Kvennan Fly Fishing

Started by Koen, March 24, 2012, 15:57:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Koen

Hallo mannen. Terwijl ik hier in een stoffige woestijn een boortoren aan de praat zie te houden zit ik met mijn gedachten al in Noorwegen, kromme hengels, lange avonden, netten vol met forel en vlagzalm etc etc. Je kent het wel :P Anyway ik vraag al een tijdje rond van waar in Noorwegen ik naar toe zou moeten. Nu hoor ik links en rechts Glomma. Dus ben ik wat aan het rond kijken. Ik weet van de plek rond Koppang, maar iemand van jullie poste een linkje van Kvennan Fly Fishing. Ik kan dat topic of post niet meer vinden. Ik zou hier graag wat meer ervaringen over horen. Hoe was het etc? Ik heb in juli/juli een week of 3 vakantie straks dusjah, er kan wel wat afgevist worden. Weet nog niet of ik dan 3 weken in de glomma ga staan, maar hoor er wel goeie verhalen over.

Dit is het linkje: http://www.kvennan.com/index.htm

mrproper

GeeN Oase in de buurt daar?  8)  ;D

Koen

Haha, nee man, ik sta al bijna 6 weken droog  ;D Toch valt hier wel goed te vissen, maar dan moet je ff 8 uur rijden, wat voor die americanen niks is natuurlijk. Ben wel wat water tegen gekomen, maar erg veel hebben ze hier niet. Dan moet ik toch echt naar noord Texas of naar Colorado. Gister en eergister toevallig een moeder en dochter hier in de bed en breakfast. Vliegvissen beide! was een gezellige avond :) maar baal nog meer nu dat ik niet ff vissen kan :( gelukkig ga ik 10tm13 april ff naar de Kyll :)

Useless

Kvennan of Koppang verschilt nu ook weer niet zo heel erg veel. Allebei aan de Glomma en op beide plekken kun je veel vis vangen als het meezit. Kvennan heeft in een apart fly-only deel wat Koppang niet heeft. Vergunningen zijn iets duurder maar dat is bijna te verwaarlozen. Persoonlijk vind ik het stuk van Kvennan nog iets mooier dan van Koppang maar daar staat tegenover dat het ook weer wat verder rijden is dan naar Koppang. En ook voor je boodschappen zal je daar wat verder moeten rijden want in de omgeving is eigenlijk niets te krijgen. De stadjes liggen allemaal een behoorlijk stuk verder weg dan bij Koppang.
Ik vind het allebei z'n charme hebben en heb eigenlijk geen voorkeur. Ik heb op beide plaatsen mooie dagen beleefd en vaak goed gevangen.

Koen

Ok, goed om te weten. Heb je toevallig gebruik gemaakt van een gids? Leek me wel handig om te doen.

Useless

Nope, ik vind altijd m'n eigen weg wel. Veel vragen, vooral aan locals, dan krijg je meestal wel de goede informatie. Volgens mij gidst Hein van Aar, de Nederlandse riverkeeper, in Kvennan. Ik heb geen idee wat men hiervoor vraagt maar volgens mij staat het op de website.
Als je richting Koppang gaat moet je eens naar de site gaan van Paul Christian. Een Nederlandse fotograaf die ook in die omgeving woont, tenminste als je niet bang bent om een frustratie op te lopen. Want deze man kent de omgeving en kan gruwelijk goed vliegvissen. Heb inmiddels diverse mensen ontmoet die dachten dat zij aardig konden vissen maar die, nadat ze hem bezig hadden gezien, met het schaamrood op de kaken zijn afgehaakt.

Succes.

martijnhooijer

Hai,

Ik ben afgelopen jaar op beide plekken geweest en ik ben meer fan van Koppang. Het was, toen ik er was, erg druk in Kvennan en dat viel me toch wat tegen. Ten zuiden van Koppang ligt een groepje eilandjes in de Glomma en daar is het prachtig vissen. De Glomma is overigens niet zaligmakend. Er is daar zoveel mooi water. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld de Folla.

Groet Martijn

Koen

Ik sta open voor meer suggesties hoor, heb 3 weken :)

johannes

QuoteWant deze man kent de omgeving en kan gruwelijk goed vliegvissen. Heb inmiddels diverse mensen ontmoet die dachten dat zij aardig konden vissen maar die, nadat ze hem bezig hadden gezien, met het schaamrood op de kaken zijn afgehaakt.


had niet het idee dat ik goed ben met een droge vlieg maar de rest wat je zegt is 100% juist
als je denk een vliegje te kunnen presenteren en je gaat een daagje met die man mee dan ben je weer op de "kleuterschool" terug.


Koen

Oh dat scheelt, ik kan het allemaal nog niet zo goed en ik vis wel es met Rob en Perry dus ben gewend dat zij ze links en rechts uithalen terwijl jij er maar een paar vangt. Maar dat is prima, ik hoef niet perse iets te vangen om een goeie dag gehad te hebben :)

pberkenbosch

Vindt het persoonlijk niet een prettige meneer als ik me netjes uitdruk.... is overigens niet Nederlands, maar Duits.. en ja... vangen kan ie goed!

Kvennan nog nooit geweest, maar als ik de foto's en film van dat stuk bekijk is het veel kalmer en vlakker dan richting Koppang..

Useless

Nee peter. Volgens mij toch echt een nederlander die overigens het grootste deel van zijn leven induitsland heeft gewoond voordat hij naar noorwegen vertrok. En ikkan me jouw opmerking wel een beetje voorstellen want hij is wel wat apart. Laat onverlet dat hij een van de beste vliegvissers is die ik ooit heb gezien.

harlin

Mijn plek is het niet echt,
leuk om een dagje te staan om uit te zakken.
Maar wij blijven nooit ergens langer dan een paar dagen.  ;)



M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Koen

Aha, leuk voor een paar dagen dus. Gelukkig is Noorwegen groot :)

pberkenbosch

Ok.. dacht echt dat ie Duits was.. :) idd bizar hoe goed ie het water kent en altijd zijn vis vangt..

nordbu

Glomma bij Koppang is goed te vissen als de waterstand het toelaat. Maar dat is op elke rivier zo. Ben het met Martijn eens dat er iets ten zuiden van de Glomma een groep kleine eilandjes liggen in de rivier die goed te bereiken zijn.
Probeer ook eens de rivieren in de buurt, Folla en Rena. De laaste is moeilijker om te vissen, veel begroeing tot aan de waterkant. Voor een gids kan je ook kijken op http://www.fishfinders.no. Naast namen van gidsen staat hier ook nog meer info over de Glomma.

Verder zijn er in de omgeving nog een aantal bergmeren waar ook in gevist kan worden.
>>fang og slip<<

Koen

cool dankje. als ik zo es op gg maps kijk is het een vlink stuk bij elkaar. genoeg te doen dus :)

Cornico

Voor scherpe luchtfoto's van Noorwegen is Google Earth niet zo geschikt.
Daarvoor kun je beter deze site gebruiken en nadat je op de kaart hebt ingezoomd overschakelen op Flyfoto, je kunt dan bij wijze van spreken de stenen in de rivier zien liggen.
Ook de zoektocht naar mooie campings en huisjes/hutjes(hytter) gaat hiermee perfect.

Jan Bruins

Bedankt Cornico,

Gaat inderdaad veel beter dan Google Earth.
I don't drink water, fish f*ck in it...

johannes

die atlas.no heeft ook de beste/meest opgedaterde hoogtelijnen op kaart wat wel heerlijk is met plannen van langere wandelroute's

op  http://kart.gulesider.no/ kun je bij sjøkart ook de diepte's bekijken op zee voor de liefhebbers

Koen

Quote from: Cornico on March 29, 2012, 18:17:19
Voor scherpe luchtfoto's van Noorwegen is Google Earth niet zo geschikt.
Daarvoor kun je beter deze site gebruiken en nadat je op de kaart hebt ingezoomd overschakelen op Flyfoto, je kunt dan bij wijze van spreken de stenen in de rivier zien liggen.
Ook de zoektocht naar mooie campings en huisjes/hutjes(hytter) gaat hiermee perfect.

het meest rukke vind ik nog dat half noorwegen in de sneeuw ligt alsje streetview gebruikt. wel weer een verrassing in de zomer :P

Cornico

Quote from: Koen on March 30, 2012, 18:20:17
het meest rukke vind ik nog dat half noorwegen in de sneeuw ligt alsje streetview gebruikt. wel weer een verrassing in de zomer :P
Een nog grotere verrassing had ik toen, begin juli 1989 na 25+ in Oslo, wij een paar dagen later bij Kvennan stonden met sneeuw.
De vlagzalmen stegen als gekken naar de sneeuwvlokken.

harlin

Dat wordt vlieghengel met sneeuwkanon mee op dak.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Koen

Quote from: Cornico on March 30, 2012, 18:30:37
Een nog grotere verrassing had ik toen, begin juli 1989 na 25+ in Oslo, wij een paar dagen later bij Kvennan stonden met sneeuw.
De vlagzalmen stegen als gekken naar de sneeuwvlokken.

haha, dat moet mooi geweest zijn :D Ik ken het ja, in Oslo lekker in je korte broek en slippers, graadje 25 en een dag later op de berg 9 graden en veel wind, maarjah, dat is noorwegen. 

Koen

Komende zondag hoop ik op de camping aan te komen. Heb besloten daar maar te beginnen :) mocht het daar ruk zijn, of ik uitgevist zijn dan kijk ik terplekke wel wat ik ga doen :D lekker op de bonnefooi :)