Waadbroek vacuum?

Started by zeeforel, August 31, 2018, 08:19:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

zeeforel

Beste allemaal,

Onlangs voor het eerst een ademende waadbroek aangeschaft (Hodgman) en gisteren voor het eerst 2uur tot middel in water gestaan. Wat me opvalt is dat de broek vrij snel vacuum "zuigt", ofwel alle lucht tussen broek en benen verdwijnt waardoor ook van enige luchtisolatie vrij weinig overblijft. Had wel een riem om maar niet zo strak, en had alleen een spijkerbroek onder het waadpak aan.

Is dit normaal gedrag van zo'n broek?

Dank!

Steelhead

#1
Volgens mij wel.
Persoonlijk vind ik een spijkerbroek niets onder een ademend waadpak om die reden, er kunnen allerlei rimpels in de spijkerbroek ontstaan die gaan irriteren. Zelf heb ik niets eronder in de zomer of een strakke 'long John' of fleece joggingbroek of strak (lang) thermo ondergoed
my best memories are not that old!

henkverhaar

Ja. Stretch ondergoed, fleece broek, of blote benen (of eventueel dunne polyester of polycotton buitensport broeken) hebben mijn voorkeur als 'binnengoed'...

wh82

Dit doet me denken aan de eerste keer in een wetsuit de golven in lopen.. Bij de eerste golf die je tegen je aankrijgt trekt t heel snel vacuum in je kruis en dat is een gevoel dat je niemand gunt..

Martijn

Vergelijkbare ervaring heb ik ook met een waadbroek. In het water vacuum trekken vind ik een minder groot probleem, ik heb wel een soepele broek die ik eronder aan kan doen (stretch wandelbroek) en dat isoleerde voor mij tot nu toe voldoende. Dit werkt bij mij ook prima bij lieslaarzen en waadpak.

Als ik in het water sta is er weinig aan de hand, als ik op de oever blijf lopen dan is het wel te doen (al merk ik dat ik die broek met enige regelmatig optrek/rechttrek)... maar als ik regelmatig in/uit het water ga komt er iedere keer lucht bij of moet ik iedere keer de lucht eruit laten en loop ik continue die broek op te hijsen...
Hier heb ik de oplossing nog niet voor gevonden (anders dan lieslaarzen aan te schaffen  ::wtf::)

Ik ben dus eigenlijk geen fan meer van waadbroeken...

Bone F

Ik vind dit toch wel een beetje vreemde discussie hoor. Er wordt gesproken over "vacuum trekken" het is toch gewoon de waterdruk die de lucht eruit perst? Alleen doormiddel van isolerende kleding kun je een luchtlaagje creeëren. Ennuh wh of je pak was te klein of je "handel" te groot 😂

Menno_siemensma

#6
Quote from: Bone F on September 01, 2018, 10:17:26
Ik vind dit toch wel een beetje vreemde discussie hoor. Er wordt gesproken over "vacuum trekken" het is toch gewoon de waterdruk die de lucht eruit perst? Alleen doormiddel van isolerende kleding kun je een luchtlaagje creeëren. Ennuh wh of je pak was te klein of je "handel" te groot 😂
Ik heb een wetsuit voor triatlons, maar ook daarin ken ik dat gevoel niet, misschien het gevoel ivm dat er wat water in komt maar voor de rest zou het gewoon gelijk moeten blijven. Ook voor een waadbroek is het gewoon de lucht die eruit gaat door water druk, moet ook en in normale omstandigheden geen probleem, als het koud is doe je isolerende onderkleding aan die een lucht barriere creërt om te isoleren tegen de kou.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

goswit

Een maatje groter en probleem is grotendeels opgelost.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

wh82

Quote from: Bone F on September 01, 2018, 10:17:26
Ik vind dit toch wel een beetje vreemde discussie hoor. Er wordt gesproken over "vacuum trekken" het is toch gewoon de waterdruk die de lucht eruit perst? Alleen doormiddel van isolerende kleding kun je een luchtlaagje creeëren. Ennuh wh of je pak was te klein of je "handel" te groot 😂
Golfsurfen hè.. wetsuit zit van zichzelf vrij strak. Lol

JB

Quote from: goswit on September 01, 2018, 13:34:58
Een maatje groter en probleem is grotendeels opgelost.
Hoezo zou dat uitmaken? Het gevoel zal het zelfde zijn volgens mij onder dezelfde waterdruk.

@ zeeforel, kijk of je Hodgman geschikt is voor de " binnenbroek " van Hodgman. Misschien is dat dan een optie?
    Ik heb de mijne vandaag bestelt bij smartlures.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

henkverhaar

Quote from: Bone F on September 01, 2018, 10:17:26
Ik vind dit toch wel een beetje vreemde discussie hoor. Er wordt gesproken over "vacuum trekken" het is toch gewoon de waterdruk die de lucht eruit perst?

Klopt...

zeeforel

Met jogging broek eronder was het al wat comfortabeler. Maatje groter lijkt mij ook niet uitmaken. Zit ruimte genoeg in dat pak. Lijkt mij idd gewoon de waterdruk die lucht wegperst. Zal in alle pakken gebeuren.

@JB: die binnenbroek had ik al gezien en hou ik in gedachten. Wellicht is joggingbroek en wellicht lange onderbroek eronder ook voldoende.

Dank allen voor de reacties!

Bone F

Nou Menno da"s ook sterk 😊

JEVDE

Had eerst altijd een joggingbroek onder mijn ademend waadpak maar tegenwoordig altijd een ademende sportlegging van nike. Superfijn ding; zit lekker en ademt goed, waardoor je het ook minder snel et warm krijgt als het goed weer is. Een spijkerbroek lijkt me enorm oncomfortabel onder een waadpak.