeg en voorzien van een wieltje. Rubbetje over het metalen pinnetje tegen het  tikkende geluid, en een draagriem zodat ie op mijn rug kan hangen.

Werkt prima als steun voor het waden: sterk, licht, stabiel. Is echter minder handig gedurende  het vissen zelf:  Met name als ik wat dieper ga waden hangt de stok onder het vissen wat stroomafwaarts in het water en vangt het het ski wieltje vangt nogal eens de lijn.

Wellicht op te lossen met een hoesje over het wieltje , of een extra arm van een etalage pop aan mijn waadpak vastnaaien die die stok rechtop in het water houdt ....  ;)

HappyFisherman

Dan doe je er zo'n elektrische prothese op Hans, waarvan de hand automatisch open en dicht gaat :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Useless

De meeste waadstokken zijn in mijn ogen veel te licht waardoor ze in de stroming bijna horizontaal voor je uit komen te drijven. Komt mede doordat veel mensen geld uitsparen door zo'n licht nordic walkingstokje of iets dergelijks te kopen.
Mijn voorkeur heeft een stok waarbij het zwaartepunt onderaan de stok ligt zoals bij de Ole Jorgensen of de hele goedkope, maar in mijn ogen prima stok van Lawson. Ik gebruik tegenwoordig de laatste en bevestig deze gewoon met zo'n retractor aan mijn waadriem. Als ik stilsta blijft de stok, mede door het gewicht, keurig met de punt in de grond staan en staat dus gewoon naast me waardoor ik er totaal geen last van heb.

Bert J.

Ik gebruik ook de Lawson, een fijne zware waadstok.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

A{b}r{a}xa{s}

Het genoemde probleem van de vliegenlijn die 'gevangen' wordt door de waadstok herken ik wel.
Ik heb mijn waadstok gewoonlijk aan mij waadriem hangen in een hoesje en klap hem uit wanneer nodig.
Omdat het hoesje ook in het water hangt als je wat dieper waadt blijft het 'probleem' zich dan ook voordoen.
Door het hoesje bijna midden achter mijn rug aan de riem te hangen is het 'lijn vangen' echter grotendeels verholpen.

Hans-oet-remunj

Maw

Ik zou mijn (ski)waadstok kunnen verbeteren door bv 100 gram blad lood om het onderste deel te wikkelen  ??? Interessant project...  ;)

Gert

Ik zit er over te denken om eens te gaan experimenteren met 2 magneetjes, eentje op heuphoogte ongeveer, waar ook het hoesje al zit,  en eentje op kuithoogte, aan of net boven m'n schoen.
Ik denk dat de magneetjes de stok op zich wel op z'n plek houden.

Useless

Gert, als je van die grote elektro-magneten gebruikt kun je meteen de rivier elektrisch afvissen  ;).

Heb de suggestie van Barbless al eens uitgeprobeerd maar vond het erg irritant. Als je in stromend water stond dan voelde je constant de druk van de waadstok(foedraal) aan je been trekken. Het werkte overigens verder wel. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een waadstok met foedraal gebruikt.

Jasper

op de originele vraag:
...aan de boom

Ik vind waadstokken echt raaaarrrrrrr